Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av systemlösning?  (läst 8598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #30 skrivet: 17 februari 2012, 17:57:56 »
Om systemet kräver för hög temp så stannar värmepumpen och du får förlita dig helt på flisanläggningen, det går inte komma ifrån.
Det går byta köldmiedium i värmepumpen, till ett som klarar högre framledningstemp, men om du nu ändå skall renovera kåken så anser jag det vara fel väg att gå, du kommer att lägga ut 5000-10 000 kr på byte av köldmedium, och injusteringar på något du bara har behov av i ett eller ett par år.
Bättre då att köpa ett par fläktradiatorer som du kan sälja vidare för en skaplig slant den dag du installerar golvvärmen.
Tänk också på att golvvärmen kräver att du först tilläggsisolerat huset, man brukar säga att runt 45-50W/m2 är max som golvvärme kan ge utan att golven blir för varma.

Hur lång är kulverten?
Med en lång kulvert får du mycket värmeförluster, och det tar extremt lång tid att få fram tappvarmvatten till kranarna om du inte installerar varmvattencirkulation (vilket innebär ännu mer förluster).
Värmepumpen i huset är alltså klart bäst ur ekonomisk synpunkt, men ställer större krav på att du väljer en tyst värmepump (i den storleksklassen kan de bullra lite mer).

Till en så stor pump skulle jag nog lägga 3 X 400 meter kollektor om plats finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #31 skrivet: 17 februari 2012, 19:00:58 »
Låter som en vettig lösning.. Är för dåligt påläst med fast å flytande..
Frågan är om jag ska använda tanken jag har på 750l med 2st varmvatten slingor som är kopplade i serie eller köpa en tank som är mera lämpad..

Var lite inne på att shunta från befintlig flispanna och låta värmepumpen värma den via botten upp, har en förrådsberedare på hetvatten ut från pannan sen vidare ut i kulverten. Sen går det in i tanken som står i vst och tillbaka i botten på pannan. Går att stänga kulvert så det bara snurrar i beredaren..
Vet inte vad som är mest lämpligast och bäst..

Använda befintligt så mycket som möjligt och köp bara nytt till kommande permanenta lösning.
Om du bara har en ack med VV-slingor så krävs troligen fast kondensering (ca 50-55 ºC) för att du ska ha tillräckligt med varmvatten om flispannan är kall. Kan du flytta shunten till acktanken så värmer du denna med antingen VP:n så länge det räcker eller med flispannan då det blir kallt ute.

Som permanent lösning så behöver du en VVB till din VP, VP-tillverkarna har anpassade grejer för varmvattenberedning som du då köper till när golvvärmen är på plats med tillhörande styrning och växelventil.

Acktanken med VV-slingor kan du sen ha som arbetstank till golvvärmen och samtidigt förvärma varmvattnet i innan det slutvärms i VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #32 skrivet: 09 juni 2012, 09:21:28 »
Nu börjar det närma sig!
Tog hit 2st firmor som är stor på värmepumpar här, det var i slutet i januari och ingen av dom har lämnat offert... Har stöt på några gånger..
Har klurat lite själv och har en kompis med rörfirma så det får väl bli han som löser det hela ihop med mig.
Kommer nog att behålla högtempssystemet med flis och kulvert som det är.
Sätter in en Boschpump i huset på 14kw och drar nya rör till en fördelare på övervåningen som kommer få golvvärme först. Drar ut några rör till ett par ställen till i kåken där jag tänker sätta fläktkonvektorer. Tanke är att då kunna köra kyla på sommaren. Och när vintern blir för sträng så kan jag bara shunta ut lite mera värme från flispanna som ändå är varm för tappvarmvatten. Tror det är en smidig lösning tills huset får lite mindre effekt behov. Har även lite funderingar på en värmeväxlare för ventilationen, med den borde man kunna värma/kyla inkommande luft ganska enkelt? Om man har ett vattenbatteri som jobbar med pumpen.
Vilken pump ska man välja, den nya eller den gamla?
Hur mycket slang borde man lägga ner?
Bu eller bäh på det hela, borde jag göra på något annat sätt?

Mvh
Mathias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #33 skrivet: 09 juni 2012, 14:54:56 »
FTX-ventilation brukar ge för lågt luftflöde för att kunna kyla effektivt, fläktkonvektorer funkar bättre.
Beroende på jordmån så tror jag att 800-1000 m (2x400 till 2x500) meter jordvärme borde räcka till en 14 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #34 skrivet: 09 juni 2012, 17:19:12 »
FTX-ventilation brukar ge för lågt luftflöde för att kunna kyla effektivt, fläktkonvektorer funkar bättre.
Beroende på jordmån så tror jag att 800-1000 m (2x400 till 2x500) meter jordvärme borde räcka till en 14 kW VP.

Det jag menade var att kyla med fläktkonvektorer och FTX (även värma med FTX), bra att veta att det försvinner mycket kyla vid låga luftflöden. Hade jag ingen koll på, blir att välja ett agg som man kan dra på lite då det ska kylas. Är inte ute efter att kunna kyla ut huset totalt utan bara hålla imot den värsta värmen dom få dagarna det är.
Jag hade tänkt 3x400 eller 4x400. Får se vad Bosch säger.
Mvh
M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 353
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!