Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring ventilationen F470  (läst 712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funderingar kring ventilationen F470
« skrivet: 15 maj 2024, 10:04:32 »
Hej!
Lite dumma frågor och spridda tankar kring ventilationen kopplad till Nibe F470. Har reagerat under vintern på att anläggningen ofta avfrostar och funderar på hur ventilationens skick och status är.

Klättrade upp på vinden för att slå en kik på alla ventilationsrör. Tyvärr hade jag en dålig ficklampa och vinden är inte inredd så kan inte gå in från luckan i fasaden. Men det jag la märke till att det finns ett ventilationsrör som sitter på motsatt sida av huset jämfört med FLVP som går upp i taket. Röret var dessutom oisolerat. Frågan är om det här röret är kopplat till övriga ventilationssystemet och FLVP. Jag är helt novis i ämnet men tycker det spontant är konstigt att röret sitter på andra sidan huset.

Under/i isoleringen i golvet ligger flera rör som jag antar är kopplade till alla kanalerna mellan rummen. Men vad jag kan se så är alla de rören täckta.

Längre in kunde jag se röret till köksfläkten som jag redan tidigare förstått är helt separat från övriga ventilationen. Det röret var isolerat. Hade problem med kallras från köksfläkten nu i vintras och tänkte då att det var fel på fläktens inbyggda kallrasskydd. Hade över en tekniker (eftersom fläkten fortfarande har garanti) men det var inget fel. Däremot reagerade teknikern på att det var ett ordentligt luftsug från kanalen när röret låg öppet. Högt undertryck i huset? Så jag monterade ett extra kallrasspjäll utöver det som sitter i Ikeas köksfläkt. Det gjorde stor skillnad.

Tyvärr kunde jag inte se rören som går från FLVP då det är på motsatt sida om vindluckan och det var helt enkelt för mörkt. Så får kika en annan gång men utgår ifrån att de rören är isolerade.

På utsidan av huset olika ställen på fasaden finns små ventiler. En är helt enkelt ett hål direkt in i vinden, antagligen för att ventilera luften där. De andra två går till FLVP. Den ena monterad högt upp och den andra direkt ovanför ytterdörren. Min förståelse är att den ovanför dörren är ett utblås för frånluften och att den högt upp är ett insug för tilluften. Rätt?

Jag klättrade upp till den högre ventilen och plockade bort väderskyddet. På insidan finns motsvarande ett kallrasskydd av metall med spjäll som öppnas innåt (jag kunde trycka på spjällen med fingrarna för att öppna). Det gjorde mig också lite fundersam. Borde inte det här spjället vara någorlunda öppet i och med att fläkten är igång? Vad jag kunde se var "kallrasskyddet" helt stängt när jag inte rörde vid det.

Ska nu ut och köpa en starkare ficklampa för att se om jag kan få en bättre bild av vinden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2024, 10:33:46 »
Avluftskanalen borde vara den som sitter högst upp på huset men den ska ju inte ha något spjäll i.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1869
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2024, 10:41:15 »
Det oisolerade röret - kanske är ventilation för avloppet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2024, 10:50:22 »
Jag gissar att du har uselt flöde på din ventilation.
Jag är inte säker på placering, men det låter logiskt att ha avluft under inluft så att man inte suger tillbaka den kalla avluften in i huset.
Kontrollera att båda fläktarna funkar?
Det låter som att tilluftsfläkten inte går, det skulle i så fall förklara att kallrasskyddet är stängt och att du får problem med undertryck via imkanalen.
Det ser ut att sitta ett manuellt spjäll efter fläkten på tilluften enligt manualen, kolla detta också?

Normalt så justeras ventilationen in så att du alltid har nån plusgrad på avluft/förångare så att den inte behöver frosta av, fast det är lite beroende på husets storlek?
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 10:52:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2024, 11:10:33 »
Jag sprang på en granne som bott i sitt hus länge, som hade svar på några frågor. Han har dock en helt annan värmepump men fortfarande FLVP med motsvarande installation.

