Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 16 april 2014, 18:34:41 »

Skall man isolera ett tak och inte vill minska höjden invändigt så finns bara ett sätt

isolera på utsidan
Finns färdiga lösningar som den från ThermiSol

om du då inte beställer färdiga aerogel skivor från Italien (sök på forumet då jag tidigare postat en länk till ett företag som tillverkar dessa)
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 16 april 2014, 16:46:07 »

Sanntos: Jag läste Jawens inlägg samt alla övriga inlägg och har gjort en sammanvägning.
Kollade bl.a. på Parocs hemsida samt googlade efter priser på aerogel, men hittade inga. Utgår från att det är ett intressant alternativ, men gissar det är rätt dyrt(?) och kanske inget man hittar på närmsta byggvaruhus. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har även pratat med min bekant och han har redan bestämt sig att köra på cellulosa. En fuktspärr kommer att läggas för att skydda takutrymet från fukt från insidan av huset, och ett litet (några centimeters) luftutrymme mellan cellulosan och den inre sidan av yttertaket skall finnas så han kan se hur taket mår emellanåt.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 21:25:45 »

Du läste alltså inte Jawens utförliga och kompetenta inlägg?
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 15 april 2014, 21:04:38 »

OK. Då har jag fått en lite mer nyanserad bild av läget och vad som står till buds. Tack för era inlägg jawen, purjo, Jarlen, Roland, karlmb och Santos.
Ska inte kapa linan nått mer nu a:gl
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 19:48:52 »

Vad man däremot kan göra är att vara noggrann, inga glipor, och använda typ vindskyddspapp som ser till så att det inte blåser in i isoleringen.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 april 2014, 14:29:48 »

Finns det några extremt bra isolerande material som kan lämpa sig i en takkonstruktion?
Det är luften i en vanlig isolering som isolerar. Själva isoleringsmaterialet är bara till för att hålla luften still så att det isolerande luftlagret inte blåser bort. Därför blir det inte så mycket bättre isolering än vad luftens värmeledningsförmåga medger oavsett vad det är för typ av isolering.

Vill man ha bättre isolering måste man byta ut luften mot någon gas med sämre värmeledningsförmåga (= högre molekylvikt än luft). En gång i tiden skummades kylskåpsisolering med olika klorerade och fluorerade kolväten och den typen av isolering var betydligt bättre men det var före ozonhålets tid. Ett problem där är att gasen, oavsett vilken man väljer, måste inneslutas diffusionstätt. Det fungerar bra med fönster. 

Ett alternativ är att inte ha  någon gas alls i isoleringen, alltså använda vakuum som isolering. Det är två problem med det. Ett är att det inte får läcka in någon luft i isoleringen, ett annat är att isoleringen måste tåla lufttrycket som motsvarar att man belastar materialet med 10 ton/m2. 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 april 2014, 20:50:54 »

Många synpunkter på takfotsventilationen, men det är väl inte den som är problemet? Grundproblemet är att gamla hus saknar diffusionsspärr mellan bostadsutrymmet och vinden. Inom rimliga gränser kan det säkert kompenseras av att vinden är väl ventilerad och isoleringen är relativt tunn, men skall man känna sig trygg så är det i första hand fukttransporten nerifrån man skall stoppa.

Så gjorde jag en gång i tiden, men om det är allt för mkt arbete att täta/ sätta diff-plast i undertaket så borde man kunna utföra den isoleringstjocklek man vill, oavsett material, och mha fuktmätning i undertaket + okulärbesiktning under ett år, kunna räkna ut hur stort kondensproblemet på yttertakets insida egentligen är.
Har man då problem med kondens/mögelpåväxt så är det bara att öppna upp takfoten + montera mögelstopp upptill i varje fack.
Jag gjorde detta i lite fel ordning men kom iaf till slut fram till ett snustorrt yttertak igen, precis som det varit innan jag började tilläggsisolera den gamla spånvinden i ett fd sommarhus.
Att säga att det enda raka är eko-fiber bara för att den kan lagra fukt stämmer helt enkelt inte.
Man måste ändå kolla efter kondens under yttertaket, och hur bra går det om man fyllt upp hela utrymmet med ekofiber...Låter inte så klockrent i mina öron.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 14 april 2014, 20:41:20 »

