Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola elementslingan ??  (läst 5866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stee711

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Spola elementslingan ??
« skrivet: 25 oktober 2010, 19:45:58 »
Tjena,
Ska montera in en ny VP straxt, undrar om jag borde spola ur vattenslingorna för vattenelementen när jag ändå
byter panna ?

Har sett att vattnet är kraftigt svartfärgat när jag lossat elementen förut vid renovering av rum,mm.
Blir det alltid så efter år av vatten cirkulation ? Kan det ta skada om jag inte gör nått?

mvh Stefan

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2010, 15:34:50 »
Det svarta är väl rost som inte fått ordentligt med syre.

Om det inte är igenslaggat så skulle nog jag försöka att låta bli o byta vattnet i så stor utsträckning som möjligt för mindre syresättning i systemet..

Finns väl ofta filter in o ut på värmepumpen som samlar upp stora skräp ?

Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2010, 19:56:50 »
Vet inte om det är en skröna, men en gubbe sägs ha bytt vatten i sitt system varenda år så efter X antal år så rostade det hål.
Jag skulle inte tveka att blÃ¥sa rent dÃ¥ det ändÃ¥ ska slaskas med  svartvatten.
och inte tror jag systemet far illa av en  rejäl utrensning. VP'n klarar det som finns i systemet (ska finnas) och filtren är rätt stora hÃ¥l i. Typ tesil. Det är finslammet som sjunker dÃ¥ vattnet stannar av som typ fÃ¥r cirkpumpar att behöva starthjälp efter ett sommarlov.

Det optimala vore att behålla svartvattnet (dött vatten) och låta det klarna någe dygn och sedan skicka in det i systemet igen utan bottensats.Och medan det klarnar spolar man ur systemet och låter nytt snurra de dygnen. Men det är lite överkurs och inget jag skulle betala någon för att göra.

Däremot spolade jag ur min vp i höst efter 8 år's anv och sommaruppehåll. Det var svartdamm på både varma och kalla sidan. Det har en väldig vidhäftningsförmåga och går inte bara att spola rent på golvet utan man får använda en borste för att bli av med det svarta.
Nu är det ju'e mindre mängder än ett helt system att ta reda pÃ¥. Men enligt hävertmetoden gick det att fÃ¥ tebax  det gamla utan större arbetsinsats. Det blir mindre efter luftande ju mindre färskvatten man tillsätter.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 20:20:47 »
Det svarta vattnet är inte rost, det är "oxiderat" vatten, eller även kallat syrefritt, det bästa man kan ha i systemet. Men det kan finnas i botten på radiatorerna slam som är svart, och det kan man ju försöka spola bort. Jag har tömt mitt system 2ggr, och ångar att jag inte pumpade tillbaka vattnet för att ha så dött vatten som möjligt i systemet.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2010, 22:24:43 »
Det svarta vattnet är inte rost, det är "oxiderat" vatten, eller även kallat syrefritt, det bästa man kan ha i systemet. Men det kan finnas i botten på radiatorerna slam som är svart, och det kan man ju försöka spola bort. Jag har tömt mitt system 2ggr, och ångar att jag inte pumpade tillbaka vattnet för att ha så dött vatten som möjligt i systemet.

Pricken. Jag har lite undansparat och mitt svarta är magnetiskt. I en petflaska kan man göra konstverk med en magnet. Men mitt magnetiska borde komma från mitt vatten som innehåller järn. I övrigt är det plast och inget som rostar i systemet. Inga järnkonstruktioner annat än cirkpumparna vad jag vet.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2010, 22:28:14 »
Sök på ordet "magnetit" här på forat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2010, 23:49:28 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28674.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3030.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16080.0

Det finns sju länkar till.

Läs "magnetit är guld värt". Gäller även våra lågtemp/tryck system hemma med.
http://www.inspecta.se/nyheter/artiklar/skog10_seminarium.php?m=m6

Googla "pannor magnetit" så har du att läsa.
« Senast ändrad: 29 oktober 2010, 00:01:56 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Spola elementslingan ??
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2010, 11:03:23 »


Läs "magnetit är guld värt". Gäller även våra lågtemp/tryck system hemma med.
http://www.inspecta.se/nyheter/artiklar/skog10_seminarium.php?m=m6

Googla "pannor magnetit" så har du att läsa.

Tolkar det som att magnetit i mindre mängder och i svävande form är inget problem. Problemen uppstår då man försöker få bort detta med högtryck eller vid yttre påverkan (ex efterdragning av kopplingar under gång eller typ grävning nära äldre fjärrv ledningar) då större sjok kan släppa. Stora partiklar fastnar i filter och flöden minskar. Stora industripannor krymper rejält då de kyls. Vid kontrollerade stop så eldar man ner tempen under en lång tid. Rent förödande är panikstopp.

Jag känner inte att jag har behovet av magnetit i mitt system i någon större utsträckning. Och i industrin vill man ha bort överflödet men under kontrollerade former. Så i rör som leder värme har det ringa betydelse, men i min VP / plattväxlare ser jag nog helst rena ytor så förluster reduceras. Får man hjälpstarta en cirkpump efter ett sommaruppehåll får man räkna med att få fortsätta med det framöver. Tar man isär och rengör cirkpumpen så klarar den förmodligen sommarstop en bra tid framöver.

SÃ¥ jag skulle spola ur systemet om jag var i TS sits.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!