Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta fylla pÃ¥ vatten?  (läst 16439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #15 skrivet: 07 september 2009, 08:41:39 »
Det är väl egentligen för tidigt att säga något, men sedan i lördags har jag sett en trycksänkning på cirka 0,02 bar (från 0.7 till typ 0.68)
Jag vet inte om det är sÃ¥ mycket att dra nÃ¥gra växlar pÃ¥, fÃ¥r väl vänta och se hur det utvecklas.  :-\

Har ni någon aning hur stor vätskemängd man kan räkna att 0,01 bars tryckförändring motsvarar?

Ska försöka tejpa igen röret från ventilen på expansionskärlet, är ganska säker på att den är problemet.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #16 skrivet: 07 september 2009, 10:17:37 »
Hej,

Ett vanligt fel när man frekvent behöver fylla på vatten är att expansionskärlets blåsa antingen är trasigt eller har fel förtryck.

Sök här på forumet så finns det ganska mycket skrivet om förtryck i expansionskärl etc.

PerJ

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2009, 11:21:41 »
Tack för tipset! Jag hittade den här tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22513.0

Men jag förstår inte så mycket av vad som skrivs... Ska titta om jag hittar en "bilventil" någonstans på den som man kan pumpa in luft i. Kan man använda tryckluftsmunstycke med manometer eller blir det för kraftigt lufttryck?
Vad jag förstår ska jag alltså ha 0,6 bar lufttryck om jag ska ha 0,8 vattentryck?

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2009, 19:44:05 »
Nu har jag hittat "bilventilen" på kärlet, men jag vågar inte ansluta tryckluften till den utan får nog köpa en manuell pump med manometer, eller vad tror ni?

Det står maxtryck 3,5 bar, förtryck 0,5 bar på expansionskärlet. Betyder det att den levereras med 0,5 bar tryck?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #19 skrivet: 07 september 2009, 21:42:02 »
Hej igen,

Förtryck 0,5 bar, det är det trycket som ska vara i blåsan när expansionskärlet inte är anslutet till systemet.

Här är en länk till vad jag skrev för flera år sedan om expansionskärl.

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

PerJ

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #20 skrivet: 01 maj 2024, 09:16:56 »
Hej, ursäkta att jag hijackar tråden.

Jag har noterat att jag behöver fylla på vatten i värmekretsen ett par gånger per år, det sjunker riktigt långsamt. Jag har inte noterat läckage vid någon skarv och har kollat vid samtliga element.

Jag testade att trycka på cykelventilen under expansionskärlet och det kom ur luft. Jag testade blåsa lite luft in i ventilen med en cykelpump, trycket ökade lätt på manometern. Då kunde jag notera att det kom vatten ur cykelventilen, ända fram tills jag fått ned trycket till vad det var innan jag pumpade in luft.

Är det fortfarande ett tecken att expansionskärlet är trasigt, fast det bara kom ur vatten när jag ökade trycket i den? Vad jag förstår ska man inte blåsa in luft när övriga systemet är trycksatt, vilket jag kunde göra ändå.

Nu när jag kör pumpen funkar den som vanligt, dvs trycket ökar långsamt när temperaturen stiger, samt sjunker därefter.

Jag har aldrig noterat att det kommit vatten ur säkerhetsventilen och trycket i manometern har heller inte varierat/varit nära 1,5 så jag kan inte förstå var vattnet försvunnit i så fall. Kan fortfarande expansionskärlet vara boven i dramat? Typ att vattnet långsamt avdunstat genom cykelventilen eller samlat sig i membranet i expansionskärlet?

Jag tänker att jag borde testa byta expansionskärl?

EDIT: Testade igen att blåsa lite luft samt tömma, kommer i princip enbart luft nu. Märkligt.

När jag ändå frågar, varför måste systemet vara trycklöst när man blåser in luft i membranet/expansionskärlet? Är det för att man ska kunna se vilket förtryck man har, eftersom bartrycket som annars visas på cykelpumpen är samma som systememtrycket om det är trycksatt?

Jag har en "avstängningsventil" till mitt expansionskärl, kan man nyttja det för att enklare trycksätta förtrycket utan att behöva tömma systemet på vatten?
« Senast ändrad: 01 maj 2024, 09:44:24 av r4ll3 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9697
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #21 skrivet: 01 maj 2024, 09:57:49 »
Byt expansionskärlet. Gummibälgen är trasig, ska inte kunna komma något vatten den vägen. Kärlet ska/bör vara tomt när man pumpar upp trycket i gummibälgen, annars stämmer inte trycket man ser.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #22 skrivet: 01 maj 2024, 10:06:04 »
Om det kom vatten från ventilen så är det kört, bara byta, inget att bråka om. Om du fyller på vatten saaakta så ska manomtern öka saaaakta. Om kärlet som tydligt är kört, så åker trycket jojo vid olika temperaturer på värmevattnet. Nu är du lite illa ut med att tömma endast kärlet, bara en ventil. Kan få med att släppa ut vattn till noll tryck, stänga ventilen, då finns inget tryck i kärlet. Kärlet gängas av och ett nytt gängas dit. se bara till att luftrycket i det utan vatten är ca 0,5 - 0,6 bar. sen fylla på med vatten till ca 0,8 bar. Kan var bra att fylla en gång och släppa ut till noll och fylla igen. Då det säkert finns luft i rören till kärlet och det ska ut och hamnar i något element eller panna/VP.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #23 skrivet: 01 maj 2024, 10:17:39 »
Byt expansionskärlet. Gummibälgen är trasig, ska inte kunna komma något vatten den vägen. Kärlet ska/bör vara tomt när man pumpar upp trycket i gummibälgen, annars stämmer inte trycket man ser.

