Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Där kokade det..  (läst 9444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Där kokade det..
« skrivet: 03 mars 2008, 19:05:20 »

Jävelberg.

Felaktig styrning med ourkopplingsbart fysskydd --> avstängd pump på natten --> mulen morgon --> glömma sätta på --> kokande solfångare --> för litet expansionskärl --> utlöst säkerhetsventil

 huvuddunk
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Där kokade det..
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2008, 21:17:34 »
 :(

Hur stort kärl och vilket öppningstryck på ventilen?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Där kokade det..
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2008, 08:57:47 »
varför har du frysskydd på solvärmen? Hur är det utformat?

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Där kokade det..
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2008, 09:08:12 »
9 liter och en 6 bars-ventil. Högt tryck blev det alltså. Frysskyddet är Sfinx orginalstyrning av tidig modell (=omöjligt att stänga av) vilket sätter igång pumpen när solfångartempen sjunker under 5 grader. Vilket känns något onödigt när jag har 50% glykol i vätskan. Vill inte gärna tömma tanken på den energi jag lyckats lagra under dagen.

Har dock ägna morgonen åt att återfylla. Stod på taket i frosten en halvtimme och luftade medan jag skrek AV - PÅ till min stackars fru. Hästarna blev halvt panikslagna. Det förde möjligen med sig det goda att jag även skrämde bort vildsvinen. Kanske läge att skaffa en luftklocka vid luftningsventilen...

NÃ¥ja, solen skiner idag ocksÃ¥!  ^-^

(Pratade med en kollega igår som har 15 m2 plana. Han hade lämnat en konferens i panik i somras när frun ringde och var orolig för att det mullrade i acktanken som då höll 98 grader. När han kom hem hade ackens säkerhetsventil löst ut och orsakat vattenskador. På så vis är det väl en fördel med lite glykolvatten.)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Där kokade det..
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2008, 09:38:02 »
JassÃ¥, det räckte inte  Sc:,h
Jag hade 18liter förra sommaren och 3 bars ventil, det räckte precis. I vintras satte jag dit ett kärl till som jag fick över.

Vad har du för förtryck i blåsan och normaltryck i systemet?

mvh
Ps Sol här också, hoppas det håller i sig till i em. Före lunch får jag inte mycket för jag har taket mot sv.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Där kokade det..
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2008, 16:19:50 »
Hej

Tänk att det inte finns regler för solvärmeanläggningar vad gäller temperaturbegränsarventil (SYR) ? 
Det måste man ha på en fastbränsleanläggning (ved/pellets) eftersom de kan koka långt efter att man slutat stoppa i bränsle. Jag har SYR-ventil, nattkylning, säkerhetsventil på 12,5 bar i solvärmekretsen och 10 bar på solberedaren, så jag sover lugnt. Det enda som kan ställa till det är ett elavbrott > 2 timmar mitt på dagen en solig dag på sommaren, då lär säkerhetsventilen öppna.

När vi åker bort på sommaren så kan jag välja att ha nattkylningen igång. Den startar då solfångaren är kallare än tanken, d v s omvänt mot normal drift. Systemet dumpar då solenergin och kyler tanken. Men även om jag glömmer att aktivera nattkylningen så gör SYR-ventilen sitt jobb, den dumpar hetvatten i avloppet när beredaren blir för varm.

Sol här också. Gratis varmvatten hela veckan känns inte orimligt efter att ha läst SMHI:s prognos. Mars 2006 hade jag 85% av varmvattnet från solen om jag minns rätt (kallt, högtrycksväder).

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Där kokade det..
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2008, 18:31:58 »
Hur stort expansionskärl rekommenderas till en anläggning för att klara av ett sådant tillbud?

Man skall alltså dra rör från ventilen till ett ev avlopp i närheten?
« Senast ändrad: 04 mars 2008, 18:36:01 av MRLINDELL »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Där kokade det..
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2008, 19:28:32 »
Man skall alltså dra rör från ventilen till ett ev avlopp i närheten?
Nej, stoppa ner det i en ren hink så kan du använda det igen om olyckan skulle vara framme.

SYR-ventil är nog bra att ha men det hade inte hjälpt Kasch. Gano verkar ha tänkt på det mesta. Hade han haft heatpipes så skulle han klarat strömavbrottet också mha partiell förångning.

