Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 614m eller 622m?  (läst 979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Västkustdrömmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
614m eller 622m?
« skrivet: 09 januari 2023, 14:57:21 »
Hej!

Bor i ett enplanshus på västkusten strax söder om Halmstad. Vi värmer huset på dryga 200 m2 och garaget (underhållsvärdet) på 50 m2 idag med en ecoair 107 från 2006 och har en ecozenith i550 från 2012 till den. Pumpen står 20 meter från huset och i550:n i garaget med kulvert in till huset. Radiatorer på 85 % av ytan och vattenburen golvvärme i våtutrymmen om det spelar någon roll. Det finns även en VVC-pump installerad. Redan vid låga plusgrader klarar inte pumpen att leverera värme och varmvatten utan eltillskott.

Nu till min fundering. Har varit i kontakt med vvs-firma som ger ett gott intryck och verkar veta vad de snackar om. De menar att jag dessvärre inte kan behålla min i550 om jag vill ha en ny pump utan behöver byta båda maskinerna och då till en 614m och en i550 pro för att den senare ska kunna styra pumpen på ett bra sätt. När jag läser runt lite menar en del att man, med vår storlek på hus och med en så stor vattentank, behöver ha en 622m för att inte behöva nyttja allt för mycket elpatron när det blir kallt. Det blir väldigt mycket vatten att värme helt enkelt. Vad säger expertisen här?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 614m eller 622m?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2023, 15:30:49 »
Hej! När är huset och garaget byggda och isolerade? Det blir ju 250 kvm som ska värmas och dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Halmstad är -13,3 °C enligt Boverkets tabell. Ecoair 107 måste absolut vara för liten men 622M är nog i största laget(?) Den ger ca 12 kW vid DVUT. 614M ger ca 8 kW vid DVUT. Något mitt emellan 614M och 622M kanske skulle passa bäst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västkustdrömmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 614m eller 622m?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2023, 16:31:32 »
Huset är byggt på 40-talet från början men tillbyggt i omgångar under 70-80-tal. Totalrenoverat invändigt 2009. Självdrag och flera större fönsterpartier. Tilläggsisolerad vind 2020.

Är lite inne på samma spår som dig. 622 känns som att det kan bli lite väl mycket start och stopp, även om det är en inverter? Vill samtidigt inte stå med en ”för liten” anläggning - blir dyrt att reparera ett sånt misstag..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 614m eller 622m?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2023, 16:58:07 »
Ok, ganska svårt att uppskatta effektbehovet för värme efter byggnadsår med andra ord. Hur stor total elförbrukning har ni idag? Ingår det pool, spa, elbil eller liknande i förbrukningen?

Ja 622M har ju en minsta effekt på 4,5 kW så det är ganska mycket men har man ett stort värmesystem så finns det volym i det så det räcker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västkustdrömmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 614m eller 622m?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2023, 18:12:40 »
För 2022 landade vi på en årsförbrukning om 21000 kWh men då blockerade jag elpatronerna stora delar av november och december.

Vid 0 grader ute vill i550:n skicka ut 39-gradigt vatten i framledning men ha 44 grader i nedre tank? när jag kollade senast. Temperatur i övre tank har jag satt till 46 grader.

Okej, så när 622 går på lägsta varvtal levererar pumpen ändå 4 kWh? Hur mycket drar den då?

Vad jag kan se ska 107an leverera 4,4 kWh vid -7 ute. Det räcker åtminstone inte som sagt.
« Senast ändrad: 09 januari 2023, 18:36:10 av Västkustdrömmen »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 614m eller 622m?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2023, 21:59:49 »
Hmm, med en årsförbrukning på 21000 kWh och en Ecoair 107 betyder det att huset+garaget har ett effektbehov på ca 15 kW vid DVUT om man drar bort 5000-6000 kWh/år i hushålls-el. Alltså runt 15-16000 kWh/år för värme och varmvatten. Det var klart mer än jag först uppskattade och 622M verkar inte vara ett orimligt val trots dess storlek. 614M blir i minsta laget.

Vet tyvärr inte exakt hur mycket tillförda effekten är vid min 4,5 kW på 622M men förmodligen ligger det på ca 1 kW, dvs COP runt 4 vid min effekt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västkustdrömmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 614m eller 622m?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2023, 22:19:36 »
Finns det (förutom kostnaden såklart) någon nackdel med att köra på 622an istället för 614? Merkostnaden känns överkomlig. Ser att vissa skriver om fler start och stopp men också andra som skriver att eftersom det är en inverter blir det inte så mycket start och stopp oavsett.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 614m eller 622m?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2023, 09:38:20 »
Det kan t.o.m. vara så att årsförbrukningen ökar en aning om man väljer en för stor värmepumpen men det handlar oftast om ett antal hundra kWh extra per år. Man tjänar på att hitta en värmepump som är så optimal det går i förhållande till byggnadernas värmebehov. CTC borde kunna ge dig energiberäkningar för båda modellerna, bättre än jag kan göra. Sedan om du kan tänkta dig andra fabrikat finns det 16 eller 17 kW-modeller som skulle passa bra. T.ex. NIBE F2120-16 eller IVT AirX 417.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västkustdrömmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 614m eller 622m?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2023, 19:09:21 »
Var i kontakt med ctc idag och utifrån deras beräkning är det precis på gränsen att det räcker med en 614m så de tyckte att det var klokt att köra på en 622m även om det gick bra med en 614 också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!