Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert  (läst 1437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kvistberg2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« skrivet: 09 januari 2022, 23:03:27 »
Hej!

Dags att byta ut min gamla IVT Greenline till en ny maskin. Tagit in några offerter och än så länge på en IVT och en Mitsubishi. Återstår att ta in en offert på en Nibe.

112 000 kr för IVT + installation med ROT

87 000 kr för en Mitsubishi Geodan + installation med ROT

150 kvadrat hus + 80 kvadrat garage/pannrum/förråd
Enrörsystem, 120 meter borrhåll.
Övrigt vedpanna + två acctankar.

Min spontana fundering blir ju hur en Mitsubishi Geodan kan vara så pass mycket billigare? Billigare = sämre? När jag kollar runt här på värmepumpsforum och i underkategorin för Mitsubishi Geodan så är det inte många inlägg. Är pumpen helt ny i Sverige eller bara väldigt ovanlig?

Och i offerten är det också med en arbetstank på 35 liter för Geodan. Säljknep eller nåt som faktiskt gör nytta?
« Senast ändrad: 09 januari 2022, 23:07:36 av kvistberg2 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2022, 23:30:56 »
Det kanske fortfarande är kampanj pÃ¥ Geodan med 8000:- men varför inte frÃ¥ga sig varför IVT är sÃ¥ dyr istället  ;)
Skicka med en liten tank är nog inget säljknep då den kostar pengar och höjer priset.
Tror Mitsubishi har varit/är lite dåliga på att marknadsföra deras Geodan , har för mig att den lanserades för ca 2 år sedan.

Jämför sedan dom 3 inkl installation då det är det intressanta om det är likvärdiga modeller
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9707
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2022, 09:49:26 »
Tycker det låter lite med GEO 508 och 120 m borrhål för att värma 230 kvm!? Men du räknar kanske med att fortsätta elda ved regelbundet? Står byggnaderna väldigt långt söderut i landet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kvistberg2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2022, 10:37:45 »
Tycker det låter lite med GEO 508 och 120 m borrhål för att värma 230 kvm!? Men du räknar kanske med att fortsätta elda ved regelbundet? Står byggnaderna väldigt långt söderut i landet?

Som jag har förstått det, så när man satte in IVT Greenline i huset så räknade man på 50% av effektbehovet. Så misstänker att ett nytt hål behöver borras också. Men det är inget jag har tagit in på offert (än). Men jag har fått till mig att varje pump har "adaptiv borrhåls-teknik" så det ska funka ändå, fast risk för elpatron fortare.

Eldar har jag gjort när det varit som kallast vanligtvis, just av samma anledning, spara på elpatron :)

Bor i Sundsvallsområdet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9707
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2022, 11:03:18 »
Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur på -23°. Om man antar husen är byggda runt millennieskiftet och gör en grov uppskattning av effektbehovet behövs en värmepump om 10 till 12 kW och ett aktivt borrdjup på ca 165 till 190 m. 12 kW blir bäst om man vill spara på el-patronen så mycket som är rimligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kvistberg2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2022, 12:09:48 »
Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur på -23°. Om man antar husen är byggda runt millennieskiftet och gör en grov uppskattning av effektbehovet behövs en värmepump om 10 till 12 kW och ett aktivt borrdjup på ca 165 till 190 m. 12 kW blir bäst om man vill spara på el-patronen så mycket som är rimligt.

Tack för upplysningen om -23 grader. Huset är byggt 1980, enplanare men med FTX-system osv.

Även dom som har lämnat offert är inne på att jag behöver borra ett till hål och pararellkoppla eller seriekoppla dem. Dock tror de att det räcker att borra 120 meter till som ett ytterligare hål.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9707
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2022, 12:19:29 »
Ok, FTX är bra betyder att energibehovet från värmepumpen minskar något och kan jämföras med ett nyare hus. Ett borrhål till på 120 m ger förmodligen ett aktivt borrdjup på runt 220 m som väl matchar husen och en 12 kW värmepump med viss marginal.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kvistberg2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2022, 16:18:50 »
Ok, FTX är bra betyder att energibehovet från värmepumpen minskar något och kan jämföras med ett nyare hus. Ett borrhål till på 120 m ger förmodligen ett aktivt borrdjup på runt 220 m som väl matchar husen och en 12 kW värmepump med viss marginal.

Ja, har dock fått besked om att båda leverantörerna kan byta pump inom några veckor och har dem på lager så borrhål får bli en senare historia. Pumpen står still helt nu, så får elda för fullt.

Men Mitsubishi Geodan, den verkar rätt ovanlig, finns lite info här på forumet. Något att satsa på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9707
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2022, 16:38:09 »
Mitt intryck av Mitsubishi är att de gör bra grejer och en stor tillverkare av olika värmepumpar inkl kompressorer. Köper man via en återförsäljare som är ansluten till generalagenten Mitsubishi Electric Sverige är också lång garanti säkerställt. Kan variera om det är parallellimport. Dock är manualerna ganska svårlästa och det finns en mängd parametrar och dip-switchar som ska ställas in korrekt beroende på konfiguration. Man behöver välja en installationsfirma som kan Mitsubishi och även finns kvar om man behöver service.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kvistberg2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2022, 18:11:06 »
Det kanske fortfarande är kampanj pÃ¥ Geodan med 8000:- men varför inte frÃ¥ga sig varför IVT är sÃ¥ dyr istället  ;)
Skicka med en liten tank är nog inget säljknep då den kostar pengar och höjer priset.
Tror Mitsubishi har varit/är lite dåliga på att marknadsföra deras Geodan , har för mig att den lanserades för ca 2 år sedan.

Jämför sedan dom 3 inkl installation då det är det intressanta om det är likvärdiga modeller

Jo, jag såg nu i en annan forumtråd att 112 000 kr var lite väl i överkant för en IVT i jämförelse med vad denne hade fått. Och konstatera att 87 000 kr var inte orimligt i sammanhanget :)

Menade med "Säljknep" att sälja pÃ¥ mig nÃ¥got som jag inte behöver. Har inte hört talas om arbetstank förut som är sÃ¥ pass smÃ¥. Tänker ju spontant att jag har 2 x 750 liters acctankar. Iförssig är ju IVT:n kopplad pÃ¥ returen och jag stänger shunten till tankarna när jag kör bergvärmen. Var mest nyfiken pÃ¥ vad det var bra för. 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: IVT GEO 508 vs Mitsubishi Geodan offert
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2022, 18:21:12 »
Vet ej vad den relativt lilla tanken är menad till, möjligen som en knäpptank men du får nog fråga återförsäljaren.
Lät bara lite märkligt att peta in en liten tank om det inte finns nÃ¥gon vits med den dÃ¥ offerten blir dyrare  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!