Att dimensionera storleken på expkärl kan jag inte hjälpa till med. Jag räknade ut ungefär hur mycket vatten som skulle evakueras, sedan gjorde jag ett överslag på hur mycket luften i blåsan kunde komprimeras innan trycket blev för högt och det stämde rätt bra. Jag har kärlet på en våg så jag ser hur mycket vatten det kommer och det är lite mer än jag tänkt mig. Sedan måste systemet vara rätt utformat också.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Där kokade det..
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2008, 19:51:40 »
Det var bara ungefär tre liter som blåste ut i hinken så jag antar att jag, teoretiskt sett, skulle klara mig med 12 liter men det är nog lika bra att ta i lite i överkant så det får bli 18 liter (hela systemet rymmer drygt 17 liter men allt behöver inte evakueras). Gano har plana solfångare och där är det viktigare att man har "både byxor och hängslen". Med vakumrör är partiell förångning bra som hängseln under förutsättning att expansionen är rätt dimensionerad. Övertrycksventilen ska ju bara lösa ut om något är galet med systemet (som i mitt fall).

Sfinx har meddelat att den nya styrningen med urkopplingsbart frostskydd är på väg. Så slipper jag lita till mitt opålitliga minne. :)

(Det blev 25 kWh laddat idag så nu är jag glad igen.)
« Senast ändrad: 04 mars 2008, 19:55:06 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Där kokade det..
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2008, 20:05:16 »
Ett kärl med blåsa kan man inte utnyttja till 100%
Luften i blåsan komprimeras och tar mindre plats vid högre tryck men den försvinner inte helt. Om man ska ta upp en variation på 12 liter så behöver man ett kärlt som är större än 12l, hur mycket större beror på skilnaden mellan förtryck, arbetstryck och max-tryck.
mvh
ps 15kWh idag trots varierande molntäcke. Jag tror min tilläggsisolering har gett en lite effekt trots allt :)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Där kokade det..
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2008, 11:39:14 »
Ett kärl med blåsa kan man inte utnyttja till 100%
Luften i blåsan komprimeras och tar mindre plats vid högre tryck men den försvinner inte helt. Om man ska ta upp en variation på 12 liter så behöver man ett kärlt som är större än 12l, hur mycket större beror på skilnaden mellan förtryck, arbetstryck och max-tryck.
mvh
ps 15kWh idag trots varierande molntäcke. Jag tror min tilläggsisolering har gett en lite effekt trots allt :)

Håller verkligen gummiblåsan för upprepad förångning ? Det kan ju bli ganska varmt menar jag...

Sommaren jag installerade min solfångare gick den länge utan att den sista isoleringen blev monterad. När jag fick dit det sista så märktes det tydligt, speciellt sent på EM när solen var på väg ur vinkel var det en tydligare tendens till tankkylning som försvann med isoleringen.

20 kWh i tillsatsel i mars, 70 % av varmvattnet är solvärmt. Den senare siffran lär öka om det fortsätter så här.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Där kokade det..
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2008, 11:46:46 »
Håller verkligen gummiblåsan för upprepad förångning ? Det kan ju bli ganska varmt menar jag...

Nere i vid gummiblåsan blir det ju inte så extremt varmt, det är uppe i solfångaren ångan håller hus.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Där kokade det..
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2008, 20:23:12 »
Det var strömavbrott i förmiddag på drygt en timme. När strömmen kom tillbaka var det 120 grader och ånglås. Vid de temperaturerna är pumpen spärrad och får inte starta förrän det svalnat.
Men jag var ändå tvungen att testa, så jag försökte tvinga igång den. Det smällde lite i rören men den hade inte tillräcklig lyfthöjd för att få igång flödet. Jag fick snällt vänta till det svalnat.

Skönt i alla fall att se att det funkar men skulle det tvunget ske pÃ¥ Ã¥rets hittils bästa soldag  fiR:

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Där kokade det..
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2008, 23:19:44 »
Citera
Skönt i alla fall att se att det funkar men skulle det tvunget ske på årets hittils bästa soldag

Mjo jag vet hur det känns... Men 34 kWh idag och en bra bit över 300 kWh så långt i mars! Måste hinna justera systemet (byta expansionskärl ändra växelventil etc) innan solen drar på för mycket. Än så länge gör huset åt all solvärme men hur det ska gå i sommar begriper jag inte riktigt. Måste hitta något sätt att dumpa överskottet. 750 l-tanken fylls ju på två soldagar när vi inte har något värmebehov.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Där kokade det..
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2008, 07:40:03 »
2 dagar för en 750L tank! Hur i helsike skall jag klara en vecka eller kanske två med 60 rör? Dubbla tankar? POOL? Skaffa flera tonåringar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!