Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme  (läst 80025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #180 skrivet: 17 december 2014, 13:59:07 »
Det var tråkigt.
Kan du göra någon aktuell avläsning av temperaturer säg 5 minuter efter att vp startat?
Inga tempmätningar är gjorda på fram/retur på öv ännu?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #181 skrivet: 17 december 2014, 14:07:27 »
Strypt tilluften. Hmm jag fick rådet att temperaturen från ftx skall vara ca 2 grader lägre än rumstemperaturen för att golven med gv inte skulle kännas kalla. Luften byts ju ändå enligt ventilation som ändringen vilket det ju inte gör för dig nu om man börjar fingra på ventilationen.

En sak verkar ju forumet och deras expert vara på samma linje med, dvs för hög kurva. Kan de inte helt enkelt göra om och gör rätt!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #182 skrivet: 17 december 2014, 15:27:24 »
Synd. Verkar som om det blir att göra om gv i övrevåningen. Då måste ju problemet komma fram. Är det ordentligt med isolering i väggar o tak, alltså är det gjort enligt planerna?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #183 skrivet: 17 december 2014, 15:47:46 »
Jag ser nu bilden på golvet, och jag undrar ett par saker, dels om isoleringen ligger med luftspalt mot glespanelen ( om luften sedan cirkulerar i golvet pga otätheter kan det ta bort en hel effekt), dels så ser jag att du har både plastångspärr och foam, inget fel i det men hur tjock är foamen? Och egentligen behöver du kanske inte fuktspärr på andra våningen

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #184 skrivet: 17 december 2014, 21:23:32 »
Tittade på bilden på nytt. Med facit i hand så är rören glest lagda, verkar vara stora fönster och parkett= för låg effekt från gv. Hur är golvet annars? Rakt? Sviktar?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #185 skrivet: 17 december 2014, 22:18:03 »
Var finns bilden?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #186 skrivet: 18 december 2014, 08:37:15 »
post 114

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #187 skrivet: 18 december 2014, 08:47:41 »
Ett tecken på att det kan vara lite snabbt lagt är att man inte utnyttjat utrymmet närmast fönstret, där bör det ligga plåt, ska man lägga glesare kan man göra det vid innerväggarna istället.

Att det är parkett gör inget, det ska gå bra att få ut bra effekt ändå.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #188 skrivet: 18 december 2014, 09:52:58 »
PÃ¥ bilden syns bara slingan närmast fönstret, kan du ta bort ett par  parkettbrädor till sÃ¥ vi slipper gissa?
Sedan som sagt,  mät temp för fram och retur pÃ¥ öv stock när vp gÃ¥tt 10 min och samtidigt för bv pÃ¥ stockens stammar. Ir-termometer behöver du ändÃ¥ och de kostar inte mkt. Sätt en bit eltejp där du ska mäta.
« Senast ändrad: 18 december 2014, 09:57:17 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #189 skrivet: 18 december 2014, 09:53:38 »
Det var tråkigt.
Kan du göra någon aktuell avläsning av temperaturer säg 5 minuter efter att vp startat?
Inga tempmätningar är gjorda på fram/retur på öv ännu?

Jag lägger med bilder på BVP i början av körning och precis när den stannat.
Detta har jag uppmärksammat:
(0 gradigt ute)
1. Framledningskurvan är väldigt Ojämn
2. Vid slutet av körningen pumpas det ut 44 gradigt vatten (gränsen ligger vid 45 för att skydda golvet, nu är det 0 gradigt, vad händer vid -5, -10?)
3. Delta T är inställt på 6 grader, dock har Pumpen det svårt att hålla delta T 6 grader. Ibland uppe på 9 grader. Innan STAD ventilerna så följde den delta t perfekt.


Strypt tilluften. Hmm jag fick rådet att temperaturen från ftx skall vara ca 2 grader lägre än rumstemperaturen för att golven med gv inte skulle kännas kalla. Luften byts ju ändå enligt ventilation som ändringen vilket det ju inte gör för dig nu om man börjar fingra på ventilationen.

En sak verkar ju forumet och deras expert vara på samma linje med, dvs för hög kurva. Kan de inte helt enkelt göra om och gör rätt!