Det här oisolerade röret trodde han, precis som krambriw, var ventilationsröret för badrum/avlopp. Det röret går vertikalt rakt upp i taket. Så det besvarar ju den frågan.

Gällande de här två yttre ventilerna som sitter på fasaden. Grannen visste inte vad den övre ventilen är (den med det här spjället). Den nedre som sitter vid ytterdörren är dock tilluften.
Provade att stänga av tilluftsfläkten i flvp och det stämmer.
Den var dock nästan helt igensatt med damm. Började med att göra rent fläktfilterna. Gick ut och skrapade bort så gott det gick (var svåråtkomligt) och startade sedan fläkten på hög hastighet i en minut, och stängde av pumpen igen. Tog ur filtret som även den blev helt fylld av det damm och smuts som jag fick loss men som åkte in en bit i röret. Så det kan ju vara en del i det dåliga tilluft flödet.

Som svar på din kommentar Carl. Båda fläktarna verkar fungera om man lyssnar, och bevisligen tilluftsfläkten. Håller jag upp en tygtrasa där jag nu gjorde rent så suger den fast riktigt ordentligt.

Frågan som kvarstår är dock vad den här ventilen som sitter högre upp fyller för funktion. För att beskriva bättre så sitter den skyddat med ett regnskydd. Tar man bort det sitter lite isolering runtom. Sticker ut en liten pinne med små hål i, som skulle kunna vara en sensor av något slag? Och sen det här som jag kallar för kallrasspjäll, dvs ett skydd som förhindrar att något tar sig ut, men kan öppnas vid insug (i och med att spjället öppnas inåt). Ideer?

Det här manuella spjället du syftar på Carl. Är det värt att kolla? Frågan är om det är något jag når. Sitter det direkt ovanför filterna eller högre upp?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2024, 11:21:08 »
Vad jag vet sitter det inte något spjäll på uteluften i F470, men det fanns på föregångaren 410P. Blir det för kallt i tilluftsbatteriet så stängs tilluftsfläkten av i F470.

För att fÃ¥ en schematisk bild av kanalerna i huset kan du titta pÃ¥ sid 2 i produktbladet till F470: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/879730/storage/ODc5NzMwLzAvbWFzdGVy  Färgläggningen mellan frÃ¥n- och tilluftskanalerna är dock dÃ¥ligt gjord sÃ¥ man mÃ¥ste titta en stund för att se hur det hänger ihop.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3703
  • Karma +3/-0
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2024, 11:28:16 »
Tillägger att avluftenstemperatur går "justera" med flödets hastighet. Är huset runt 100 kvadrat då kan det vara onödigt att ventilera så mycket som krävs för att bli av med avfrostningarna. 125 kvadrat och uppåt så finns det ingen anledning att inte ha avfrostningsfritt flöde. Ändrar man frånluften så får man ändra tilluften. I servicemenyn kan man justera flödet i procent i steg om 1%.

Om alla luftflöden är kaos så kan det vara dags för en ventilationsrengöring och sen en flödesinjustering. Med flödesmätning vid varje don. Ring lokala "statliga" sotaren, väldigt billigt här omkring.

Tilluftens placering ska gärna vara på en kall vägg eller n/ö-vättande tak för att det inte ska bli så galet varmt på sommaren.

Tror inte heller det sitter spjäll i F470. Vet jag var förvånad för ett tag sen.

Edit: Väderskydd över tilluften är bra på vintern när det snöar.
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 11:30:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2024, 13:18:06 »

Frågan som kvarstår är dock vad den här ventilen som sitter högre upp fyller för funktion. För att beskriva bättre så sitter den skyddat med ett regnskydd. Tar man bort det sitter lite isolering runtom. Sticker ut en liten pinne med små hål i, som skulle kunna vara en sensor av något slag? Och sen det här som jag kallar för kallrasspjäll, dvs ett skydd som förhindrar att något tar sig ut, men kan öppnas vid insug (i och med att spjället öppnas inåt). Ideer?


