Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan - Felkod UE?  (läst 265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan - Felkod UE?
« skrivet: 02 maj 2024, 22:29:54 »
Hej alla,
jag har några trådar här inne kring en Ecodan som installerades vintern 2018 som jag haft en massa strul med. Först en kompressor som gick sönder, som byttes på garanti. Sedan sensorer som skakade loss som gav UL vilket gjorde att utedelen inte funkade. Detta har inte min rörmokare löst helt och hållet, jag får gå ut en gång per månad och fixa sensorerna vilket är väldigt irriterande. I våras fick jag felkod U2 som berodde på ett rör till kylmedia som det blivit ett hål på. Fint med en värmepump med förlängd garanti på 5 år som efter 5 år och 3 månader fick detta fel som kostade 12.000:- att laga, Mitsubishi vägrar ta reparation på goodwill.

Och, så idag fick jag felkod UE. Denna hittar jag inte i min manual, är det någon som vet vad den betyder?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecodan - Felkod UE?
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2024, 08:36:31 »
Hittade den här:

https://www.212hvac.com/mitsubishi-electric/

RESULT: Error detail High pressure error (ball valve closed)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan - Felkod UE?
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2024, 22:41:51 »
Stort tack! Någon som vet vad detta innebär i praktiken, alltså vilken "ball valve" det kan röra sig om?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan - Felkod UE?
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2024, 23:13:40 »
Stort tack! Någon som vet vad detta innebär i praktiken, alltså vilken "ball valve" det kan röra sig om?
Att kompressorn inte blir av med värmen, dålig fart på vattnet, kan bero på cirkpumpen eller om du har slangar mellan någonstans. Dom har en förmåga att sätta igen sig

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan - Felkod UE?
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2024, 15:57:14 »
UE-larm på Ecodan innebär att högtryckssensorn läser av ett onormalt värde. Troligen kabelbrott eller dålig kontakt.
Kan även vara sensorn som gett upp och i värsta fall kretskortet...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!