Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft vp i kombination med fläktsystem  (läst 1687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Luft/luft vp i kombination med fläktsystem
« skrivet: 22 november 2004, 13:08:26 »
 Hej.

Tänkte ta itu med värmesituationen... Funderar på en luft/luft vp. Problemet är att jag har ett fläktsystem i huset met tilluft i samtliga rum utom badrum o Kök där det är frånluft. (ca 60% värmeväxling)

Om jag installerar värmefläkten i hallen, kommer då all värme gå direkt ut via kök o badrum, eller kan man hoppas på lite värme i vardagsrum o sovrum ändå? :-\

Kul att höra med någon som har erfarenhet. I värsta fall får man väl lägga på tredubbla priset och installera luft/vatten mot min befintliga, rätt nya olja/el panna.

Andreas

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Luft/luft vp i kombination med fläktsystem
« Svar #1 skrivet: 24 november 2004, 21:35:17 »
Jag har spånat lite på en idé avseende ventilationsanläggningen i vårt hus. Tillluft/frånluft värmeväxlare.

Min tanke är att helt enkelt sätta innerdelen så att den går i ventilationssystemet genom att sätta den direkt efter värmeväxlaren i ventilationen.

Kan detta vara en lösning?

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft vp i kombination med fläktsystem
« Svar #2 skrivet: 04 november 2005, 13:29:16 »
Urgammal tråd som jag väcker till liv...

Har själv samma system i huset dvs mekanisk tilluft (TemoVex 480 värmeväxlare) i alla rum och utsug i badrum/toa samt nu i kombination med en nyinstallerad luft/luft-VP.

Hade också farhågor att tilluftströmmarna från värmeväxlaren skulle motverka värmepumpens varma luftströmmar som ju helst ska gå i motsatt riktning dvs ut TILL alla rum.

Svårt att veta hur luftströmmarna går. Jag tror dock rent allmänt att det är bättre att det finns ett mekaniskt fläktsystem som sätter fart på luftströmmarna.  Och även om varm luft ventileras ut, kommer ju faktiskt mycket tillbaka genom värmeväxlaren och vidare ut i tilluftsdonen i respektive rum osv osv osv.

Men som "Värmemannen" skriver, kanske det vore optimalt att leda VP-värmen in i ventilationssystemet, direkt efter värmeväxlaren? Man kommer osökt att tänka på frånluftsvärmepump...

Förresten, är det inte ganska vanligt med mekanisk fläkt och tilluftsdon i rummen och frånluft i badrum/toa? Problemet med "fel väg" på luftströmmarna borde finnas i många hus, eller??
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!