Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vulkanröran - alternativa vägar ?  (läst 5527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Vulkanröran - alternativa vägar ?
« skrivet: 17 april 2010, 19:31:44 »
Jag blir mer o mer konfrunderad.

Sen det small på Island har alla satellit-bilder visat att norra Sverige/Norge/Finland/Ryssland klarat sig från askmolnen.
Hade det inte varit bättre att leda maskinerna till t.ex Luleå/Kallax så folk åtminstone gavs en chans att ta buss-tåg hem ?
Och askan ligger mellan 6000-10.000m, så varför inte gå ner i t.ex Kallax och byta till propeller och köra under 5000m resten av vägen. Här i 08:a har både helikoptrar och reklamflyg varit uppe idag. Går man in på nätet är det full trafik över medelhavet upp till Frankfurt. Lite sjukt att fimpa ner helt utan att åtminstone se på alternativa lösningar.
Finns det ev någon yrkesverksam trafikpilot på forumet som kan ge sin bild på detta, jag har fått uppfattningen att ett gäng byråkrater centralt stoppat all flygtrafik inklusive "säkra områden" utan att ha några reservalternativ öppna. Vulkanen i fråga lär nog ryka ett bra tag till och snart ryker nog en del flygbolag rent ekonomiskt..... :o
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #1 skrivet: 17 april 2010, 21:47:21 »
varför inte gå ner i t.ex Kallax och byta till propeller
För att vi inte har några tillräckligt stora kolvmotorflygplan för så mycket människor.

Ifall ni inte tror på faran så kan jag berätta (tror jag gjorde det i en annan tråd också iofs, men skitsamma) vad oron grundar sig i.

Innan man hade så stor koll på farorna med vulkanisk aska, var det en 747:a (såkallad jumbojet) utanför Italien har jag för mig, i slutet på 80-talet, som var ute och flög.
Piloterna upplevde konstiga fenomen med elektriska urladdningar på vindrutan, och kort därefter noterade man fluktuationer i motortemperaturerna. Plötsligt stannar alla fyra motorerna samtidigt. Efter mycket möda lyckas man få liv i tre av dom och kan göra en kontrollerad nödlandning på en närbelägen flygplats. En amatörfotograf tog bilder på flygplanet under inflygningen, och från motorerna som går kommer ett par meter långa eldkvastar, troligen på grund av oförbränt bränsle som antänds efter turbinerna. Vid undersökning visade det sig att alla fyra motorerna var helt nedslitna inuti och fullständigt igenbäckade av ett oidentifierbart kladd, som man senare konstaterade var smält vulkanisk aska.
Notera att ingen nedsatt sikt eller liknande kunde noteras, så fenomenet var helt utan förvarning.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #2 skrivet: 17 april 2010, 22:11:18 »
Jag håller med dig Art Deco, och jag är rätt säker på att om vulkanen fortsätter att ryka så kommer flyget att börja flyga igen, om än på andra rutter och höjder.
Dessutom lär det väl bli mindre problem när is/smältvatten slutar kollidera med magman, mindre "explosioner" och finfördelade partiklar, och mer flödande lava...
« Senast ändrad: 17 april 2010, 22:18:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #3 skrivet: 17 april 2010, 22:16:39 »
Innan man hade så stor koll på farorna med vulkanisk aska, var det en 747:a (såkallad jumbojet) utanför Italien har jag för mig, i slutet på 80-talet, som var ute och flög.
Alaska KLM flight 867.  Askmolnet var väl synligt men man var väl inte medveten om farorna...
« Senast ändrad: 17 april 2010, 22:23:31 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #4 skrivet: 17 april 2010, 23:57:31 »
Bara för att undvika misförstånd här.
Helt klart så flyger man inte med jetmotorer där det finns askblandad luft, men sen det small har askan legat konstant mellan 6-10.000m och de norraste delarna av europa har klarat sig. De glaskristaller etc som finns i askan spårar NOAA timvis med sina satelliter, så precis som när flyget stöter på "superceller" (kraftiga åskmoln med dito kraftiga nedvindar) så styr man runt planen, här kan man dels styra runt samt över och under. Dagens jetkärror fixar lätt 13.000m och övre skiktet var visst 10.500 enl NOAA.

Alltså finns det möjlighet för de värst drabbade transatlatiska och asia-resenärer att ordna alternativa platser. Varför i h-e dumpar man thailand svenskar på cypern om det nu är samma luftkvalite i Luleå som därnere ?

Sen har jag inte påstått att det finns stora propellerplan som tar lika mycket som t.ex en airbus, men ställer man upp 2-3 Saab340 eller 2st saab 2000 eller liknade och kör vidare på 3-5000m borde ju detta ev vara ett alternativ. Nu ska man bussa hem folk via Aten a 48 tim på buss, samtidigt börjar nu allt fler flygbolag göra testflygningar för problemet som man har är att ingen kollat eller vet vad som är den kritiska mängden partiklar per m3/luft för en jetmotor. Ett vulkanutbrott är knappast en nyhet, polarn gick i skola nere i monserrat där hela Plymoth begravdes och det rök i månader, trots detta pågick det full flygtrafik i västindien utan inskränkningar. Pinatubo i Fillippinerna var en rejäl smäll där man endast undvek att vara nära själva centrum av vulkanen, det flögs ganska friskt runt omkring. Den omtalade 747 åkte rätt in och låg kvar under lång tid i en rökplym på 10.000m där allt samlas först-han fick igång motorerna igen senare på lägre höjd, hade han vetat om detta hade han gått upp direkt till 13.500 och då hade aldrig denna incident skett. Sen kan nog dagens radarsystem i nosen ställas så att dom kan detektera dessa partiklar som bör ge ganska bra utslag i mikrovågsbandet på en väderradar.

