Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering rördimensioner stam stÃ¥lrör koppar pex  (läst 9353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad energiboven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej jag är ny medlem på det här forumet men har tidigare läst på det som gäst.

Bakgrund: Stort gammalt hus från mitten av 1800-talet. Ca 400 m2.Jag värmer upp ca. 200 m2 på undervåningen med kökspanna och ackumulatortank, 2-rörssystem. På övervåningen värms tre rum ca. 90 m2 med elvärme när det behövs. Jag ska ganska snart (hoppas jag) ersätta kökspannan med ett externt pannrum (ved). Tillskottsvärme under de kallaste dagarna från bra kakelugnar.

Vad jag vill göra: Dra upp vattenburen värme till de tre eluppvärmda rummen på övervåningen.

Det blir tio radiatorer totalt med en sammanlagd effekt på 9000 W (100 W/m2 dåligt hus södra norrland)

Jag tycker att jag kan gänga och skruva stålrör. Så det tänker jag göra.


Nu till frågan: Dimensioneringen och rördimensioner
Efter pumpen vid ackumulatorn på nedervåningen sitter ett(ett fram, ett retur) proppat T-rör 40 mm. Därifrån tänker jag dra ett pexrör 28 mm upp till övervåningen för att koppla in på den utanpåliggande elementstammen i stål.

Vilka stålrörsdimensioner motsvarar koppar 15 mm, 18 mm, 22 mm och 28 mm? Jag tycker att 15 mm kan motsvara 1/2 tum och 28 mm ca. 1 tum men jag är osäker.

1 tum synligt i början av radiatorraden blir väldigt klumpigt.. Är det någon som har använt pexrör? Och hur blir det i så fall? + Går pex att måla?

Jag är väldigt tacksam för alla svar, synpunkter, och ev. frågor! *vinkar*
« Senast ändrad: 21 augusti 2008, 20:59:49 av energiboven »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering rördimensioner stam stålrör koppar pex
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2008, 07:48:14 »
Går pex att måla?

Jag har provat att måla kombipex med elementfärg i våras och än sitter färgen. Den verkar även funka på kopparrör.
« Senast ändrad: 22 augusti 2008, 07:51:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad energiboven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Intressant. Är combipex pexrör som ligger i skyddshölje?
Jag är intresserad av att använda pexrör hela vägen men jag vet för lite om dem. Vanliga pexrör som går att köpa på t.ex. Rinkabyrör blir för sladdriga.

Sånna här: http://www.rothscandinavia.dk/oversikt_alulaserpex.php skulle vara bra om det gick att montera dem med klämringskopplingar. Pressverktyg kan jag inte använda och inte få tag i till en kostnad som motsvarar arbetets storlek.

Kopparrör tycker jag inte om. Dyrt och spricker lätt när de fryser. I vintras frös ett fritt kopparrör i hallen. Pexröret som låg bredvid fick bara en propp.

PS
GÃ¥rdagens stora problem med stÃ¥lrörsdimensioner/koppardimensioner har löst sig. Jag mäter bara innerdiametern! Kopparrör 28 har innerdiametern 25,6 det fÃ¥r bli ungefär sammma som stÃ¥lrör med innerdiametern 24 dvs 3/4" osv. Det var ju enkelt huvuddunk   :D PS


Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Detta är normale dimensioner på järnrör:

1/2": Diameter: 21,3 x Tjocklek av materialet: 2,65 cm
3/4": 26,9 x 2,65 cm
1": 33,7 x 3,25 cm
1-1/4": 42,4 x 3,25 cm
1-1/2": 48,3 x 3,25 cm


Du kan också använda alupex.
Jag är mycket nöjd med koppar.
Pex 22mm är det samma som koppar 22mm även om pex har mindre åpning än koppar, fordi pex har mindre flödesmotstånd än koppar.
Pexrör måste inte vara utsat för daglig solljus, så det måste vara i väggen eller skyddas på annat sätt.

15 mm koppar till en radiator är alldeles tillräckligt. Och för huvudrör är 1 tum tillräckligt.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad sollentunahuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hur känslig är diffusionsspärrad PEX för ljus? Är ljus från glödlampor och lysrör ett problem eller är det UV-ljus från solen som skadar? Räcker det med att måla över rören (t ex i samma färg som taket i källaren där de kommer att gå).

Johan

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Dimensionering rördimensioner stam stålrör koppar pex
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2008, 00:50:38 »
Hej

Jag har hört att det är UV ljus som förstör diffutions-skyddet på PEX rören, och det skulle visst vara fråga om antal timmar i solen.
Jag tror att du kan kolla med Virsbo för att få veta noggrannare.

Stavas det så?

MVH
Messer

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Diffusionsskyddet
Wirsbo
 :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad energiboven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0

Jag är mycket nöjd med koppar.


Jag erkänner att jag också hade varit mycket nöjd med koppar, om det bara inte hade varit så dyrt idag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 473
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!