Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Svart vatten och vita beläggningar  (läst 7031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Svart vatten och vita beläggningar
« skrivet: 13 april 2005, 22:34:54 »
Det är två saker som jag funderar över. Om man monterar ner t.ex. ett element, så är det sista vattnet som kommer ut alldeles svart. Vad är det som gör att det blir svart?
Nästa sak jag undrar över, är de vita beläggningarna som blir mellan kopparrören och kopplingarna på varmvattensidan närmast pannan. Vad är det som gör att det blir på detta viset?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #1 skrivet: 14 april 2005, 01:46:56 »
Hej *vinkar*
Jag tror att
efter att ett o samma vatten cirkulerat genom ett o samma rörsystem/radiatorer ganska länge (man monterar inte ner radiatorer så ofta) så hinner det mättade vattnet ta med sig rost o andra partiklar som uppstår i systemet.
Det mesta av det lägger sig ner i botten av radiatorn och när du sedan  lutar den för att tömma den så brukar allt detta skit se dagljus.

Vita beläggningar i skarvar  låter som oxidation dvs. kopplingen läckte/läcker lite.
Fukt+luft=oxidering
Det är vad jag tror. Sc:,h
Någon annan vet kanske bättre? ???
MVH Edin
« Senast ändrad: 14 april 2005, 12:31:01 av Edin A-K »
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad joas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #2 skrivet: 14 april 2005, 12:53:24 »
När du fyller på dit värmesystem så fyller du på med kallt vatten som innehåller bundet syre. Sen värmer du upp systemet och syret frigörs och börjar reagera med järnet i systemet (rost) men det finns inte tillräckligt med syre så järnet blir bara ”halv-rostat”. Det saknas en jon i reaktionen. Då får du det som ser ut som svart vatten. "Halv-rosten" följer med vattnet och samlas i lågpunkter eller på ställen med låg strömningshastighet, typ radiatorer. Om du låter det svarta vattnet stå i en hink ett tag så blir det full-rostat med brun färg.
Det här är normalt och inget att oroa sig för vid normal drift, men du ska inte fylla på ditt värmesystem i onödan för du tillför syre varje gång.

Mvh joas *vinkar*
joas Thermia ECO D9

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #3 skrivet: 14 april 2005, 18:35:00 »
Har hört nånstans att den svarta sörja som gömmer sig i raddisar och pannor kallas för Magnetit,men jag kan gott o väl vara ute och cykla i denna fråga.
Det enda jag konkret vet är att man inte vill ha detta på obehandlat trägolv samt på heltäckningsmatta om man nu inte gillar färgen svart.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #4 skrivet: 14 april 2005, 18:40:55 »
Magnetit var det ja!!
Hade det på tungan. Jo det har jag också hört att det heter.

Den vita beläggningen är väl kalkavlagringar.
Eller gammalt smack ;D
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #5 skrivet: 14 april 2005, 19:19:59 »
Magnetit var det ja!!
Hade det på tungan. Jo det har jag också hört att det heter.

Den vita beläggningen är väl kalkavlagringar.
Eller gammalt smack ;D

Kalkavlagringar kan väl enkelt identifieras med ett par droppar ättika. Får du gasbildning är det nog kalk.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad lindahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #6 skrivet: 14 april 2005, 20:04:26 »
det svarta vattnet uppstår pgr av att vattnet i ett radiador system är ett slutet system. med slutet menar jag att det inte kommer in något nytt syre så vattnet (dör)fyller du på systemet så tillför du mer syre men gör du det ofta så börjar radiatorena att rosta. Till ex har du en liten läcka tex i källaren  nära en golvbrunn så att du inte upptäcker att det läcker och du fyller på systemet i tid och otid kommer radiatorerna överallt att löpa risk att rosta sönder pga av att du tillför syre. 

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #7 skrivet: 14 april 2005, 22:43:13 »
Magnetit är järnoxid som bildas i slutna värme- och kylsystem där vattnet innehåller syre och pH är lågt.
Nästan alla värme/kylsystem fylls med kommunalt vatten (syrerikt) vid installation och ändringar så är det ofrånkomligt att det bildas magnetit. Det innebär även att värme och kylsystem fyllt med vatten (syrefattigt) från egen brunn klarar sig bättre.

Den magnetit som bildas kommer framförallt från de delar som innehåller kolstål.

I vattnet svävar magnetiten och "fastnar" på alla ytor där värmeöverföring sker (radiatorer, värmeväxlare etc) med en viss isolerande verkan. Det är även magnetiten som orsakar att termostater kärvar fast.

Inom processindustrin behandlar man vattnet med antikorrosionsmedel (höjer pH) samt tar bort fritt syre ur vattnet för att minska problemen. Även filtrering av vattnet sker för att få bort partiklarna. Då avleder man en liten del av flödet som filtreras. På sikt blir allt vatten filtrerat men bara lite i taget.

/Johan



« Senast ändrad: 14 april 2005, 22:48:19 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #8 skrivet: 16 april 2005, 21:01:27 »
Tack för din fina redogörelse om magnetit Utopiazz.
Håller även med Plumber om att man skall undvika att få det på heltäckningsmattor trägolv m.m.  ;D

När det gäller de vita beläggningarna så tror jag inte att det är läckage. Snarare något fenomen typ galvaniska strömmar. Någon som vet?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2005, 13:09:49 »
Jag läste om något som kallas spänningskorrotion. Detta kan inträffa om det blir fysiska spänningar i en koppling vid åtdragning. Vad tror ni om den förklaringen till de vita beläggningarna?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Svart vatten och vita beläggningar
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2005, 09:57:58 »
Jag tror att det är salter. Om du har ett mycket litet läkage, så avdunstar vattnet utan att du ser det, men salterna blir kvar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!