Jag lånar denna tråd för en fråga inom samma område, dvs. takisolring tOOmten

En bekant som har ett gammalt hus (ca 1900) ska göra ett tillbygge. När det gäller specifikt taket så är det i dagsläget ett litet sadeltak där det endast finns ca 20cm utrymme mellan innertak och yttertak. Däremellan finns sågspån som isolering. Mao väldigt lite isoleringspotential. Det går inte att sänka innertaket eftersom det redan idag är lågt. När de nu bygger tillbyggnaden är det av estetiska skäl ej aktuellt att bygga det nya taket högre än det föregående och på så sätt få mer utrymme för isolering (taket skall ha likvärdigt utseende som det gamla och liksom enbart förlänga befintligt tak).
Vad kan man göra för att få en så optimal takisolering som möljigt när man har så lite utrymme för isolering? Vanligt idag är ju ca 50cm lösull på vindan eller minst 20-30cm tilläggsisolering på 15-20cm kutterspån. Här har vi alltså ca 20cm utrymme tillgodo :-X
Finns det några extremt bra isolerande material som kan lämpa sig i en takkonstruktion?

Aerogel är det idag mest isolerande material som finns med lambdavärde under 0,014, Paroc har tillverkat någon version med "inbyggd" aerogel i nån form av tunn isolermatta, men du får själv söka vidare på ämnet.

Det ger i alla fall 2-3 ggr bättre isolering än dagens traditionella isoleringar.
1 gram ett av materialet som svenska Aerogel utvecklat har en inre yta på 500 kvadratmeter........det säger väl allt  ;)

Här en länk från Paroc:

http://www.paroc.se/About-paroc/News-and-Media/News-archive/2013/Press-PAROC-Spaceloft-now-available-on-Swedish-and-Danish-markets?sc_lang=en

Energimyndigheten länk:

http://www.energimyndigheten.se/Foretag/Affarsutveckling_och_kommersialisering/myndighetens-portfolj/Aerogel/

Med vänlig hälsning Jawen
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 14 april 2014, 16:25:42 »

Jag lånar denna tråd för en fråga inom samma område, dvs. takisolring tOOmten

En bekant som har ett gammalt hus (ca 1900) ska göra ett tillbygge. När det gäller specifikt taket så är det i dagsläget ett litet sadeltak där det endast finns ca 20cm utrymme mellan innertak och yttertak. Däremellan finns sågspån som isolering. Mao väldigt lite isoleringspotential. Det går inte att sänka innertaket eftersom det redan idag är lågt. När de nu bygger tillbyggnaden är det av estetiska skäl ej aktuellt att bygga det nya taket högre än det föregående och på så sätt få mer utrymme för isolering (taket skall ha likvärdigt utseende som det gamla och liksom enbart förlänga befintligt tak).
Vad kan man göra för att få en så optimal takisolering som möljigt när man har så lite utrymme för isolering? Vanligt idag är ju ca 50cm lösull på vindan eller minst 20-30cm tilläggsisolering på 15-20cm kutterspån. Här har vi alltså ca 20cm utrymme tillgodo :-X
Finns det några extremt bra isolerande material som kan lämpa sig i en takkonstruktion?

Spruta in ekofiber. Det är det enda som är lämpligt i ett sådant utrymme. tummenupp
Läs mina tidigare inlägg i tråden. .,;-
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 april 2014, 11:20:56 »

Många synpunkter på takfotsventilationen, men det är väl inte den som är problemet? Grundproblemet är att gamla hus saknar diffusionsspärr mellan bostadsutrymmet och vinden. Inom rimliga gränser kan det säkert kompenseras av att vinden är väl ventilerad och isoleringen är relativt tunn, men skall man känna sig trygg så är det i första hand fukttransporten nerifrån man skall stoppa.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 14 april 2014, 11:01:28 »

