Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "finta" acctank  (läst 32935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #105 skrivet: 30 april 2007, 14:39:00 »
hej
tjaa må väl va så ..
det e ungför som att ha brytare i tändningen på bilar...servar man bilen en gång per år funkade dom bra ....sket man i det så kunde det krångla
har en bekant som klagade över att det va så jobbigt å byta brytare i bilen en gång per år
konstigt han hadde jämt problem å starta grejerna då det blev kallt,bilen tog mycke soppa å gick allmänt kasst...

har som regel att byter jag bil så byter man olja,filter,tändstift,fördelar lock,rotor,tändkablar
mm mm det första man gör.... sen går bilen i 3 år utan större problem
det startar jämt på vintern,tar mindre soppa mm mm
jag byter olja i allt jag äger en gång per år oavsett om det är kört 500mil eller 1500 mil...då vet jag att jag gjort mitt för att grejen ska funka

va lite överseriös med min 745a bytte alla oljor i bilen
servooljan,motorolja,växellÃ¥dsolja Ã¥ tillsist i bakaxeln  men nu sliper man bry sig om
att byta dom medans jag äger bilen.


jag kallar det service å underhåll...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #106 skrivet: 30 april 2007, 14:51:16 »
Byter olja gör jag inte i bilarna efter antal mil, utan varje Ã¥r, Ã¥ det görs av en verkstad, dÃ¥ jag inte längre ids göra det själv  :) Men att byta olja i snöslungan som gÃ¥r nÃ¥n timme varje Ã¥r, skottade t.ex EN gÃ¥ng i vinter, det känns jäkligt bortkastat. Samma med gräsklipparna, känns/ser inte oljan dÃ¥lig ut, finns, som jag ser det, ingen anledning att byta. Däremot hÃ¥ller jag efter allt annat pÃ¥ dom... Det har ju fungerat i 30 Ã¥r, Ã¥ Klippon höll över 20 Ã¥r innan den blev trött, trädgÃ¥rdstraktorn är väl nÃ¥nstans mellan 10-15 Ã¥r Ã¥ gÃ¥r som en klocka. Den enda jag haft/köpt, som gav upp fort, var nÃ¥t rappel frÃ¥n Husqvarna, som allting pÃ¥ chassit gick i bitar pÃ¥, sÃ¥ den skrotade jag..., men motorn fungerade, sÃ¥ den gav jag bort. Visst är det fel att inte följa instruktionerna, men efersom det har fungerat. sÃ¥ fortsätter jag  :)

mvh humlan.

PS. Min gamla bil: http://www.classicdreamcars.com/71BUICK.html Inte just det ex:et men en likadan, förutom att jag hade golvautomat, delat framsäte. Ã… sÃ¥ var det en -70:a med lite mer pulver i  :) DS
« Senast ändrad: 30 april 2007, 15:01:41 av humlan57 »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "finta" acctank
« Svar #107 skrivet: 30 april 2007, 15:10:00 »
Angående slingorna så kan jag säga att det går fint fint att duscha när jag har 45 grader i toppen på
tanken.Har en 10m förvärmning och en 15 m varm vatten slinga.
Till o med frugan klagar inte  :o

Har man 2 slingor så kan man köra med dubbla blandnings ventiler.
Den tar bara från översta slingan när den nedre inte räcker till.
Bättre siktning?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #108 skrivet: 30 april 2007, 15:19:40 »
Angående slingorna så kan jag säga att det går fint fint att duscha när jag har 45 grader i toppen på
tanken.Har en 10m förvärmning och en 15 m varm vatten slinga.
Till o med frugan klagar inte  :o

Har man 2 slingor så kan man köra med dubbla blandnings ventiler.
Den tar bara från översta slingan när den nedre inte räcker till.
Bättre siktning?

Ja jag tror dej, för det funkar bra å duscha hos mig med, när det är 45 i toppen, fast jag tror det är 2 st 12 mm slingor, å jag har ingen blandningsventil.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "finta" acctank
« Svar #109 skrivet: 13 maj 2007, 09:43:50 »
Jo, tänk dig att du kan få ut 45 grader i mittutaget och 70 i det övre men du vill bara ha 50 grader. Utan dubbla blandningsventiler så kommer du skicka in allt det 45 gradiga vattnet i övre slingan. Toppen kyls av och du måste blanda in mycket kallvatten för att få ner det till önskad temp. Med dubbla ventiler behöver bara en liten del av vattnet gå igenom övre slingan och man behöver inte spä in något kallvatten alls. Det varma vattnet från övre slingan späs med ljummet vatten från den nedre. Det kan tom vara så att man få ut 50 grader bara på nedre slingan och då behöver det inte gå något vatten alls i den övre.


