Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempmätare inomhus  (läst 1247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chichin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tempmätare inomhus
« skrivet: 29 mars 2022, 14:31:52 »
Hej, har en Vitocal 333-G BWT som vi är väldigt nöjda med, installerades dec 2016 med tillhörande UVL tank

Vi är nu i farten med att sätta in braskaminer i huset (mest för mysfaktor såklart) men när vi tänder kaminen så vill jag ju att bergvärmepumpen känner av detta, att värmen inne i huset stiger och inte går för fullt om ni förstår. Pumpen står i garaget (som finns i huset) men garaget kommer inte ta del av värmen från kaminen då det är avskilt från vårt FTX som vi har.



Det finns bakom manöverpanelen vad som ser ut som en tempsensor med en lång kabel, måste vara tvåtrådig? Är detta en tempgivare som pumpen använder elelr? Jag har en tempmätare utomhus som är kopplad till pumpen.

Kaminen på övervåningen är en sån här: https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer/Contura-26T-_-3560

Är det en tempmätare som ligger där bakom manöverluckan och är det bara att förlänga?
« Senast ändrad: 29 mars 2022, 15:46:13 av chichin »

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tempmätare inomhus
« Svar #1 skrivet: 02 april 2022, 20:30:08 »
Hej,
Ganska säker på att du behöver köpa till en Vitorol 200 eller liknande extern kontroll panel med inomhusgivare. https://www.viessmann.se/sv/bostadshus/systemteknik-bostadshus/vitotrol-200-e.html
Jag skulle kontakta Viessmann eller installatören för att fråga om pris och försäkra mig om kompatibilitet, sedan går den säkert att köpa billigare från någon tysk webshop.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 519
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!