Detta är intressant, i sammanhanget verkar detta vara frånluft?
I så fall skulle den inte funka alls med detta spjäll?
Du behöver kolla upp detta lite mer, åt vilket håll rör sig luften här?

På det hela taget behöver du nog hjälp från en ventilationsfirma, att börja hos lokala sotaren är ju en idé, de brukar ha kompetens för ventilation också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2024, 20:10:15 »
Vad jag vet sitter det inte något spjäll på uteluften i F470, men det fanns på föregångaren 410P. Blir det för kallt i tilluftsbatteriet så stängs tilluftsfläkten av i F470.

För att fÃ¥ en schematisk bild av kanalerna i huset kan du titta pÃ¥ sid 2 i produktbladet till F470: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/879730/storage/ODc5NzMwLzAvbWFzdGVy  Färgläggningen mellan frÃ¥n- och tilluftskanalerna är dock dÃ¥ligt gjord sÃ¥ man mÃ¥ste titta en stund för att se hur det hänger ihop.

Bra bild.
Den visar ju hela systemet och alla komponenter som syns på bilden där känner jag ju igen.
Komponent E är ju den ventil som jag gjorde rent och som sitter ovanför ytterdörren.
Komponent D verkar ju vara frånluftsutblås och är monterad på taket likt en skorsten. Och vad jag ser så har jag detta också. Har dock ingen lust att gå upp på taket där och kontrollera att det blåser ut luft där.

Men i beskrivningen framgår ingen ledtråd till vad den här ventilen som sitter högre upp på fasaden med spjället kan vara för något. Kan det vara ett extra tilluftsinsug?
Bifogar en bild där man ser tilluft (röd pil), frånluft antagligen (grön pil), och den mystiska ventilen är i den blå ringen.

Om det är något problem med frånluften mot flvp och i huset. Då borde jag väl märka det på något sätt? Har testat att lägga en pappersbit mot frånluftsdonen i badrummen och de sugs fast i taket, så luften lär ju cirkulera.

Med det sagt kanske det är överkurs att lägga ner mödan på den här mystiska ventilen men nu är man ju bra nyfiken.

För övrigt. Har ni några tips på hur man kan mäta hur effektiv flvp i kombo med kompressorn är?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2024, 20:22:19 »
Där den bli ringen är brukar det sitta ett ventilgaller för att ventilera vindsutrymmet ovanför isoleringen.

Du kan ju hyra en luftflödesmätare, t.ex. från soliduct.se, och mäta upp att alla luftflöden är korrekta om du vill bekräfta husets ventilation. Kostar typ 900 kr.

Finns ju inga riktiga energimätare på vanliga värmepumpar så man får uppskatta ungefärligt hur stor energibesparingen är. Normalt säger man 8000 - 9000 kWh el sparas per år med F370/F470 men det beror på husstorlek m.m.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2024, 20:42:39 »
Där den bli ringen är brukar det sitta ett ventilgaller för att ventilera vindsutrymmet ovanför isoleringen.

Nej det är inte det.
Ventilation för vinden finns på en annan vägg som inte syns på bilden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2024, 09:42:20 »
Aha, nu vart det lite klarare.
Den inringade ventilen vid nock är nog inget som har med frånluftsvärmepumpen att göra, det är troligen vindsventilation.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2024, 13:00:04 »
Jaha. Ja tror ni båda det så är det säkert så. Men varför är det ett fjäderspjäll där isåfall? Ifall det blir undertryck?

Tack till alla som svarat. Jag har lärt mig en hel del.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2024, 14:04:29 »
Jaha. Ja tror ni båda det så är det säkert så. Men varför är det ett fjäderspjäll där isåfall? Ifall det blir undertryck?

Hittade denna bilden, kanske ska luften in via denna ventil?
Vet att det i alla fall inte sitter nått spjäll på mitt hus på nockventilen.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!