Jag lånar denna tråd för en fråga inom samma område, dvs. takisolring tOOmten

En bekant som har ett gammalt hus (ca 1900) ska göra ett tillbygge. När det gäller specifikt taket så är det i dagsläget ett litet sadeltak där det endast finns ca 20cm utrymme mellan innertak och yttertak. Däremellan finns sågspån som isolering. Mao väldigt lite isoleringspotential. Det går inte att sänka innertaket eftersom det redan idag är lågt. När de nu bygger tillbyggnaden är det av estetiska skäl ej aktuellt att bygga det nya taket högre än det föregående och på så sätt få mer utrymme för isolering (taket skall ha likvärdigt utseende som det gamla och liksom enbart förlänga befintligt tak).
Vad kan man göra för att få en så optimal takisolering som möljigt när man har så lite utrymme för isolering? Vanligt idag är ju ca 50cm lösull på vindan eller minst 20-30cm tilläggsisolering på 15-20cm kutterspån. Här har vi alltså ca 20cm utrymme tillgodo :-X
Finns det några extremt bra isolerande material som kan lämpa sig i en takkonstruktion?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 12 april 2014, 20:02:25 »

Hej Tågråttan!
Om du inte har något fuktproblem nu så tyder det på att din ventilation fn. är god. Men det kan förändras om du tilläggsisolerar med  fel material. Det du beskriver är exakt hur  mitt hus var konstruerat innan jag byggde på en våning. Sånär som på att jag hade stenull i botten. Jag blåste in Ekofiber över hela ytan, ända upp emot råsponten på den trängre delen. Det blev inte några somhelst problem efter isoleringen. Och den låg så i  14 år. De 150 mm glasull du har i botten kommer vara nästan försumbart vad det gäller fuktbindning eftersom du kommer få ett tjockt lager av Ekofiber ovanpå som binder eventuell överskotts fukt. Du kan utan problem spruta obehindrat ända upp mot råsponten i de trängsta utrymmet. När jag sedan byggde på mitt hus med ett 1/2 plan så sög jag helt sonica ut isoleringen igen och återanvände den.

Tack för tipset, nu fick man mer att fundera på igen tummenupp
Känns i alla fall inte som panikåtgärd just nu för att minska uppvärmningskostnaden..

Skulle vara kul att ta ut en kille som tittar på att spruta ekofiber, hur dom nu ska komma åt.. Misstänker att man måste öppna upp några luckor till dom i taksargen..
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 april 2014, 19:18:31 »

Man bygger vanligtvis en sarg, till den höjd man vill ha isoleringen, runt skorstenen den fyller man sedan med Vermekuliten. Då blir sotaren glad och belåten, det blir betydligt bättre än om man ska hålla på med stenullsmattor.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 april 2014, 19:11:41 »

Vermiculit rinner väldigt lätt ned i trånga utrymmen och är på så sätt effektivt, men det går inte att bygga med på höjden, har man för avsikt att elda i huset vill gärna skorstensfejarmästaren att man lindar en minst 100mm tjock nätmatta runt murstocken.  Därmed inte sagt att man inte kan ha det i botten.
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 12 april 2014, 18:57:18 »

Hej Tågråttan!
Om du inte har något fuktproblem nu så tyder det på att din ventilation fn. är god. Men det kan förändras om du tilläggsisolerar med  fel material. Det du beskriver är exakt hur  mitt hus var konstruerat innan jag byggde på en våning. Sånär som på att jag hade stenull i botten. Jag blåste in Ekofiber över hela ytan, ända upp emot råsponten på den trängre delen. Det blev inte några somhelst problem efter isoleringen. Och den låg så i  14 år. De 150 mm glasull du har i botten kommer vara nästan försumbart vad det gäller fuktbindning eftersom du kommer få ett tjockt lager av Ekofiber ovanpå som binder eventuell överskotts fukt. Du kan utan problem spruta obehindrat ända upp mot råsponten i de trängsta utrymmet. När jag sedan byggde på mitt hus med ett 1/2 plan så sög jag helt sonica ut isoleringen igen och återanvände den.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 12 april 2014, 18:52:20 »

Förlåt, att jag lånar din tråd Tyke...
Har hört om det, man häller det ner i skorstenen bredvid slangen, men aldrig heller hört det runt skorstenen på vinden..


