Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?  (läst 4178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Tja!

Min brun blev 'bara' 165m då det var så stort vattenflöde ur hålet att all kompressorkraft gick åt till att lyfta vattnet. Firman som gjorde jobbet hade räknat ett fram att det skulle behöva borras 167m och vi var överens om att borra 200m. När det 'tog stopp' i borrningen hade jag en dialog med firman om hur vi skulle göra, att fortsätta borra i samma hål var inte aktuellt.
Så, antingen låta det vara som det blev eller komplettera på nåt sätt. Tanken var att köra första vintern och sen utvärdera om hålet verkade för 'klent' eller ej.
HÃ¥let blev alltsÃ¥ 165m, grundvattnet lÃ¥g 2m under jordytan. Vet inte om man gjorde nÃ¥n flödesmätning men under borrningen fylldes hela gatan nedanför med massor av vatten och jag bedömmer att det rann  50L per sekund in i den dagvattenbrun vi skottade fram.

Nu har systemet varit i drift i snart två månader och fram tills för en vecka sen har vi nästan aldrig haft varmare än -20, det har ofta varit under -25-> -30 med några toppar(dalar?) mot -35. Sen en vecka är det blida. I vart fall, Brine in föll till +/- noll redan första kvällen, sen har det stått noll eller -1 när det varit som kallast(pumpen gick konstant under 4-5veckor). Nu när det är milt ute så går VP inte alls hela tiden, brine in är dock fortfarande noll*.

Tycker iallafall det verkar som om att det inte kommer att löna sig att borra ett hål till. Känns också som att det kanske är en del vattenflöde i hålet eftersom brine in inte sjunkit under kallperioden ?
Jag har plats att dra ut en del slang, har ganska fritt på norra sidan av tomten kanske 40-45m * 5-7 meters bredd.
Frågan är om man ska skarva på med jordvärme eller om det är bra nog som det är. Del av slangen till hålet är inte nedgrävd utan isolerad i en massa snö så det skall endå kopplas om när tjälen farit ur marken.
Undrar också om det är till stor nackdel med jordvärmeslingor som ligger norr om huset och marken inte får direkt soljus ?


*)Har kalibrerat givarna mot varandra så att de iallafall visar lika när man tvångskör cirkpumpen när VP ej går. Ev. kan det vara så att brine in i verkligheten är lite varmare än vad givaren visar, frågan är var man mäter för att få en exakt koll.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Mät på ett rör innan det går in i VP eller på ett CU rör i VP innan det går in i kondensorn *vinkar*

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2011, 19:44:43 »
Dåså, verifierat brinetemperaturerna(inte så enkelt att veta vilken tempmät som visar rätt). I vart fall, tempgivarna är kalibrerade och nu stämmer det.

Brine in: 0 till minus 1 grad. Noll grader när det är lite mildare ute(VP går ej konstant) och minus 1 när den går längre tider. Detta har inte ändrats under de två månader systemet varit i drift.
För att få en bättring på 10% behöver jag få upp brine in med 3 grader om jag fattat det rätt.

Är nån större ide att ge sig på det (enl. förutsättningarna i första inlägget), eller ska man hoppa över det helt ?
Har för mig att VP-installatören sa att isåfall kopplar man normalt in jordvärmeslangen först på slingan och BV-slingan sist ?
Spontant känns det som om BV först och jordvärmeslingan sist skulle kunna ge högst brinetemp, om borrhålet konstant håller kring noll...tänker mig att borrhålet värmer brine till noll och jordevärmen kan öka det litegrann...?
« Senast ändrad: 12 mars 2011, 19:47:29 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2011, 02:37:48 »
Tveksam til att det är lönsamt.
Klarar du dej på -1 ºC är det bara att åka på.
Har själv haft som lägst -1,4 ºC på inkommande KB och ser ingen ekonomisk anledning att utöka. Enligt mina mätningar och enligt vad som sägs här på forumet sjunker effekten med ca 3% per grad. Inget att bekymra sej över. Kostar mer än vad som lönar sej anser jag.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2011, 09:38:00 »
Spontant känns det som om BV först och jordvärmeslingan sist skulle kunna ge högst brinetemp, om borrhålet konstant håller kring noll...tänker mig att borrhålet värmer brine till noll och jordevärmen kan öka det litegrann...?

Att borrhålet är noll grader beror på värmeuttaget. Berget i sig är varmare. Tar man ut värme från en jordslinga kommer temperaturen på den också att sjunka.

Är köldbärartemperaturen -1 kommer det inte att löna sig att borra ett hål till, i synnerhet som huset verkar ligga rätt långt norrut.

Att köldbärartemperaturen inte har ökat trots att pumpen inte går hela tiden kan bero på att det förmodligen har bildats ett islager runt slangen som behöver lite tid för att tina.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2011, 10:49:36 »
Ok, det e taget.

Del av slangen och röranslutningen till borran ligger fortfarande ovan jord, skall grävas ned när tjälen lossnat.
Det finns plats för jordvärmeslang (kanske ett par hundra m) och med maskinägare i släkten blir nog grävkostnaden låg. Slangen är väl inte så dyr.

Om man lägger till ett par hundra m, vad kan jag förvänta mig för skillnad/förbättring...?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2011, 22:23:32 »
SÃ¥här blev det:  När det ändÃ¥ skulle grävas sÃ¥ blev det en kompettering, ca 110m jordvärmeslang i serie med, och före borrhÃ¥let. Har varit igÃ¥ng ett par mÃ¥nader i den konfigurationen. Har brine in pÃ¥ tre grader just nu, inte sÃ¥ tokkallt men det känns som jag just nu fick ett par grader till(iallafall sÃ¥här tidigt pÃ¥ säsongen). Tippar att skillnaden minskar efterhand när man suger ut värmen ur jordvärmedelen.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utvärdering av brunn: tillräcklig eller komplettera ?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2013, 15:16:15 »
är intresserad av hur din temp på brinne har varit i vinter. fick du 2-3 graders högre kb in temp när du kompleterade med jordvärme slingan?
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!