Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255  (läst 904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer 25

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1255
« skrivet: 10 november 2022, 10:44:53 »
Har både golvvörme och ett vattenburet element.
Har installerat en låda för extra klimatsystem.
Det är bara det att jag tror att det är när kompressorn startar så brummar det till ett tag och skramlar sen går ljud nivån ner.Blir ungefär lika då jag stänger av till elementet.använde elementet ett tag med samma temperatur som golvvärmen och då blev det inga missljud.Efter att lådan kopplats in dök problemen upp.har luftat flera gånger med stoppad maskin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255
« Svar #1 skrivet: 10 november 2022, 11:03:56 »
Låter som att den startar med shunten till golvvärmen stängd?
Men det borde finnas en bypass vid shunten så att det inte blir totalstopp om shunten stänger, kan du ta en bild på den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Nibe 1255
« Svar #2 skrivet: 10 november 2022, 11:13:11 »

Har du köpt den funktionen, så tycker jag att du borde reklamera. Det hade varit så mycket bättre om du lagt dom pengarna på en större radiator, för att då få varmt med golvvärmetemperatur.

Utloggad Christer 25

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255
« Svar #3 skrivet: 10 november 2022, 21:48:34 »
Låter som att den startar med shunten till golvvärmen stängd?
Men det borde finnas en bypass vid shunten så att det inte blir totalstopp om shunten stänger, kan du ta en bild på den?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255
« Svar #4 skrivet: 11 november 2022, 09:03:28 »
Jo, den är stängd, och tyvärr ett specialbygge.
Hande de köpt en shuntgrupp så kan man öppna mellan primärsidans fram/retur så att flödet på primärsidan inte blockeras om shunten stänger.
Det hade funkat också om de använt en 4-vägsshunt.
I det läget den är nu blockeras flödet helt på primärsidan innan shunten börjar öppna.
Du får reklamera det hela.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Chjo

  • Gäst
Chjo
SV: Nibe 1255
« Svar #5 skrivet: 18 november 2022, 23:32:52 »
Shunten mm är det Nibe levererar till den lösning jag valt.
Är inte helt säker men tror att shunten funkar ok.
Har läst på lite och det kan vara så att eftersom jag bara har ett litet element och resten golvvärme så blir det ljud då pumpen går för fort.
Har ställt in pumpen manuellt på 30 och då funkar det perfekt och inga ljud.
Men helt plötsligt så varvar den upp till 50 som jag satt som maxvärde och då,skramlar det till.rätt konstigt då manuella värdet är 30.Kan vara så att den varvar upp då det värms vatten då jag sett att det blir problem då man duschar tror jag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255
« Svar #6 skrivet: 19 november 2022, 13:11:14 »
Det hade funkat om det inte vore för att det är en radiator i systemet förutom shunt och golvvärme.
Om shunten stänger och det finns minst 5-6 radiatorer att fördela flödet på så funkar det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Chjo

  • Gäst
Chjo
SV: Nibe 1255
« Svar #7 skrivet: 21 november 2022, 21:03:59 »
Om det är så kanske det löser sig sen då jag ska ha fler element.
Men det funkar väldigt bra enda tills värmebärarpumpen av nån anledning varvar upp till
50.Jag har ju satt värdet på manuellt 30.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!