Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Djupvattenpump ger dÃ¥ligt tryck trots vatten.  (läst 9869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #15 skrivet: 04 september 2016, 18:20:54 »
Bara vild gissning, sitter det inte en kondensator någonstans?
Nu har jag rÃ¥kat ut för kondensatorfel men det  handlade om pumpautomat.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #16 skrivet: 04 september 2016, 19:12:42 »
Det har jag inte koll på. Vad skulle den sitta?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #17 skrivet: 04 september 2016, 20:16:32 »
Bara vild gissning, sitter det inte en kondensator någonstans?
Nu har jag rÃ¥kat ut för kondensatorfel men det  handlade om pumpautomat.
Jiri

TS pump är om jag kommer rätt ihåg, 3~ således finns det knappast nån (start)kondensator där, brukar vara på 1~ grejer. Nån gång har jag även sett små trefasmotorer som körts på vanlig enfas, då man kopplar en fas via kondensator men uppfattade det tidigare som TS har en helt standard inkoppling på sin pump.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #18 skrivet: 04 september 2016, 20:43:14 »
Stämmer bra, är en 3 fas pump med standard inkopping.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #19 skrivet: 04 september 2016, 22:00:48 »
Har du möjlighet och mäta upp vad pumpen drar för ström på alla faserna och kontrollera om det är enligt specifikationerna och lika över faserna, lämpligtvis med tångamperemätare.
Mät även upp att det är korrekt spänning fram till pumpen, efter tryckströmbrytaren.
Är det enligt specifikation och lika på alla faser så borde det vara något i slangen upp från pumpen som blockerar flödet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #20 skrivet: 04 september 2016, 22:19:33 »
Jag uppfattar det som att pumpen klarar av att få upp trycket till normal nivå i hydroforen, men att det tar lång tid dvs det är dåligt flöde. Det tolkar jag som att det sitter någonting i vägen och blockerar flödet.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #21 skrivet: 04 september 2016, 22:26:40 »
Sitter någon koppling på vägen från pumpen till hydroforen förutom i ändarna? T.ex 90 graders vinkel.
Det brukar sitta en backventil nere vid pumpen i en koppling.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29407
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #22 skrivet: 05 september 2016, 08:24:15 »
Tror nästa åtgärd är att dra upp pumpen helt och ta isär/rengöra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #23 skrivet: 05 september 2016, 12:28:15 »
Pumpen rengjorts för ca 2 månader sen men glömde kolla efter en backventil vid pumpen. Kan sitta skit där? Backventil stryper flödet? Sitter väl i backventil i själva pumpen eller? Så uppfattade jag det när vi rengjorde pumpen. Sitter en 90 graders koppling precis ovanför brunnen. Rengöra där med? Har bara en multimeter från biltema så det går nog inte mäta vad varje fas drar i ström?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29407
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #24 skrivet: 06 september 2016, 07:29:22 »
Det bör sitta en backventil på pumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #25 skrivet: 18 september 2016, 15:35:20 »
Har äntligen haft tid att lyfta upp pump i helgen. Hittade ingen som blockerade flödet frÃ¥n pumpen.  De jag pratar med i vänskapskreten säger att antingen funkar pumpen eller sÃ¥ kommer det inget vatten alls. Kan det vara nÃ¥gon av motorskyddet eller "tryckvakten" osäker om den heter sÃ¥, den som startat och stannar pumpen, som inte funkar som den ska. Be en elektriker koll pÃ¥ det? Är lite över min kunskap,  vill ju inte kortsluta hela skiten ::) om han inte hittar nÃ¥got blir det väl att köpa ny pump? Har ni nÃ¥gra mer idéer pÃ¥ vad det annars kan vara help

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29407
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #26 skrivet: 18 september 2016, 16:08:41 »
Har du stoppat ner pumpen i ett vattenfyllt kar och testat igen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #27 skrivet: 18 september 2016, 18:21:57 »
Nej det gjorde jag inte. Kom och tänka pÃ¥ det försenat,  nästan tomt i hydrofonen pÃ¥ vatten sÃ¥ vÃ¥gade inte. Djuren behövde det.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #28 skrivet: 18 september 2016, 21:21:22 »
De jag pratar med i vänskapskreten säger att antingen funkar pumpen eller så kommer det inget vatten alls. Kan det vara någon av motorskyddet eller "tryckvakten" osäker om den heter så, den som startat och stannar pumpen, som inte funkar som den ska.

Dina vänner drar kanske lite snäva slutsatser, skulle inte vara den första pumpen där sand Ã¥ smÃ¥sten  Ã¥ annat skräp slipat pumpen "glapp". Och en gles pump ger sämre tryck och flöde, är inte allt eller inget där som gäller pÃ¥ den sidan. Elmässigt kan man kanske tänka att den endera funkar eller sÃ¥ inte. Men mekaniskt slits den och Ã¥ldras och vattenflödet blir sämre som följd av detta.

Motorskyddet har nog inget med problemet att göra för det har du väl aldrig behövt återställa, dvs det har inte löst ut eller hur? Tryckvakten kunde man kanske tänka sig som en möjlighet om inställningarna på nåt sätt rubbats men även då borde det komma bra med vatten ur stigarröret om man kopplar loss det.

Skulle själv, så här på distans hålla en hacka på sliten pump. Men är ju bara en gissning som sagt. Tror dock tyvärr inte att en elektriker gör nån större nytta i det här fallet, elektriskt tror jag nog det funkar som tänkt.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Djupvattenpump ger dåligt tryck trots vatten.
« Svar #29 skrivet: 18 september 2016, 22:36:59 »
Tack för ett mkt bra och förklarade svar Krtek. Glömde skriva att jag hörde pumpen tydligt när den startade och började pumpa vatten. Nu när jag läser det du skriver så är det nog pumpen som är sliten. Den biten av stigarröret som är i vatten och pumpen och en del i stigarröret var rödbruna/rostfärgade, mangan? Är det som sliter på pumpen? Det är tio år gammal grundfos pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!