Tack för svar. Då har jag tänkt rätt, troligtvis är kärlet trasigt och ska satsa på att byta ut det.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #24 skrivet: 01 maj 2024, 10:21:55 »
Om det kom vatten från ventilen så är det kört, bara byta, inget att bråka om. Om du fyller på vatten saaakta så ska manomtern öka saaaakta. Om kärlet som tydligt är kört, så åker trycket jojo vid olika temperaturer på värmevattnet. Nu är du lite illa ut med att tömma endast kärlet, bara en ventil. Kan få med att släppa ut vattn till noll tryck, stänga ventilen, då finns inget tryck i kärlet. Kärlet gängas av och ett nytt gängas dit. se bara till att luftrycket i det utan vatten är ca 0,5 - 0,6 bar. sen fylla på med vatten till ca 0,8 bar. Kan var bra att fylla en gång och släppa ut till noll och fylla igen. Då det säkert finns luft i rören till kärlet och det ska ut och hamnar i något element eller panna/VP.

Just det. Det märkliga är att trycket inte åker jojo, måste vara en liten skada på gummibälgen som ändå gör att funktionen upprätthålls, trycket varierar kanske 0,3-0,4 bar som kallast och varmast.

Tack för råden kring hur jag ska gå tillväga vid bytet, ska göra en beställning på detta. Hursom ska det ju inte komma vatten därifrån så något är fel. Får se om det löser problemen med att jag behövt fylla vatten ett par gånger per år. Känns ju som det bör vara relaterad.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #25 skrivet: 01 maj 2024, 11:55:37 »
Väldigt enkel att byta själv, lin och loscherpasta på linet och bara gänga dit det. köp ett lika. Om du tänker göra det själv, pass på, det är lika tungt som det är stämplat i volym. 1 liter vattan = 1 kg + kärlet

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #26 skrivet: 11 maj 2024, 16:29:26 »
Väldigt enkel att byta själv, lin och loscherpasta på linet och bara gänga dit det. köp ett lika. Om du tänker göra det själv, pass på, det är lika tungt som det är stämplat i volym. 1 liter vattan = 1 kg + kärlet

Hej, jag skulle vilja höra din/er åsikt.

Jag beställde detta expansionskärl som skulle vara exakt identiskt med den jag redan hade:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/expansionskarl-18l-max-3-bar.html

Dessvärre skickade de ett annat expansionskärl med märket Altech (ist för 16332 skickade de 16532) som istället hade 1,5 bar i förtryck och 6 bar i max arbetstryck. Jag tyckte det var märkligt gjort eftersom den jag fick var alltså inte samma som på beskrivningen men det kanske är vanligt att man gör såhär? Jag bad om att få returnera i och med att jag fick fel produkt men det verkar de inte sugna på och hänvisar till att man själv kan sänka förtrycket.

Så min fråga till er är, räcker det med att jag sänker förtrycket till 0,5 bar på t ex en bensinstation eller med cykelpump? Har det någon betydelse att expansionskärlet har 6 bar i max arbetstryck istället för 3?

En annan nackdel med att de skickade en annan produkt är att jag förmodligen inte kan använda samma fäste till väggen. Hur viktigt är det att expansionskärlet fästs mot väggen? Kan den bli för tung för det befintliga rörsystemet?


Nuvarande montering på själva silverremsan (bild 1)
Nya expansionskärlet som saknar silverremisa (bild 2)
« Senast ändrad: 11 maj 2024, 16:36:39 av r4ll3 »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3610
  • Karma +2/-0
SV: Hur ofta fylla på vatten?
« Svar #27 skrivet: 11 maj 2024, 22:14:33 »
Förtrycket justerar du varje gång du gör service på ditt värmesystem, så justera det är inget konstigt. Ungefär som att man ska inte bli rädd för att tanka sin bil, eller fylla sitt nya kylskåp med mat.

Expansionskärlet är gjort för sitta på en annan väggkonsol med fördelare, eller sitta på en ledning som är avlastad på annat vis. Om du inte har asbest i taket så kan du sätta ett nytt fäste i taket och en liten klämma runt röret nära kärlets infästning så blir det också bra. Bladhylsa och gängstång kan vara lämpliga sökord. Tror Biltema har någon slags bladskruv och träskruv i andra änden. De går köra med plugg också.

Du kan även bygga ett stöd från golvet om du vill.

Ditt system är absolut olämpligt att köra utan avlastning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!