Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 mars 2015, 10:12:04 »

Jag fick oljan slutet på förra veckan och ägnade helgen åt att byta... Det var några delar som satt i vägen, men till slut hittade jag oljepluggen...  :D
Det var iallafall vackert väder.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 mars 2015, 12:05:40 »

Jag har skickat efter ett 20-litersfat 'öl' från tyskland och ett nytt filter. Under 600:- för oljan gör ju att man kan offra en del på en genomspolning utan att känna att man måste sänka innetempen för att komma ikapp ekonomiskt  8).
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 mars 2015, 12:01:10 »

Ja, i en motor tillkommer två-tre faktorer (utöver smörjning) som bryter ner en olja, därav nödvändigheten av täta byten; nedsmutsning med partiklar (om ej en etanolmotor eller gas), och syror från främst förbränningen efter kallstarter. Den andra faktorn är behovet av värmetransport, vilket kräver hög temptålighet. Den tredje är utspädning med bränslet, främst hos bensinare.

Ovanstående bryter sakta ned oljan (och gör den tunnare) så att den blir sämre på att göra sitt jobb.
Temptåligheten gäller förstås till del även i en automatlåda, men som alla förstår beror det där mkt på hur man kör sin automat.
Ständiga fullgasväxlingar är något helt annat än vanlig "normal" körning, även om man inte håller hastighetsgränserna.

Så om man inte kör streetrace dagligen och väljer en olja med rätt egenskaper enligt klassningen som viskositet och de tillsatser om tillverkaren använt vid utprovningen av automalådan, så kan det knappast bli problem med en billigare olja i en låda eller diff.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 mars 2015, 12:45:26 »

Så alla oljor som uppfyller kraven för SP-III är (minst) lika bra? Vad gäller motoroljor så är det ju framför allt när oljan börjar bli sliten och skitig som det är skillnad mellan olika dyra fabrikat, men det kanske inte är samma problem med en transmissionsolja?

När det gäller ATF-oljor så brukar långtidsstabiliteten ingå bland de krav som ska uppfyllas för en viss standard.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 mars 2015, 10:43:56 »

Klart det kan skilja något men det är bara vid extrema förhållanden som en toppolja verkligen är värd pengarna. I en mcmotor är det rätt extremt om man utnyttjar effekten.  I en stdbil...no....
Och ja,  motor är svårare förhållanden än en vxklåda, det syns på bytesintervallen bla.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 mars 2015, 10:36:33 »

Så alla oljor som uppfyller kraven för SP-III är (minst) lika bra? Vad gäller motoroljor så är det ju framför allt när oljan börjar bli sliten och skitig som det är skillnad mellan olika dyra fabrikat, men det kanske inte är samma problem med en transmissionsolja?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 mars 2015, 10:28:41 »

" Inte snåla"...
Det är ju precis så de vill att man ska tänka...lite som med utrustning till barnen. ..
I fallet oljor så finns det ju dock bra och pålitliga standarder och provmetoder så man kan glömma det där tänket om man ska vara objektiv.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 mars 2015, 10:11:23 »

Nej, jag tänkte byta nu så har jag det gjort för resten av bilens livslängd. Priset är inte så jätteviktigt egentligen, slår man ut det på antalet mil så blir det ju inte så mycket... Dock vill man ju komma så billigt undan som möjligt (det är väl bl a därför man är medlem på det här forumet  :P) särskilt om man skall 'offra' flera liter på en genomsköljning.

Det blir nog en 20-liters Mannol-olja från eBay. Säkert av samma klass som Biltemas, men hur dålig kan den vara?

Skrivet av: Kloge
« skrivet: 04 mars 2015, 08:33:41 »

Automatlådor är avancerade saker så jag hade inte snålat med Biltemas olja utan visa bilen din kärlek. "love"
Beställ från Tyskland så kommer du ner i pris.Dessutom så är det inte så ofta som man bytar olja i lådorna.

Vet inte hur det ser ut i din bil men bäst är att skölja lådan,här kommer ett exempel http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=67751
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 mars 2015, 07:43:29 »

Brukar du handla från ebay?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Mitsubishi+Diamond+ATF+SP+III&ghostText=&_sacat=0

Ja, dom där Mannol-oljorna var billiga. Undrar hur bra dom är i jämförelse? Men, å andra sidan, hur svårt kan det vara att göra olja?
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 03 mars 2015, 19:47:13 »

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 mars 2015, 18:46:54 »

Du har väl ingen Koenigsegg eller känslig Porsche?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 18:16:46 »

Ja,  frågan är hur bra den är jämfört med 'finolja'. Biltema tillverkar ju inte olja själv, så jag antar att det är nån av de stora oljeproducenterna som gör den.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 mars 2015, 17:11:10 »

Just olja verkar numera ha en tendens att bli dyrt här i Sverige, helt klart värt att undersöka importmöjligheter, precis som typ för alla reservdelar.
Men Biltema har ju din olja!:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36831/
Det är detta som är grejen tydligen med alla dessa japanares automater numera:
Helsyntetisk. För automatiska transmissioner/växellådor där en ATF-U olja föreskrivs. Ger bra skydd mot termisk nedbrytning och oxidering. Rekommenderas också till kallstarter av trög- och svårväxlade manuella växellådor speciellt i sträng kyla. Kan även användas som ISO VG32 hydraulolja. Möter följande specifikationer:
Ford Mercon V/SP/LV
Ford M2C-202-B
Honda Z-1 (utom CVT)
JWS 3309
BMW 7045E
Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2
VW/Audi G-052-162
Voith 55.6335.XX (G607)
GM Dexron VI
Toyota T-II/V/WS
Mitsubishi/Hyundai SP II/III
BMW LA2634
MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11
Texaco N402
Volvo 1161540/97341
Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+
VW G 052 162
Allison TES-295
Nisan Matic D/J
BMW 8072B
Subaru ATF
VW/Audi G-055-025-AZ
LT 71141
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 16:33:41 »

