Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
IVT / SV: IVT495 - GT3:3 larm och lite annat mysko
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 00:07:53 »
Börja med att läsa av GT3:1, GT3:2 och GT3:3.
Vi ska kolla om nån av dem visar fel värde?

Sen kan det nog vara så att shunten börjar bli trög, du kan prova att ställa den i manuellt läge och motionera den nån gång i veckan så kanske den kan kan börja reglera bättre?
2
Köpa värmepump - Vår offerttjänst. / SV: Luft/Luft eller Monoblock?
« Senaste inlägg av torbjorn_forsman skrivet 22 mars 2025, 23:54:35 »
Det kan ju vara på sin plats att utnyttja reklamationsrätten enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen också, under förutsättning att du har köpt värmepumparna och installationen i egenskap av privatperson så att dessa lagrum går att utnyttja. Dessa lagar står över eventuella garantier som leverantör eller installatör har lämnat.
3
IVT / IVT495 - GT3:3 larm och lite annat mysko
« Senaste inlägg av Sweban skrivet 22 mars 2025, 22:54:56 »
Hej!

Har en IVT495 som levt i 20 år och har börjat krångla lite på sista tiden. Är det ett och samma fel eller är det flera fel som samverkar?

1: Av någon anledning har den de senaste dagarna fått för sig att köra på elpatron tills den larmar ur för att det är för hög temperatur på GT3:3. Händer kanske en, två gånger per dag.
2: För någon vecka sen hade shunten låst sig så den skickade ut 55-gradigt vatten i golvvärmeslingorna. Vred runt lite i manuellt läge för att se om den fastnat, och efter det har inte fått spunk lika mycket någon mer gång, men jag tycker den har blivit sämre på att hålla börvärdet. Tidigare diffade den kanske max 1-2 grader, numera är det inte ovanligt att det diffar 4-5 grader.

Har rensat partikelfiltret på kalla sidan (inget smuts). Cirkulationspumpen för golvvärmen snurrar som den ska. Har luftat inne i pumpen, men hittar inte/förstår inte hur jag ska lufta golvvärmeslingorna.

Finns det något mer jag kan göra för att felsöka/förstå vad som kan vara fel?

Ha det gott!
4
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av BiggerDigger skrivet 22 mars 2025, 22:36:42 »
Men rosten då?
5
Nibe / SV: NIBE efter Proppar Fel. Hjälp!
« Senaste inlägg av Carl N skrivet 22 mars 2025, 21:51:14 »
TB larm är temperaturbegränsaren (FD1), den sitter bakom panelen på höger sida ungefär halvvägs upp.
Det är en liten knapp som ska tryckas in hårt.
Den kan lösas ut av strömavbrott och klipper all spänning till elpatronerna.
6
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av Börje__ skrivet 22 mars 2025, 21:32:22 »
Är det bra att ställa sin EV vintertid i ett tempererat garage om garaget är beläget i Boden? Frågan gäller både EV och de som skall åka med, där några har prostata och blåskatarr.

Ja, att ställa din elbil (EV) i ett tempererat garage under vintertid i Boden är bra både för bilen och passagerarna, och särskilt för de som har problem med prostata eller blåskatarr. Här är några specifika fördelar:

För elbilen (EV):

1. Batterihälsa och prestanda:

I kalla temperaturer kan batteriets kapacitet och laddningseffektivitet påverkas negativt. Ett tempererat garage håller batteriet i en mer stabil och högre temperatur, vilket bevarar bilens räckvidd och prestanda. Detta är särskilt viktigt under vintermånaderna i Boden, där kylan kan vara extrem.



2. Förbättrad laddning och effektivitet:

Laddning i kalla temperaturer kan ta längre tid och vara mindre effektiv. Att ha bilen i ett tempererat garage innebär att batteriet förblir vid en bättre temperatur, vilket leder till snabbare och mer effektiv laddning.



3. Skydd för bilen:

Kylan kan påverka både bilens elektronik och andra komponenter. Ett tempererat garage skyddar dessa delar, vilket gör att bilen startar och fungerar på bästa sätt när du ska köra.




För passagerarna, särskilt de med prostata och blåskatarr:

1. Bekvämlighet och snabb uppvärmning:

Ett tempererat garage gör att bilen är varmare när du ska använda den. För personer med prostata- eller blåskatarrproblem, där kylan kan förvärra symtom som trängningar eller smärta, är det mycket mer bekvämt att sitta i en varm bil. Detta gör att passagerarna slipper vänta på att bilen ska värmas upp när de startar resan, vilket minskar risken för obehag eller stress under den första delen av resan.