Nu har jag besiktat vinden ordentligt, det är ca 18-20 cm glasull, lite nedtrampat där dom dragit kabeln för dåtidens parabol >:(
Annars såg allt jättebra ut, jag kommer aldrig att isolera vinden, har för låg värmekostnad, plus att man måste vara smalare som en daggmask för att ta sig förbi alla fackverk. Är dessutom livrädd för att få fuktskador på yttertakets insida.. Möjligen isolerar jag allt underifrån med 5cm isolering och nytt gipstak, då vävspända taken slits ner.. dontknow
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 april 2014, 18:46:27 »

Närmast skorstenen kan du med fördel fylla med Värmekulit. Betydligt trevligare än stenull och utmärkt för just det ändamålet.
Måste erkänna att jag aldrig hört talas om värmekulit tidigare :),
Googlar på det!

Tyke   :D
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 april 2014, 18:39:20 »

Närmast skorstenen kan du med fördel fylla med Vermekulit. Betydligt trevligare än stenull och utmärkt för just det ändamålet.
Felstavning av VERMEKULIT
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 april 2014, 18:36:19 »

Mkt utförligt svar!  tummenupp

Tror att det är minimalt med fukt i huset som för närvarande inte används förutom på helger ibland. Satte en torrboll för ca 1 månad sedan. Inte en droppe fukt i behållaren.

Däremot funderar jag nog lite apropå stenullen om man inte kunde tänkas ge lite avkall vad det gäller regler när det handlar om isolering närmast skorstensstocken. Har inte eldat än pga ej trycktestad skorsten. Men skulle kännas skönare i framtiden å ha stenullen runt skorstenen än spånet.

Tyke  :D

Skrivet av: Jawen
« skrivet: 12 april 2014, 18:13:54 »

Hej alla.

Tycker hela eran diskussion baseras på faktorer som inte är särskilt relevanta, kutterspån, mineralull, ekofibrer eller stenull...........alla dessa isoleringsmaterial kan få problem beroende på hur det faktiska huset är.

Det väsentliga i sammanhanget är om luftläckagerna från bostadsytan läcker upp lite eller mycket till vindutrymmet, och om det punktvis i huset läcker extremt mycket. ( brukar vara runt vindsluckan men även runt murstocken samt våtrum )

Luften bär en viss fukt-% beroende på temperatur och fuktighet, och för att denna luft från bostadsytan ska kunna läcka upp i vindsutrymmet så måste det finnas luftläckage.
Har man som normalt mellan 20° & 24° inomhus, så kan luften maximalt bära med sig mellan 17-21 gram vatten per kubik, d.v.s. runt 110 kubik luft måste läcka upp i vindsutrymmet för att ens 2 liter vatten ska komma upp.

Senvår, sommar och tidig höst så är övertrycket i ett hus ca ½ pascal per 2 meter i bygghöjd (om man inte har styrd ventilation med lätt undertryck) det ger ungefär 0,6 Pascals övertryck vid bjälklag i 1-våningshus och ca 1,5 pascal övertryck i ett 2-våningshus.
Vintertid sker ett större övertryck och man kan räkna med 1,2 Pascals övertryck i 1-vån-hus & ca 3 pascal i ett 2-vån-hus. ( därav mest fuktproblem vintertid )

När man trycktestar ett hus täthet i dag så används 50 Pascals över/undertryck i ca 5 minuter långa intervaller, d.v.s. 83 ggr högre tryck än en normal sommardag & 41 ggr högre än en normal vinterdag.
När ett långsmalt hus får en extremt kraftig vindpust på sin långsida, så har ca 40 pascal övertryck kunnat konstaterats, därav använder man värdet 50 pascal vid tryck test av hus.

Så mitt förslag till trådstartaren är att om möjligt undersöka och minimera luftläckage mellan bostads plan och vindsyta, efter det kan man isolera med i stort sett valfri isolering, men man bör inte isolera ett äldre icke tryck testat tjockare än 20-25 cm, så att viss energiförlust hjälper ev fukt att avdunsta via gavelventiler eller nockventiler.
Och vad gäller ekofiber/cellulosa så är inte alla egenskaperna perfekta direkt.
Hög vikt/densitet ger större "sättning", matrealet packar sig själv av sin vikt i efterhand, så om du isolerat med 35 cm så kan det 2 år efter vara ca 27 cm.
Blir det ordentligt uppblött så blir det bara en pappers-smet med dåligt isolervärde, det hjälper inte heller att det torkar upp.......för ny luft kommer inte in och "fluffar" upp matrealet igen. ( det är den stillastående luften som isolerar ).

