Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilratt handratt, hur tusan använder man dessa?  (läst 402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burrman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ventilratt handratt, hur tusan använder man dessa?
« skrivet: 28 december 2023, 11:12:13 »
Glad i hågen efter ny bergvärmepump så ville jag gå igenom och optimera anläggningen. Har läst att man inte ska använda termostater utan det ska vara fullt blås så jag tog bort dessa och ersatte
med danfoss handratt (har mest RA-N ventiler på radiatorerna)
I nästan alla rum står dessa fullt öppna men två sovrum blir för varma så jag provade att justera ner värmen manuellt med ratten till dessa radiatorer.
Problemet är bara att det är extremt svårt att hitta rätt läge, det är väldigt lite spel mellan fullt öppen ventil och helt stängd, typ 1/8 varv. Antingen går radiatorn för fullt eller så blir den helt kall, hittar inget mellanläge där jag faktiskt kan påverka temperaturen.
Jag har strypt ner flödet till 1 (finns inställning 1-7) på ventilen men ändå blir rummet för varmt.

Känns som handratten endast funkar till att stänga av en radiatorn inte att justera värmen? På handratten finns en skala men vad man ska med denna till när skillnaden mellan stängd och fullt öppen är väldigt mycket mindre?
« Senast ändrad: 28 december 2023, 11:13:53 av Burrman »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilratt handratt, hur tusan använder man dessa?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 17:02:00 »
1-an är lägsta flödet på mina, ser exakt ut som dina, och det funkar kanon för mig.
Men räkna med att det tar ett dygn innan du märker av nått, radiatorn ska i detta läge bli varm endast på översta delen, resten ska bli kall.

Jag använder endast förinställningen på ventilen och inte handratt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Burrman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilratt handratt, hur tusan använder man dessa?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 15:14:32 »
Ok, trist då kan man alltså inte använda handratt som tempinställning då..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilratt handratt, hur tusan använder man dessa?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2024, 19:59:06 »
Jo, det kan nog funka också, skillnaden är att handratten trycker in piggen. Detta borde funka det med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!