Den här hade iallafall överkomligt pris:
http://www.maperformance.com/mitsubishi-diamond-atf-sp-iii-1-quart.html
Jag skall maila och fråga vad det kostar att skicka hem 10 flaskor...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 16:21:23 »

Det är fel olja, Dexron III. Den skall heta "Castrol Transmax Multivehicle" eller "Castrol Transmax Import Multi-Vehicle"

Och Mitsubishi orginal är ju inte direkt prisvärd...
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 03 mars 2015, 16:07:15 »

http://www.mapodo.de/castrol-atf-tq-dexron-iii-1-ltr.html


här brukar jag handla olja...funkar grymt bra..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 15:43:14 »

Ett sätt att göra fullständigt oljebyte är att lossa returledningen från oljekylare till växellåda, skarva den till en genomskinlig plastslang som får gå ner i en stor hink. När tråg och filter är rengjorda och allt hopsatt, fyll olja till rätt nivå och skaffa fram några medhjälpare. Starta motorn, låt den gå på tomgång medan en person bevakar oljan som kommer ut i den genomskinliga slangen och en annan fyller på olja i ungefär samma takt. När det kommer ut ren och fräsch olja, stäng av motorn, återställ returledningen och fyll till rätt nivå.

Jo, jag har funderat på den metoden, men det bygger på att man har några liter olja över och jag är inte så sugen på att 'vaska' olja för 200:- litern. Alternativet är kanske att köra igenom systemet med Biltemaolja och sen fylla på med 'finolja', men problemet då är ju att det är så svårt att få ut all olja så det blir en blandning hur man än gör.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 15:36:11 »

Vad står det för specifikationer på "originaloljan"? Skulle inte vara orolig för en "pirat-olja" om det bara är samma typ.

SP-III.

Citat från Total/Elf:
"
- Can be used in :
Asian step-automatic transmissions requiring strong
antishudder durability, including following OEMS :
Nissan (Matic D,J,K), Mazda (M-III, M-V), Honda (Z-
1), Toyota (T-IV, JWS3309), Hyundai, Kia, Mitsubishi
(SP-II / SP-III)."

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 03 mars 2015, 15:35:41 »

Kolla om det går att hitta någon olja som uppfyller kraven hos en firma som vänder sig till åkerier, jordbrukare etc (t ex Swedol eller någon lokal oljehandlare/maskinfirma).  Statoil, Q8 m fl har en del ATF-oljor som tycks uppfylla en lång lista med olika standarder. Det blev t ex en Q8-olja för knappt 100 kr/l när jag häromsistens behövde en ATF som uppfyller Chryslers spec ATF +4.

Om man ska byta automatlådeolja så brukar det vara lämpligt att ta ner oljesumpen och rengöra eller byta oljefiltret samtidigt. Filter av typ nylonnät (t ex i ZF-automatlådor) går bra att tvätta i ultraljudstvätt medan filter av typen tjock filt på ståltrådskorg (i gamla amerikanska automatlådor) är svåra att få rena, sådana byter man hellre även om det kostar några hundralappar.
Ofta finns det en magnet någonstans i oljesumpen som ska fånga upp metallpartiklar, den ska såklart också rengöras.

Ett sätt att göra fullständigt oljebyte är att lossa returledningen från oljekylare till växellåda, skarva den till en genomskinlig plastslang som får gå ner i en stor hink. När tråg och filter är rengjorda och allt hopsatt, fyll olja till rätt nivå och skaffa fram några medhjälpare. Starta motorn, låt den gå på tomgång medan en person bevakar oljan som kommer ut i den genomskinliga slangen och en annan fyller på olja i ungefär samma takt. När det kommer ut ren och fräsch olja, stäng av motorn, återställ returledningen och fyll till rätt nivå.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 mars 2015, 15:34:12 »

Vad står det för specifikationer på "originaloljan"? Skulle inte vara orolig för en "pirat-olja" om det bara är samma typ.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 mars 2015, 14:26:53 »

Jag tänkte byta olja i automatlådan. Det går i 7,8 liter av typen SP-III. Jag har hittat lite olika oljor som uppfyller kraven, men de flesta är ganska dyra. Biltema har en som kostar 399:- för fyra liter, men frågan är hur bra den är? Funkar den lika bra som Castrols Transmax Multivehicle (Inte den med Dex III i namnet) för 150-200:- litern?

Enligt vissa forum på nätet måste man ha just SP-III, medans andra tycker att det går lika bra med Dexron-III. Det är svårt att bli klok på alla tips och råd...

Ett annat problem är att man tydligen bara får ut ca 4 liter om man tappar ur lådan. Skruvar man lös oljekylaren och dränerar den får man ut ytterligare en skvätt. Därför rekommenderas att man gör två byten med ett par dagar mellanrum så att man får ut så mycket av den gamla oljan som möjligt. Frågan är då hur viktigt det är att inte blanda olika fabrikat? Om det är originaloljan så är det vad jag har förstått  Mitsubishi Diamond SP III (som är nån OEM'ad 'märkesolja').

Det är ios inte så jättemycket pengar som skiljer, men om Biltemas olja är lika bra så är det ju onödigt att betala 50% mer...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!