Vad gäller gamla hus så är just kutterspån ett mycket bra val om man inte har bra kontroll på luftläckagen i byggnaden, bara man kan ha en hyffsad tjocklek, till skillnad gentemot cellulosafiber så ger kutterspånets "böjda styvhet" att luft kommer in igen om det blivit uppblött samt att det nästan är gratis.

Fluffa upp spånet är bra för isolerings värdet men självklart dammigt, men ha bra mask och även ögonskydd så är det hela snart gjort.

Med vänlig hälsning Jawen

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 april 2014, 18:04:39 »

Jag har tagit ur en del av min vind och byggt något som kan liknas vid en uppochnedvänd låda, för att rummet därunder skulle få få väldigt hög takhöjd. Denna "låda" har jag isolerat med stenull, och resten av vinden har vanliga träspånor. Jag känner inte att det skulle vara något konstigt att ha stenull och träspån kant-i-kant. Men jag skulle inte lägga det i vertikala lager.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 12 april 2014, 17:27:56 »

Jarlen.

Jag har ett hus utan takfotsventiler, isoleringen är ca 15cm "Ska strax titta in på vinden, om ca 1 timme" det är vanlig glasull. Huset byggt 67, sluttande tak mot en sida, på ena sidan är det ca 20-30cm utrymme, andra sidan är det ca 1meter...

Hur ska jag isolera tycker du? för att undvika fuktproblem i huvudsak!!

Funderar på att eventuellt slita ut allt och fylla hela vinden med ekofiber, men viket jobb att krypa in där för att försöka få ut glasullen :'(
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 12 april 2014, 17:09:47 »

Jag skulle rekomendera dig att använda dig av Ekofiber. Det är mycket bättre isolervärde på det än på kutterspån. Och det är garanterat helt ofarligt att använda. Du kommer inte att få några obehagliga överraskningar eller andra konsekvenser. Du kan köpa det på balar om ca 60x60x120 och strö ut det och fluffa till det för hand. Det är mycket lättarbetat , ingen klia och det ställer inte till det i andningsvägarna.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 april 2014, 17:02:45 »

Jag försökte fluffa upp spånet innan jag lade på mineralullsskivorna. Det var ett otrevligt arbete även med andningsmask. Det dammade ordentligt och med tanke på att luftomsättningen på en vind inte är så stor blir det hög dammhalt i luften. Jag vet inte om det var något speciellt med mitt spån men jag skulle nog låta det vara.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 april 2014, 16:35:22 »

Tack för alla svar! Ytan det handlar om är inte stor. Så kommer att försöka få tag på kutterspån. Det har bevisligen fungerat i detta hus i över 100 år eller mer?

Någon som vet om man kan öka på isolerings graden genom att vända/skyffla runt befintliga kutterspåns skiktet.
Kan tänka mig att det har packats ihop under det senaste seklet.. dontknow
Eller är det bättre att bara låta det vara?

Tyke  :D
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 12 april 2014, 15:20:21 »

Jag har bytt sågspån mot mineralullsskivor på min vind. Huset byggt 1937. Gjorde så här:

Skottade ut sågspånet i säckar. Det blev några stycken, men det var bara 1dm tjockt mellan bjälklagsreglarna på typ halva vindytan, som totalt är 70m2.   

Fuktspärr:Innertak under vindsbjälklaget: målade pärlspåntsbräder på 75x200mm takreglar. Kompletterade med plastfolie mellan takreglar på innertaksbräderna fastklämd mot takreglarna med spikade trälister.

Isolering: 4 lager mineralullsskivor total tjocklek 380mm

Ventilation: in genom takfoten längs husets långsidor och via 4cm luftspalt upp på vind över isoleringslagret och ut genom 4 nockventiler.
 

Tänk så mycket enklare det blivi om du endast blåst in ekofiber.

