Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur mycket blir tretti plus 1000?:
Skriv cykelstyre baklänges:
Skriv velicoped baklänges:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tinototem
« skrivet: 20 mars 2023, 19:33:50 »

Jag hade förra sommaren en CRC-MV 94 vilket är en rejäl pjäs, och den klarade att sänka temperaturen i hela huset (132kvm) bara genom att kyla den stora hallen på övervåningen. Kylan flöt ner via trappen och gjorde stor skillnad även på nedervåningen. Detta med ett 100m borrhål, och jag fick ut som mest ca 3kW kyla vill jag minnas (intemp vs uttemp på konvektorn gånger luftflödet). Om det krävdes så stor konvektor för att få ut den effekten, vet jag inte, men det hjälpte nog.

Kan du utveckla lite kring din CRC-MV 94 har ny bytt ut den eller vad hände med den? Hur tyckte du den kylde? Hur vad ljudnivån? Vad den effektiv när det var galet varmt under sommaren?

Vi byggde vårt hus och flyttade in nu i vintern men har en CRC-MV 84 och en CRC-MO 84 i vårt enplanshus med 166 kvm boyta och 190 m borrhål. Har därmed inte hunnit testa frikylan men är galet nyfiken på hur det blir och om FTX kan hjälpa till att kyla ner inkommande luft och därmed sprida kylan lite. Är lite orolig att vårt sovrum som är längst bort från båda konvektorerna och har västlig sol kommer vara varmt samt att ljudnivån kommer vara lite hög. Samtidigt lever jag på hoppet att jag har två rejäla konvektorer som kanske är effektiv på lägsta nivån.



Skrivet av: leeijo
« skrivet: 17 mars 2023, 23:17:43 »

Kul, och tack för din input!

Sonoffen hade ju varit bra att känna till innan jag köpte två av mina shellys som jag tänkte börja testa med spjället. Behöver dock två ledare plus neutral till ett spjäll så hade inte klarat mig på en Sonoff ändå, men dom var ju intressanta. Tänker att det inte blir så rörigt med en Shelly till ett spjäll. Det ska också vara en variant som är gjord för exvis markis-motor så den ska funka. Shelly funkar också fint med Home Assistant som det ska in i så det blir bra om än lite dyrare.

Jag stod och vägde lite på en CRC-IO, men då det kommer vara en del rördragning ändå så känns det bra att ha lite tryck tillgängligt. Frågade på CRC-IO och fick svar att den klarade kortare kanaler men inte mycket mer. Hade också behövt en av dom större om det skulle vara motsvarande effekt och prisskillnaden var bara några tusenlappar så det blev CRSL.

Utan värmeväxlare blir det såklart enklare installation, men med tanke på att avsikten är att få en pump med aktiv kyla om inte för lång tid så känns det bra att hålla det systemet rent. Kanske en onödig tanke i och för sig? Förstår det också som att det är tveksamt med Brine upp för långt in i huset? Rören kommer helt gå invändigt så inga problem med kall vind heller.

Att koppla mot värmekretsen vore väl mer ett extra nice to have. Ett rum som får utlopp från ena kan behöva värme på vintern (en hall utan någon direkt värmekälla). Tänker mig att man borde kunna hålla returslingan öppen mot resten med möjligen en backventil så inte cirkpumpen drar fel håll? Men nu när jag skriver det, det är klart det kostar en hel del mer än att bara cirkulera brinen. Det är ju ändå en lösning som görs om om något år troligen.

Jag köpte stosadapter till båda för utlopp samt ett vanligt rektangulärt inlopp till båda också. Inloppet till ena hamnar över garderober i klädkammaren men tänkte bygga ett undertak och boxa in en kanal ut ur rummet ovanpå istället. Tänker att inluften inte är lika nödvändig att den går i plåtkanal, behöver ju exvis inte isoleras. Stosen ut gick väl på 2300 tror jag och inloppen på under tusenlappen. Inte så blodigt men klart en del pengar. Jag har såhär i efterhand insett att jag nog ändå måste bygga om eller bygga eget utlopp på ena för det blir för trångt att få plats med böjar efter utloppen. Har också fyra rektangulära don för kylan i några av rummen som jag tänkte göra som du, köpa plåt och bocka själv. Enda vettiga anslutningen är ju tryckfördelningslådor för 2000 styck och det tänker jag inte ge, så svårt kan det inte vara men jag tänkte inte på den lösningen när jag beställde konvektorerna tyvärr! :)
Skrivet av: jishi
« skrivet: 16 mars 2023, 15:44:05 »

Spännande projekt! Det liknar den setup om jag strävar efter, med lite skillnad på vissa punkter.

När jag talade med Eveco, så fick jag förklarat för mig att CRSL är till för installationer där mottryck är ett problem. I ett system med korta, grova rör så skulle förmodligen CRC-IO räcka. Men har du redan beställt, så är det kanske inte så mycket att göra :). Själv kommer jag ha två st CRC-IO (44 tror jag) som vardera matar två rum med 160 eller 200-kanaler. Jag hade förra sommaren en CRC-MV 94 vilket är en rejäl pjäs, och den klarade att sänka temperaturen i hela huset (132kvm) bara genom att kyla den stora hallen på övervåningen. Kylan flöt ner via trappen och gjorde stor skillnad även på nedervåningen. Detta med ett 100m borrhål, och jag fick ut som mest ca 3kW kyla vill jag minnas (intemp vs uttemp på konvektorn gånger luftflödet). Om det krävdes så stor konvektor för att få ut den effekten, vet jag inte, men det hjälpte nog.

