Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling  (läst 5593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wilo

  • Gäst
wilo
Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« skrivet: 22 oktober 2014, 19:57:24 »
Skulle vilja byta ut min gamla wilo rs25/60r cirkulationspump mot en nyare som förbrukar mindre ström. rs25/60r har 130mm bygglängd och har flänskoppling vilket dom oftast inte levereras med idag. Vill göra så enkelt som möjligt och tänkte om man kan byta ut bara pumpmotorn och låta flänskopplingen sitta kvar? Passar Wilo Stratos ECO 25 / 1-5 i den gamla flänskopplingen? Båda pumparna har 2 insex som dom sitter med, wilos pumpar idag brukar sitta med 4st insex.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2014, 21:39:26 »
Hur ser den ekonomska kalkylen ut?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2014, 22:05:09 »
På vissa pumpar brukar det följa med flänskoppling om man vill använda det. Borde finnas att köpa löst, förutsätter väl att man kan dra isär rören lite då det borde bygga lite på höjden.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2014, 07:15:04 »
Menar du att du vill byta ut motorn och behålla det gamla pumphuset så går det inte. Moderna pumpar har helt annorlunda pumphjul som inte passar i de gamla husen.
Passa på att byta till nya unionkopplingar med rätt anslutning direkt istället för att krångla med adapter mellan fläns och union, det blir sällan bra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2014, 07:20:34 »
Unionkopplingarna kommer börja läcka i samma stund som du är klar. Köp nya som passar direkt :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29410
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2014, 08:07:11 »
Jag funderar på hur pumphjulet sitter fast på motoraxeln?
Går det att lossa det gamla pumphjulet och flytta över detta till nya motorn?
Fast då kanske man inte vinner nått i strömförbrukningen på bytet, det är kanske pumphjulets utformning som gör att den nyare pumpen drar mindre ström?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wilo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2014, 16:48:23 »
På vissa pumpar brukar det följa med flänskoppling om man vill använda det. Borde finnas att köpa löst, förutsätter väl att man kan dra isär rören lite då det borde bygga lite på höjden.
Tackar för svar. Vill helst hålla rörkrökaren ute ur bilden, lite kul att göra saker själv

Utloggad wilo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2014, 16:54:10 »
Unionkopplingarna kommer börja läcka i samma stund som du är klar. Köp nya som passar direkt :)
tror du inte det går att få tätt? jag stirrade mig blind på och trodde att det bara fanns 130mm pumpar och 180mm pumpar, då jag har en exakt likadan rs25/60r pump liggandes som är 130mm med unionskopplingar, men vid närmare eftertanke tror jag min monterade pump är 120mm..... Finns en som heter Wilo yonos 25/1-6 -F -120 men den e lite svår att hitta när man söker. den e överst på pricerunnerlänken. Den Har flänskoppling från början :) http://www.pricerunner.se/sp/wilo.html

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2014, 21:25:11 »
Hur lång tid tar det innan strömförbrukningen genererar en vinst med en investering på någon/några tusenlappar för en ny pump?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2014, 08:59:41 »
Om pumpen från början drog 80 watt och den går dygnet runt 0,08*24tim*365=700 kw/årsförbrukning
Ny snålpump ca 25 watt 0,025*24*365=219 kw/år
=Ã…rlig besparing  481 Kw Om pumpen kostar strax under 2000 kr sÃ¥ blir det ca 4 Ã¥r(beroende pÃ¥ vilket elpris du räknar pÃ¥). Om cp bara gÃ¥r när pumpen gör värme blir Ã¥terbetalningstiden givetvis mindre.

Jag har 3 snålpumpar i mitt system, de drar totalt 33 watt nu, mot tidigare 160 w. För mig blir det rätt många kw sparade.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Ny cirkulationspump i befitnlig koppling
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2014, 20:36:49 »
Min erfarenhet är att pumpar med gamla unionkoppling börjar läcka när man "använder" dem. Ett tips är att inte försöka Ã¥teranvända dem om de är gamla. Det är ocksÃ¥ mycket trevligt att unionkopplingarna fungerar när man ska byta en trasig cp i februari  tummenupp
Men är unionkopplingarna frächa ska du inte byta om du inte måste
« Senast ändrad: 30 oktober 2014, 20:41:43 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!