Jag svarade på mekanikerns inlägg
jag tycker inte heller att man ska blanda material, alldeles särskilt inte organiskt material med nyare, inte bara pga olika egenskaper, men man bör också kontrollera hur det ser ut innan man lägger på ett nytt lager. Jag vet inte riktigt men det här med stenull och glasull kontra organiska isolermateral verkar lite religion hos en del, jag vill påminna om att 99,9 % av alla hus i Sverige är isolerade med stenull eller glasull i taket, och vad jag vet har det aldrig varit några problem med det. En gång har jag sett problem, det var ett hus jag skulle hjälpa ett par kompisar att besiktiga inför ev köp, familjen som bodde där anordnat sin tv-rum alldeles nedanför vindsluckan, och när besiktningstiden var inne satt hela familjen parkerad, och jag kan säga som så att familjen inte precis hjälpte till när jag ville hämta en stege för att kunna öppna luckan. När jag väl kom upp visade det sig att de hade isolerat med rockwoolen ut mot takfoten utan luftspalt, och möglet var vitt och frodades. Men det var inte rockwoolens fel.

Ja det fungerar mycket väl med olika sorters mineralull om husen är anpassade och byggda för det. Från 70-talet och frammåt så är husen byggda med ordentlig takfotventilation enligt nu gällande byggnorm. Det finns ju en hel del sjuttio och åttio tals hus som har behov av att bättra på isoleringen för att möta dagens krav. Men när det gäller tidigare byggda hus som inte är det, så är det förenlig med mycket  stora och omfattande kostbara byggnationer för att bringa till  en ventilerad takfot enl. nu gällande byggnorm. Var byggnation har sin tid. Ta t.ex. ett sekelskifteshus. Det har stått i säkert 50 till 60 år utan att det uppstått några fel eller olägenheter. Men så kommer det en energi jagande  person som i rent oförstånd isolerar till vinden med rockwood skivor. Det bäddar för problem. Vid mera omfattande och större förändringar av takfoten så blir dessutom  slutresultatet oftast inte bra. Man förrycker propotionerna på husen. Hus som arkitekter lagt ner stor möda på att få balanserade och vackra.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 april 2014, 13:49:15 »

Jag svarade på mekanikerns inlägg
Glasull och stenull bör man undvika i gamla hus, de har den egenskapen att de samlar på sig fukt som inte avdunstar trots rätt ventilation
Fukt kommer alltid upp genom tak-konstruktionen i riktigt gamla hus där den sedan kondenserar i ull-isoleringen och stannar där

jag tycker inte heller att man ska blanda material, alldeles särskilt inte organiskt material med nyare, inte bara pga olika egenskaper, men man bör också kontrollera hur det ser ut innan man lägger på ett nytt lager. Jag vet inte riktigt men det här med stenull och glasull kontra organiska isolermateral verkar lite religion hos en del, jag vill påminna om att 99,9 % av alla hus i Sverige är isolerade med stenull eller glasull i taket, och vad jag vet har det aldrig varit några problem med det. En gång har jag sett problem, det var ett hus jag skulle hjälpa ett par kompisar att besiktiga inför ev köp, familjen som bodde där anordnat sin tv-rum alldeles nedanför vindsluckan, och när besiktningstiden var inne satt hela familjen parkerad, och jag kan säga som så att familjen inte precis hjälpte till när jag ville hämta en stege för att kunna öppna luckan. När jag väl kom upp visade det sig att de hade isolerat med rockwoolen ut mot takfoten utan luftspalt, och möglet var vitt och frodades. Men det var inte rockwoolens fel.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 april 2014, 12:17:57 »

Jag har bytt sågspån mot mineralullsskivor på min vind. Huset byggt 1937. Gjorde så här:

Skottade ut sågspånet i säckar. Det blev några stycken, men det var bara 1dm tjockt mellan bjälklagsreglarna på typ halva vindytan, som totalt är 70m2.   

Fuktspärr:Innertak under vindsbjälklaget: målade pärlspåntsbräder på 75x200mm takreglar. Kompletterade med plastfolie mellan takreglar på innertaksbräderna fastklämd mot takreglarna med spikade trälister.

Isolering: 4 lager mineralullsskivor total tjocklek 380mm

Ventilation: in genom takfoten längs husets långsidor och via 4cm luftspalt upp på vind över isoleringslagret och ut genom 4 nockventiler.
   
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 12 april 2014, 11:08:25 »

Hej! Jag har stor erfarenhet av detta spörsmål.