Länk om testflygningar:
http://www.reuters.com/article/idUSTRE63G1U920100417
« Senast ändrad: 18 april 2010, 00:01:15 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #5 skrivet: 18 april 2010, 00:38:02 »
Undrar om vi pratar om samma incident. Vi fick läsa haverirapporten i skolan, och dom här hade ingen som helst aning om att det fanns vulkanisk aska i luften, och dom fick bara igång tre av fyra motorer. Jag minns tydligt att man inte upptäckte orsaken förrän man undersökte motorerna på marken.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #6 skrivet: 18 april 2010, 01:28:50 »
Lite märkligt att helikoptrar och reklamflyg är ute när räddningshelikoptrarna inte får lyfta... Sc:,h

Ännu märkligare är iofs att räddningshelikoptrarna inte ens fÃ¥r flyga pÃ¥ 30 meters höjd pga ett askmoln som befinner sig pÃ¥ 6000-8000 meters höjd. Enligt nÃ¥n frÃ¥n luftfartsverket(?) som pratade pÃ¥ radion i gÃ¥r beror det pÃ¥ att om man stänger av luftrummet sÃ¥ gäller det frÃ¥n marken och uppÃ¥t. Lite trubbiga regler tycker jag som lekman  ???
Jag trodde dessutom att reglerna var internationella och ungefär lika i alla länder, men tydligen inte...
Citat från Aftonbladet:

Citera
I Tyskland gäller flygförbudet inte låga flygningar där piloterna navigerar delvis visuellt. Lufthansa passade därför på lördagen på att flyga tio tomma plan från München till Frankfurt för att ha planen på rätt plats när askmolnet lättar, enligt AP.

I Schweiz tänkte man samma sak fast tvärt om. Alltså att flyga ovanför askmolnet, som i Holland. De schweiziska myndigheterna tillät på lördagen flyg över landet så länge planen höll sig på minst 11 000 meter.
Med andra ord - Väldigt märkligt att Svenska myndigheter inte låter i alla fall räddningshelikoptrar få flyga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #7 skrivet: 18 april 2010, 03:10:04 »
Är de nån som bryr sig om island?

Dom har väl ett tillräckligt tungt kors att bära??

Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2010, 03:29:59 »
Är de nån som bryr sig om island?

Dom har väl ett tillräckligt tungt kors att bära??


Jag tror inte nån har anklagat dom för det inträffade... Dessutom har ju flygplatsen i Reykjavik varit öppen hela tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #9 skrivet: 18 april 2010, 07:31:48 »
Undrar om vi pratar om samma incident
Den enda liknande incidenten med en 747 var BA flight 9.  Men där märkte man ocksÃ¥ att man flög igenom vulkan "moln" vid Jakarta dÃ¥ det luktade svavel i kabinen.  Men man förstod inte konsekvenserna.  En Singapore Airlines 747a flög igenom samma moln 19 dagar senare och var tvungen att stänga 3 av motorerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
« Senast ändrad: 18 april 2010, 07:45:25 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #10 skrivet: 18 april 2010, 09:50:39 »
Bifogar ett dokument nedan som lär bli mycket omdiskuterat framöver i media.
Det har varit åtskilliga "vulkan-möten" men ingen har velat ta tag i problematiken (läs vem tar kostnader etc)
Det vi ser nu är en total överreaktion på ett vanligt naturfenomen där det saknas riktlinjer, man skjuter från höften och något samarbete finns inte mer än Eurocontrol som enbart ska styra flyget. Det finns ingen organisation för denna typ av problem.

Sverige har/hade tillfakto några SK60 som lätt kunde utrustas med sensorer för luftkvalité-mätning, samma kärror var uppe när man mätte nedfallet från Tjernobyl m.m. Alltså hade det varit smartare att ha några av dessa på patrull över svenskt territorium och sen styra flygtrafiken med deras resultatmätningar i stället för att låta Eurocontrol köra försiktighetsprincipen med underlag som är mer än bristfälliga.

Det som händer just nu är att olika flygbolag och regeringar kör olika race på samma problematik, EU i ett nötskal.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #11 skrivet: 18 april 2010, 09:58:25 »
bara bra om flyget står stilla lite, så går bränslepriserna ner!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #12 skrivet: 18 april 2010, 10:57:42 »
Teknik för att detektera aska och varna piloten har funnits sen 2001 - men ingen har varit intresserad av att köpa tekniken.
http://www.csiro.au/files/mediaRelease/mr2001/Prvolcanoash.htm
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2010, 11:01:19 »
Första planet har landat i Kiruna i morse.

LFV har öppnat en korridor in via norge.

Problemet är bara hur folk ska ta sig från Kiruna!?

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vulkanröran - alternativa vägar ?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2010, 11:05:06 »
Hörde att Obama skulle flyga till Polen. Dom skulle flyga söder om molnet till Medelhavet och sedan gå norrut på låg höjd.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!