Det där verkar ju vara en grej som man ska prova!
Hittade den här ritningen
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV%20ESBE_LK.pdf
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #110 skrivet: 13 maj 2007, 14:14:24 »
hej .. verkar vettigt om man har 2 slingor,fast för min del blir det en tappautomat på varmvattnet

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "finta" acctank
« Svar #111 skrivet: 14 maj 2007, 13:03:01 »
Jag mÃ¥tte vara dum men jag fattar inte vart man ska sätta blandningsventil nr 2 för det ska funka  huvuddunk

Kan ingen visa vart den ska sitta.

Så här ser systemet ut i dag
http://xs115.xs.to/xs115/07201/vvb2.JPG
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #112 skrivet: 14 maj 2007, 13:48:10 »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "finta" acctank
« Svar #113 skrivet: 14 maj 2007, 13:59:24 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #114 skrivet: 14 maj 2007, 14:14:59 »
Nej, kallvattnet måste gå till första blandaren. Såhär:
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "finta" acctank
« Svar #115 skrivet: 14 maj 2007, 18:28:09 »
Okej.Tack nu är jag med  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #116 skrivet: 28 maj 2007, 10:14:00 »
hej
har en liten fråga gällande solvärme + acctankar

det är ju väldigt vanligt att vedeldare vill ha solfångare så dom ska slippa elda på sommaren
kruxet är att ofta har dom fet stora acctankar på 750 lit st å ofta 2 st
en normal sol anläggning märks knappt av i en sån tank....

skulle det inte gå finta solfångaren+tanken genom att sätta laddnings röret i topp på acctanken å topp ladda den
utaget till solfångar anläggningen tar man ut just under beredaren,typ där elpatronen sitter...

På det viset kommer man ju bara att ladda övredelen av tanken dvs ca 3-400liter

Resultat tanken kommer förmodligen att upplevas mindre + att det kommer att gå relatift fort att ladda den full..så man får varmvatten jämt

det skulle även va möjligt att koppla in en switch på röret man tar vatten ur tanken
så då acctanken håller tex 80 grader i första utagshålet växlade man om till att ta vattnet från botten av tanken ....å fick på det sättet fortsätta att bereda 3-500 liter vatten till
risken för varmgång skulle försvinna

Tror ni det funkar ??



Hoppas ni ursäktar att jag försöker återgå till ursprungsämnet och inte kommenterar gräsklippare, motorsågar, snöslungor, oljebyte, mm.

Jag är liiite skeptisk till själva iden. Vad händer när man tar ut vv ur en förrÃ¥dsberedare?  DÃ¥ kyls väl det övre skiktet ned och kallt vatten rusar nedÃ¥t i tanken och blandar om. Det i sin tur resulterar i att hela tanken till sist blir ljummen. Med lÃ¥gt placerat utlopp kommer man att plocka ut detta vatten och värma upp det till användbart dushvatten som man stoppar där uppe igen. Dvs det används som "förvärmning" till solfÃ¥ngaren. Men med ett högt placerat utlopp kommer man inte att ha nÃ¥gon större nytta av det. Det kommer bara att ligga där nere och svalna, dvs ren förlust. Men ändÃ¥ sÃ¥ tror jag det gör en viss nytta iom att det dämpar kallraset och omrörningen sÃ¥ att det blir mindre förluster i övre delen.

Tänker jag fel?

Fördelar och nackdelar med båda alt men vilka kommer att överväga?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #117 skrivet: 28 maj 2007, 20:15:38 »
hej
jag märker då inga nackdelar med att ha det så,,har kört mitt i flera veckor nu å det funkar jätte bra

det blir inte riktigt en knivskarp rand i tanken den smyg vämer vattnet under lite men det skicktar sig fint är då inga problem att ha 60 i topp å 25 i botten på tanken
men som sakt det vandrar ner nån grad i botten på tanken men det kan jag leva med

det med omrörning är ett problem
men det hjälper knappastt att ha utaget lägre som du skriver det blandas ut i tanken å blir jämvarmt
dvs 45 i topp å 40 i botten typ
sÃ¥ det kvittar vart man tar ut vattnet sÃ¥ länge det inte är i topp  i botten eller en bit ovanför gör inte just nÃ¥n större killnad enda skillnaden som blir e dÃ¥ man ska lada in i tanken
då går det betydligt fortare med ett högre beläget utag till plattosen så man fintar tanken

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!