Blev lite irriterad att man pillade pÃ¥ ventilationen (inluftsventilerna/friskluftsventilerna) dÃ¥ jag fÃ¥tt protokoll pÃ¥ att allt skall vara rätt inställt (dock sÃ¥ justerar man tydligen bara frÃ¥nluften sÃ¥ den stämmer och styr sÃ¥ledes inte inluften).  Jag tycker att det är självklart att om man stryper inluften sÃ¥ kommer det bli varmare men luftkvaliteten (syremängden i detta fallet) bör ju ocksÃ¥ bli sämre.

Synd. Verkar som om det blir att göra om gv i övrevåningen. Då måste ju problemet komma fram. Är det ordentligt med isolering i väggar o tak, alltså är det gjort enligt planerna?

Ja förmodligen men innan dess vill man ta in en oberoende konsult som kollar på helheten. Tex isolering osv. Jag försöker få tag på en värmekamera och mäta lite över jul. Får se om jag lyckas.

Jag ser nu bilden på golvet, och jag undrar ett par saker, dels om isoleringen ligger med luftspalt mot glespanelen ( om luften sedan cirkulerar i golvet pga otätheter kan det ta bort en hel effekt), dels så ser jag att du har både plastångspärr och foam, inget fel i det men hur tjock är foamen? Och egentligen behöver du kanske inte fuktspärr på andra våningen

Jag har inte kollat under glespanelen tyvärr. Lyfte bara som man ser på bilderna. Såg alltså inte hur/om det ligger isolering.
Jag har också funderat över om det skulle dra under golvet. Tycker jag känner lite drag vid hörnet vid glovet men kanske inbillar mig.
Jag hoppas att en konsult ser öve en sådan sak också.
Foamen skulle jag uppskatta var ca 2-3mm tjock.


Tittade på bilden på nytt. Med facit i hand så är rören glest lagda, verkar vara stora fönster och parkett= för låg effekt från gv. Hur är golvet annars? Rakt? Sviktar?
Jag håller med dig! Jag väntar just nu på nya beräkningar från dom som levererat komponenterna till systemet för ett system som ligger 300 cc och har ~200 breda plåtar.
Golvet sviktar mot väggarna. Antar att dom inte har "förankrat" "undergolvet" vid väggen. (har man en möbel vid väggen så "Sjunker golvet" drygt 1 cm.

Vad tänkte du på med sviktet?

Ett tecken på att det kan vara lite snabbt lagt är att man inte utnyttjat utrymmet närmast fönstret, där bör det ligga plåt, ska man lägga glesare kan man göra det vid innerväggarna istället.

Att det är parkett gör inget, det ska gå bra att få ut bra effekt ändå.

Dom har tyvärr vänt slingorna där så det är ca 50 cm vid de stora glaspartierna som dom inte har några plåtar alls och således är det jätte kallt där.
(dock menade dom på att enl BBR så räknades "innegolvyta" eller nåt, 1 meter från ytterväggar?)


Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #190 skrivet: 18 december 2014, 10:05:21 »
Bilder kommer här

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #191 skrivet: 18 december 2014, 11:28:37 »
Som referens till din retur har jag nu med 0 ute 22 grader i retur före pumpen startar och sedan stiger den till 23 grader vid drift (ibland orkar den tom stiga till 24 grader just före den stannar. Framl ligger då på ca 30.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #192 skrivet: 18 december 2014, 12:31:29 »
Dom har tyvärr vänt slingorna där så det är ca 50 cm vid de stora glaspartierna som dom inte har några plåtar alls och således är det jätte kallt där.
(dock menade dom på att enl BBR så räknades "innegolvyta" eller nåt, 1 meter från ytterväggar?)

Hela golvytan ska läggas, vilket i praktiken blir kring 90 %, men den viktigaste biten är den närmast fönster, där bör man lägga de första och därmed varmaste meterna. Kanske att man bör fundera på att lägga om, det går ganska lätt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #193 skrivet: 18 december 2014, 12:55:48 »
Är det klickparkett som ligger löst på hela ytan? Sviktar det 1 cm när man ställer en bokhylla eller liknande vid en vägg är det ju fusk så det ryker om det ändå!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #194 skrivet: 18 december 2014, 12:59:24 »
 Den varmaste delen av slingan skall gÃ¥ via ytterväggen, fönster sedan vartefter den blir "kallare" längre in i rummet.
När jag frÃ¥gade om golvet sviktar sÃ¥ var jag bara intersserad om det var ordentligt byggt.  Är det mycket oljud när man gÃ¥r pÃ¥ golvet?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!