Den enda isolering som "gifter"i sig väl med kutterspån är cellulosafiber (Ekofiber; återanvänt borsprutat returpapper) Det är det enda isoleringsmaterial som har samma egenskaper som spånfyllning (kutterspån). Äldre hus har oftast ingen luftad takfot. Det medför att om man isolerar med mineralull så binds fukt löst i isoleringen som inte absoberas av materialet. Det är inte sällan det bli plaskvått i isoleringen, som ger stora problem efter det man tilläggsisolerat äldre hus med modern mineralullsisolering.

I äldre tider  så hade man ett helt annat tänk.  Man räknade med att isoleringen tog upp luftfuktigheten i sin struktur, när det blev varmt och fuktigt i luften, och avgav den sakta och succesivt när det blev torrare väderlek, och det ställde helt andra krav på ventilation. Oftast så räckte det med ett par gavelventiler.

Ekofiber är det enda isoleringsmaterialet som har dessa egenskaper och är godkänt att lägga upp emot yttertakspanelen utan luftspalt. Man har till och med fyllt upp hela vindar, ända upp till nock utan att några påvisbara skador uppstått.

Själv så har jag en sekundär utbyggnad med pulpettak utan takfot med gallerventiler runt om, där jag 2007 sprutade in ekofiber ovanpå kutterspån. Underliggande innertak är från 1963 så det finns således ingen plastfolie i det underliggande innertaket, och efter sju år så finns det inga påvisbara skador, vattenansamlingar eller andra olägenheter.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 april 2014, 10:28:59 »

"Myten" om att mineralull "samlar på sig" vatten kommer kanske från oss som sett åtskilliga "projekt" där "gullfibern" varit helt genomvåt pga kondens. Fukten har alltid kommit innifrån då det saknats diffspärr och under den kalla årstiden har kondensen frusit i isoleringen för att vid mildare väderlek tinat och fyllt väggar och tak med vatten.
Ibland är det inga problem men jag skulle ALDRIG chansa.

Jag motsäger inte att du har sett ett antal "projekt" som haft våt isolering, men man skulle behöva undersöka sådana fall mer. Det är riktigt att inomhusluften är fuktig och att man behöver hindra den från att komma ut i isoleringen, men alla husägare är väldigt intresserade av att det inte är fritt blås rakt ut, så den saken brukar ordna sig. Och diffspärrar och plast är inte alldeles nödvändigt, det kan räcka med ett lager målarfärg, jag har själv ett hus utan några konstigheter som har klarat sig i +100 år.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 april 2014, 10:20:42 »

Visst finns det sådana projekt men hur skulle det ha sett ut med kutterspån eller annat med samma isolerande förmåga? Ett "problem" med mineralull jämfört med kutterspån är att isoleringsförmågan är betydligt bättre. Det är alltså lätt att isolera så mycket att det blir kondens. Det är inte 2 dm mineralull och 2 dm kutterspån som ska jämföras utan 2 dm mineralull och kanske 4 dm kutterspån. 

Oavsett vad man använder bör man tänka till lite i förväg. Det kan bli problem med alla material om man gör fel.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 april 2014, 10:02:18 »

"Myten" om att mineralull "samlar på sig" vatten kommer kanske från oss som sett åtskilliga "projekt" där "gullfibern" varit helt genomvåt pga kondens. Fukten har alltid kommit innifrån då det saknats diffspärr och under den kalla årstiden har kondensen frusit i isoleringen för att vid mildare väderlek tinat och fyllt väggar och tak med vatten.
Ibland är det inga problem men jag skulle ALDRIG chansa.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 april 2014, 09:52:00 »

Glasull och stenull bör man undvika i gamla hus, de har den egenskapen att de samlar på sig fukt som inte avdunstar trots rätt ventilation
Fukt kommer alltid upp genom tak-konstruktionen i riktigt gamla hus där den sedan kondenserar i ull-isoleringen och stannar där