2. Minskad risk för hälsoproblem:

För personer med blåskatarr eller prostataproblem kan kalla temperaturer ibland orsaka eller förvärra symtom, som frekventa behov att kissa eller obehag i nedre delen av magen. Att sätta sig i en kall bil kan förvärra detta, medan en tempererad bil ger en mycket mer skonsam och bekväm upplevelse för passagerare med dessa problem.



3. Ingen is eller frost på rutor:

För passagerare som kanske inte mår bra i kylan, särskilt äldre eller de med hälsobesvär, innebär ett tempererat garage att du slipper problem med frost eller is på bilens fönster. Detta gör att du snabbt kan åka iväg utan att behöva stå ut med kylan när du skrapar rutorna eller väntar på att bilen ska tina upp.




Sammanfattning:

Att ställa din elbil i ett tempererat garage under vintertid i Boden är fördelaktigt både för bilen och för passagerarna, och det kan särskilt lindra besvär för dem med prostata- eller blåskatarrproblem. En varmare bil innebär bättre komfort, snabbare uppvärmning och minskad risk för att kalla temperaturer förvärrar hälsoproblem. Samtidigt bevarar det batteriets prestanda och gör att bilen fungerar optimalt även under extrema vinterförhållanden.

7
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av Börje__ skrivet 22 mars 2025, 21:25:19 »
Är det bra för räckvidden om ett EV batteri laddas till precis före avfärd jämfört dagen före, detta i ett kallt klimat?


I ett kallt klimat är det generellt bättre för räckvidden om du laddar ditt elbilsbatteri precis innan avfärd, snarare än dagen innan. Här är varför:

1. Temperaturens påverkan på batteriet: I kalla klimat kan ett batteri förlora effektivitet när det är kallt. Om du laddar batteriet dagen innan och låter det stå i kylan, kan batteriet ha sänkt temperatur, vilket minskar dess kapacitet och påverkar räckvidden negativt. Laddar du däremot precis innan avfärd, kan batteriet vara fullt och också ha en viss inre värme från laddningen, vilket gör att det är i bättre skick för att ge optimal räckvidd när du kör.


2. Förvärmning av batteriet: Moderna elbilar har funktioner som gör att de kan förvärma batteriet, vilket gör att det fungerar mer effektivt i kallt väder. Om du laddar precis innan du kör kan det också vara så att bilen förvärmer batteriet, vilket hjälper till att förbättra räckvidden och effektiviteten. Vissa elbilar har dessutom möjlighet att förvärma batteriet när de är anslutna till laddaren, så att det är i bästa möjliga temperatur när du kör iväg.


3. Batteriets inre motstånd i kylan: Kallare temperaturer leder till att batteriets inre motstånd ökar, vilket gör att mer energi går förlorad som värme vid körning. Om batteriet är kallt vid avfärd (efter att ha laddats dagen innan), kommer detta att påverka räckvidden. Laddar du däremot precis innan avfärd, kommer batteriet vara i ett bättre skick och ge högre räckvidd.



Sammanfattning: I ett kallt klimat kan det vara fördelaktigt att ladda ditt elbilsbatteri precis innan du kör iväg. Detta minskar risken för att batteriet ska vara kallt och ineffektivt när du startar resan, vilket kan ge en bättre räckvidd jämfört med att ladda dagen innan och låta batteriet stå ute i kylan.



/Chat GPT
8
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av Börje__ skrivet 22 mars 2025, 21:12:36 »
Jo, men det säger ju inte hur det blir i verkligheten.  Det ser du först om du laddar lika mycket på olika sätt och börjar köra för att se hur långt du kommer.

Trodde det var vad jag gjorde, men du menar att det finns en dold batteri reserv att ta till om du startat med kallt batteri och det börjar gå ner under 10% jmf ett förvärmt batteri från laddning med mer batteri procent kvar efter samma kör sträcka?

Tyckte det även var skillnad om den stått i garaget, men körde aldrig  ner mot tomt i vintras.
9
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av TS Comfort AB skrivet 22 mars 2025, 21:00:23 »
Tycker det har stämt rätt bra att jag haft längre räckvidd när jag haft den på laddning jämfört med att den har stått utan laddkabel i och fulladdad.
Men självklart går det inte säkert kolla då jag åker olika vägar och sträckor varje dag.
10
Allmänt forum / SV: Vi som kör elbil
« Senaste inlägg av Rdx skrivet 22 mars 2025, 20:50:52 »
Vet inte hur det funkar för andra men med id buzz så visar ”trippmätaren” att jag kommer ca 15-20km längre om jag precis laddat jämfört med att den har varit färdig x antal timmar innan när det har varit minusgrader ute.
Jo, men det säger ju inte hur det blir i verkligheten.  Det ser du först om du laddar lika mycket på olika sätt och börjar köra för att se hur långt du kommer. 
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!