Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför behövs brännare? Räcker det inte med en tändsticka?  (läst 4672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SÃ¥ ja, nu sitter ni säkert och skrattar och skakar pÃ¥ huvudet...  ;D

Men jag fattar inte! Är inte pellets av trä, borde det inte räcka med att skyffla in och slänga in en tändsticka och så brinner det? Skyffla in mer vid behov? Jag menar, det är ju så man gör med en öppen spis: man slänger in en vedklamp till när elden börjar falna.

Tydligen var det inte så enkelt som jag trodde...

Varför jag frågar är att vi har en Albin Special 425, dvs en kombipanna för ved, el och olja. Den har en oljebrännare monterad men den har inte använts på säkert 15 år och tanken står tom ute i förrådet. Har inga planer på att fylla den heller.
Nu pratar ju alla om pellets och då funderade vi på att använda det.
Men man måste alltså montera en pelletsbrännare, en skruv (antar att det är en matare man menar då) och förråd.

Vad kan en sådan historia kosta idag? Hittade nästan bara äldre trådar om detta när jag sökte som hastigast.
Och är det värt det på en panna från 1990?


« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 22:05:49 av Peztis »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny brännare: installrar du själv  15-20000. En firma som installerar 20-30000 kr

Begagnade finns gott om på blocket för 5000 och uppåt från folk som tröttnat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ved är väl billigare än pellets, vill du skyffla själv så elda med ved.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En automatisk pelletsbrännare matar in den mängd pellets som behövs för att hålla en lagom temperatur. Det är en fördel om man, t ex, konverterar en gammal oljepanna som inte har någon acktank.
Har man en vedanläggning med acktankar, etc, så kan man i princip nöja sig med att tokelda då och då och skotta in pellets manuellt, men som Carl säger så finns det ju inga ekonomiska fördelar med det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Så eftersom vi ju har en tank ovanpå "eldhålet" så skulle man i princip bara skyffla in pellets, slippa brännare?

Ved kontra pellets... om man nu måste köpa båda, vad ligger det mest ekonomi i?
Vet en jag kan köpa ved av ostaplat för ca 500:-/kubiken.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det var fruktansvärt dyr ved. Torr, hemkörd, kluven och fast mått möjligtvis det priset. Lövmassaved betalas med ca 300:-/m2 fast mått under bark fritt väg. Ved brukar vara billigare än massaved.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Här i Sthlms-området räknas det nog som ett bra pris.... Har kollat runt lite och det verkar som att de flseta ligger kring 800-900:-/kubiken och ibalnd är inte frakten inräknad då.

Det är likte olika här i vårt land! :D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Betalar man 500:-m2 stjälpt ved blir kostnaden, per kWh, minst dubbelt så hög som om man använder en berg/mark VP för att producera samma värme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är som jag alltid sagt, 08:or är lite korkade, de betalar ju ibland glatt dubbelt sÃ¥ mycket än vad vi ute pÃ¥ landet behöver pröjsa.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
Så eftersom vi ju har en tank ovanpå "eldhålet" så skulle man i princip bara skyffla in pellets, slippa brännare?

Ved kontra pellets... om man nu måste köpa båda, vad ligger det mest ekonomi i?
Vet en jag kan köpa ved av ostaplat för ca 500:-/kubiken.
Om du vill skyffla in nåt i pannan och elda kanske du kan titta på BRIKETTER
som är jättestora pellets iofs .

Vet inte hur priserna ligger ute i landet men jag kör med det och det blir enklare
och troligen billigare än ved fast jag har möjlighet till jätte billig ved.
 pellets /briketter ger väl 3gÃ¥nger effekten ungefär mot ved

taiga

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Pellets kostar ca 3:- kg och ger en energikostnad på ca 60 - 70 öre/kWh
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
Ja jag tänkte så här
ved cirka1500-2000 kw/kubik
Pellets/briketter   3700-4500 kw/kubik

Ved innebär ju en del kringjobb Kapa/klyva kanske huggning samt transport.
pellets i stort sett transport

för båda ska ju ändå in i pannan så det räknar jag inte.
För min del 1/kubik briketter 680kr lastat på släp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!