Du säger också att du ska använda värmeväxlare. Jag valde bort det, för att temperaturen från hålet är redan högt, och var orolig att bara 1-2 graders temperaturökning minskade kyleffekten från konvektorn. Jag slapp också ha dubbla cirkulationspumpar. Jag kommer också ha konvektorerna på vinden, så det finns frysrisk på vintern.

Rördragning gjorde jag med LK-PAL A25. Innerdimensionen på den är 17mm, så det är snäppet större än ett Cu18. De hävdar att ett plaströr tillåter högre fart innan kavitation, men det är också marknadsföring från plaströrstilverkarna. Jag valde inte RiR, efter diskussion med släkting som är rörmokare, som förklarade att RiR används främst för att kunna byta ut ett trasigt rör utan att behöva riva en vägg (men i praktiken blir omöjligt om du kör PAL rör och med PEX så är det görbart men extremt svårt om du har många böjar), så kändes det som att ett direktisolerat rör ändå var överlägset, så slapp jag också hantera kondensutfällning från ytterröret. PAL-rören var ganska smidigt att hantera/installera då den behåller formen. Plus-prisol är ett annat alternativ men rören är dyrare. Dock kan du använda billigare kopplingar (körde pushfit för PAL som kostade en hel del).

Även om anslutningen på konvektorn är R15 (och intern rördimension på batteriet förmodligen är 10mm) så vinner du ändå ganska mycket i minskat tryckfall genom att ha större rör, därmed krävs en mindre cirkulationspump och hastigheten i rören minskar. Jag hade nog inte valt mindre än Cu22 eller A25 för att om det visar sig att du underdimensionerat rören, så är det ganska svårt att åtgärda i efterhand.

Vet inte riktigt hur du tänkt slippa extra expansionskärl. När du ska köra de för kyla på sommaren, så antar jag att du vill isolera denna krets från resten av värmesystemet (för att inte kyla alla radiatorer också), och om du gör en egen, sluten krets behöver du ändå ett expansionskärl, annars kommer du spränga kopplingar eller i värsta fall batteriet i konvektorn.

För styrning av spjällen, skulle jag föreslå att kika på en 4-kanalig SONOFF R3 istället för att köra 3 st Shellys (gissar att de styrs med av/på 230V?). SONOFF R3 har möjlighet att löda fast en programmeringsplint och finns förmodligen färdig mjukvara för att passa din hemautomation färdig (tasmota?). Dels blir det billigare, men framförallt kanske lite mindre stökigt? Du skulle också kunna använda det fjärde reläet för att öppna/strypa kylvattenventil.

Har du även köpt stos-adapter till konvektorn? JAg fick en chock när jag fick veta priset för stos-adaptrarna till CRC-IO 94 (tänkte att det skulle passa även till MV-modellen). Stos för fram och baksida (3x200) skulle kosta mer än konvektorn... har bestämt mig för att bocka lite galvad plåt själv och sätta dit lösa stos-adaptrar för plan montering istället och klistra på lite armaflex-matta själv.
Skrivet av: leeijo
« skrivet: 16 mars 2023, 00:05:10 »

Hej!

Här kommer ett frikylaprojekt som vi gör i samband med att vi bygger på en våning. Vi har sedan tidigare FTX med frikyla från vår bergvärme och i samband med att vi nu bygger på en hel övervåning passar vi på att förse oss med bättre möjligheter till kyla.

Jag väntar på leverans av två stycken Carisma crsl-ecm storlek 24 som ska sitta på var sitt plan. Dessa kommer förse tre kanaler och tre rum var. Styrning kommer ske med hjälp av 0-10v in till EC-fläktarna från en plejd (hade önskat annat men begränsat vad som kan styra 0-10v vettigt).
https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/carisma-crsl-ecm/

Tre av rummen kommer ha spjäll med spjällmotor som styrs av shelly-puckar. Allt kopplat till befintlig hemautomation såklart.

Detta blir inte billigaste sättet att skaffa kyla, och kanske inte enklaste, helt med på det. Det är troligen också överdimensionerat till en början sett till vad vi får ut ur hålet som bara är 140m, men tanken är att vid byte av pump som kommer ske inom några år, så blir det en pump med aktiv kyla. Detta görs för att få en hyffsat hållbar lösning som dessutom är "osynlig" och tyst (förhoppningsvis :D). Komfort och estetik är alltså prio.

Fläktkonvektorerna kommer matas med kallvatten via värmeväxlare för att inte leda upp brine inomhus. Tanken är att också eventuellt låta dom vara kopplade till värmesystemet för att slippa extra expansionskärl och för att kunna köra värme i ena på vintern.

Så kommer vi till första funderingarna, lämpligt val av rör? Jag avser att dra rören parallellt hela vägen ner till pumpen i källaren, alltså inte någon skarv på vägen. Aggregaten verkar bara ha dimension benämnt ø1/2"G F (15mm?). Blir det då overkill att ha grövre dimension på rören, eller är det kanske lika bra? Vad jag kan tyda av aggregatet så ligger maxflödet på ca 0,35 l/s. Rördragningen blir ca 15m på ena och 18m på andra.

Rör i rör med utvändig isolering verkar vara att föredra? Egentligen gillar jag inte att isoleringen ligger utanpå tomröret men det kanske är att föredra ändå.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?