Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem att optimera styrning av F370  (läst 5593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

srednan

  • Gäst
srednan
Problem att optimera styrning av F370
« skrivet: 29 november 2013, 00:43:58 »
Nu har jag läst detta forum och meckat med vår Nibe F370 i ca 10 dagar, vissa saker har blivit klart bättre och vissa delar begriper jag inte. Huvudproblemet är för låg varmvattentemperatur, och att jag inte begriper hur jag ska få den att öka bäst utan tillsats.

Flyttade in för drygt 2 Ã¥r sen i nybyggd enplansvilla 138 kvm med  golvvärme, har aldrig rört pumpens inställningar (men rengjort filter nÃ¥gon gÃ¥ng) och rumstermostaterna har stÃ¥tt kring 20 (~halvöppna), ingen rumsgivare, Ã¥rsmedelinnetemp pÃ¥ 22 grader och vattnet har alltid vart varmt. Pumpen har konsumerat ganska precis 13000 kWh/Ã¥r (dvs exkl HH-el).

Nu har jag börjat elda betydligt mer och tänkte då sätta mig in i flvp och optimera driftekonomin. Har gjort en del av de ändringar som rekommenderas här kring att trendberäkning (0 grader) och tiden till 45 minuter, tillsatsen stoppas nu vid +5 grader ute. Har med detta fått kompressorn att gå i princip dygnet runt och den har inte haft några problem att hålla golvtemperatur, kör nu på kurva 4-4. Provade även med öppna termostater i 3-4 dagar men det blev hett inomhus (25-27 grader!) trots ber. framledningstemp på 21-24 grader, så nu står termostaterna kring 23-25 och frånluften ligger rätt stadigt 21-22. Således inga problem med innetemperaturen. Men, varmvattnet går ner till 30 grader om jag inte lägger på tillsatsen (5.3 kw), någon gång har kompressorn lyckats få upp och ibland hålla kvar kring 42-43 grader men inte mer, och nu senaste dagarna när det varit ca +5-6 grader ute dalar det ändå ner till 30 på VV rätt fort. Borde den inte prestera bättre även utan tillsats?

Jag byter gärna lägre värme i golvet mot högre varmvattentemp (driftprio är btw varmvatten) eftersom jag kan elda mer då men jag fattar inte hur jag ska ställa in pumpen för att uppnå detta (utan tillsats)?? Trots ber. ff-temp på 20-24 grader är golven varma å goa men vattnet kallt (30 grader), framledningsgivaren kring 30, returen 1 grad mindre, förångaren 0-1 grad å avluften 4-6 grader. Typ 1 avfrostning/dygn.

Kan nämna att jag började meckandet med att fylla på vatten och lufta pumpen, trycket stod på 0 (och det kan man ju undra hur länge det varit så...) men sen jag luftade har de legat kring 0,8.

Tacksam för hjälp är denna pumpnybörjare!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #1 skrivet: 29 november 2013, 07:49:26 »
Hej!
Fortsätt med helt öppna termostater och sänk kurvan ytterligare.
Sen kanske du får höja temperaturen där tillsatsen blockeras om du inte får upp VV-temp utan elpatron.
Men VP:n går bäst när shunten helt styr värmeuttaget från pannan, den får en jämnare belastning då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

srednan

  • Gäst
srednan
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #2 skrivet: 29 november 2013, 23:03:57 »
Tack, jag öppnade termostater och sänkte idag till kurva 2-2 vilket minskat ber. ff-temp till 22-23 idag från 24-25, får se va det ger närmsta dygnet.

Den där shunten, är det den man ser i serviceluckan bakom cirkulationspumpen med ett vred som pekar på en skala 1-10, den har alltid stått på läge 10 när jag kollat, vad betyder det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 08:54:37 »
Knepigt, det ska finnas en ställskruv precis bredvid, kolla att den pekar på A och inte på handen?
I meny 3 så tror jag att du kan se temperaturerna på både ärvärde och börvärde på framledningen, kolla att det verkar stämma?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

srednan

  • Gäst
srednan
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 22:07:32 »
Den pekar på handen! Vad är det?

Ärvärdet är på ca 26 nu, bör kring 23, det är de närmaste de varit varandra tror jag.

Nu 1 dygn senare är rumstemperaturen ok även med öppna termostater (ca 22°) men VV runt 35°, det har dock vart rätt kallt idag (-5°) så tillsatsen kanske hade behövts (har blivit 5-6 avfrostningar senaste dygnet) för att värma vattnet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #5 skrivet: 01 december 2013, 16:27:09 »
Den pekar på handen! Vad är det?

Det betyder att installatören är en klÃ¥pare.  >:(
Och du har kört med maxtemp ut mot värmesystemet hela tiden, inte undra på att grejerna inte funkar OK.

Ställ den i läge (A) så kommer shunten reglera värmen som den ska, sen kan du trimma in rätt kurva.
Du kommer förhoppningsvis både få en bättre VV-komfort och lägre elräkning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srednan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att optimera styrning av F370
« Svar #6 skrivet: 01 december 2013, 23:57:51 »
Yes! Nu gÃ¥r allt bättre :)  Dock stärks ju inte intrycket av de idioterna som kopplade in skiten, en Nibe-tekniker var ju dessutom här 3 mÃ¥n efterÃ¥t och justerade in ventilationen och kolla inställningar, men man ska tydligen ha koll själv... en läxa som säkert kostat nÃ¥gra tusenlappar i onödan!

Redan på 3 timmar har kompressorn skickat upp VV till 45 grader (från 35) och börvärdet ligger bara ca 1 grad från ärvärdet på framledningstempen. Returen skiljer max någon tiondel. Nu ska jag trimma värmekurva, kör på 3-2 nu men anar att jag kommer få gå upp en smula.

Stort tack Carl!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!