Jag har totalrenoverat två 1800-talshus inklusive takisolering, det ena med övervägande del Rockwool lösull, det andra med Isover/Gullfiber skivor mellan takstolar, det första var klart 1990, det andra var takisolerat mycket senare  :'( men det är ändå ett tag sedan, och jag har inte haft några problem. Det är snustorrt. Det beror inte på åldern på ett hus om fukt "kommer upp" och mineralull "samlar" inte på sig fukt.
Jag har hört liknande åsikter tidigare, ungefär som någon slags modern myt. Jag har en bekant som tyvärr låter bli att ttilläggsisolera sitt 60-tals enplanshus, jag gjorde en enkel beräkning och visade hur kort tid det skulle betala sig att lägga upp mer isolering, att det kunde göras på en dag, och att den extra isoleringen skulle betala en enklare semester varje år. Men en granne hade kommit före, och berättat ungefär det du skrev ovan. Och jag har verkligen inget emot eko, tvärtom, men även glas(sand) och sten är ekologiska material.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 april 2014, 09:48:55 »

Kutterspån kan du med fördel köpa tex hos GRANNGÅRDEN (stallströ), det är lätt att frakta, torrt och billigt. Att blanda mineralull och cellulosa isolering KAN ge problem på sikt. Så endera spruta lösull (cellulosa) eller lägg på kutterspån. 100 m2 ca 40 cm sprutad cellulosa kostar kanske 30 000:- samma volym med kutterspån kanske 5 000:- (mellan tumme och pekfinger).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 april 2014, 09:09:31 »

Det går att använda mineralull men man måste tänka sig för. För ca 30 år sedan lade jag 15 cm mineralull ovanpå kutterspånet. Det har inte varit några som helst problem med fukt. Jag fick rådet att ta upp större ventilationsöppningar i husgavlarna för att öka luftomsättningen på vinden.

Problem med fukt blir det om temperaturen i isoleringen är lägre än daggpunkten för luften i isoleringen. Det handlar alltså om isoleringens tjocklek och mängden vatten i luften i isoleringen. Den senare bestäms av läckaget av luft från bostaden och hur snabbt fukten vandrar genom isoleringen. Lägger man på ett så tjockt lager kutterspån att det någonstans i isoleringen blir en temperatur under daggpunkten under en längre tid kommer man att få problem med fukt även med kutterspån. Lägger man på mineralull och ökar ventilationen på vinden så att utomhusluften kan blåsa genom isoleringen blir det inga problem med fukt. Det blir inte mycket till isoleringseffekt heller.

Problemet med mineralull är att det inte har förmågan att samla på sig fukt. Blir det tillfälligt sådana förhållanden att daggpunkten nås i isoleringen börjar det snabbt kondensera ut vatten på mineralull. Kutterspån och cellulosa har förmågan att suga åt sig rätt mycket vatten innan den börjar kännas våt och klarar av längre perioder med sådana förhållanden att vatten kondenserar ut.   

Se efter hur det ser ut under kutterspånet, om det ligger någon diffusionstät papp eller något liknande där.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 april 2014, 08:00:04 »

Tack för svar :)
Får fjäska för grannen han har ett litet sågverk. Har jag riktig tur kanske han har gammal torkat kutterspån  liggande a:gl ?

Tyke  :D
Skrivet av: Mekaniker
« skrivet: 12 april 2014, 07:45:46 »

Glasull och stenull bör man undvika i gamla hus, de har den egenskapen att de samlar på sig fukt som inte avdunstar trots rätt ventilation
Fukt kommer alltid upp genom tak-konstruktionen i riktigt gamla hus där den sedan kondenserar i ull-isoleringen och stannar där

Använd samma material alltså kutterspån eller ekovilla (sökord)
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 april 2014, 07:28:36 »

Upptäckte när jag klev upp på vinden på boningshuset. Att det av någon outgrundlig anledning saknades kutterspån/isolering på en yta av ca 10-12 kvm uppe på vinden. Vet inte om det hänger ihop med att någon tidigare ägare har gjort någon elinstallation ? Å sedan inte brytt sig om att skotta tillbaka kutterspånet?

Funderar på om man kan lägga stenullen där det saknas kutterspån och sedan bara täppa till gliporna med det kutterspån som finns bredvid?

Huset är inte uppvärmt i dagsläget men kan bli det i framtiden dontknow

Eller är det dumt att blanda nytt å gammalt även fast de inte kommer ligga över varandra?

Gammalt knuttimrat hus inga moderna byggmetoder förutom en tilläggsisolering 45 mm glasull under ytterpanelen. Troligtvis gjort på 70-80 talet.

Tyke  :D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 431
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!