Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d och tips, värmeÃ¥tervinning i F-system  (läst 17458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« skrivet: 18 mars 2008, 18:09:12 »
Hej

Jag behöver lite stöd och råd runt en eventuell installation av värmeåtervinning. Idag har jag enbart frånluftsfläkt med 4 utsugspunkter, Badrum plan 1, tvättstuga plan 1, Badrum plan 2, garderob plan 2.

Jag hade tidigare köksfläkten på samma system. När man drog på köksfläkten så ökade varvtalet på hela systemet. Men detta har jag fimpat, har idag en separat (kraftig) köksfläkt utan återvinning.

Nu funderar jag på att installera ett enkelt värmeåtervinningsaggregat på vinden. Det är ganska lätt att dra ner spirorör genom sidovinden och få till en mycket bra position på tilluften, diametralt mot utsugspunkterna. Jag försökte rita upp så gott det gick.

Jag är ute efter ett enkelt system som är billigt i drift. Verkningsgraden kommer nog i andra hand. Men bör jag gå in med tilluft i sovrummen ? Och vad kostar det tro ? Det röda jag ritade in var en tänkbar dragning av tilluft från återvinningsaggregatet. Återvinningsaggregatet är tänkt att sitta på vinden.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2008, 14:30:54 »
Hej

Skönt med en egen tråd. Nästan som Martin Ljung i tågsketchen -Skönt med en egen kupé.

Hörde vad en fin liten Heru 50 kostade, den skulle gå på 14000 kr. Lite för mycket kanske.....undrar om man skulle satsa på 2 korsvärmeväxlare och ta inluften genom nedgrävda rör istället.

-Ingen som gjort något liknande ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2008, 22:50:15 »
http://www.blocket.se/vi/15364403.htm?ca=14_s   finns i Uppsala, kan du nog pruta pÃ¥, nedgrävd tilluft, om det inte är primärt med svalare luft sommartid utan du bara vill höja tempen pÃ¥ inkommande friskluft till aggregatet sÃ¥ kan du göra som jag om det känns lindrigare. 3m. lÃ¥ng motströmsvvxlare av spirorör, finns pÃ¥ blocket det med.       http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12421.msg120819#msg120819 Man kan ocksÃ¥ koppla bort elvärmaren och koppla avluftsfläkten över ett relä med ställbar tillslagsfördröjning (om man har ett liggande) som jag gjort, funkar bra det med och spar pÃ¥ elkronorna, med motströmsvvxlaren sÃ¥ ska det bli bra kallt ute innan den slÃ¥r ifrÃ¥n (tidigare slog elvärmaren till).
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2008, 23:17:14 »
Varför Gano?
Behöver du bättre ventilation?

Vill inte verka negativ, men med din enormt låga förbr. verkar det dumt att av ekonomiska skäl göra detta.


Jag skippade FTX i vårt hus, och gick över till enbart F.

Fördelar: Slapp betala 46000:- för nytt agg. inkl. flytt till vinden.
             Fanns nu pengar "över" till att övertyga mig själv till bergvärme.  Sc:,h

Nackdelar: Satte in 6st Fresh90 ventiler i huset, och i sovrummen smiter det in lite oönskat ljud ibland.

/Niclas
               
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2008, 00:49:17 »
Hej

Nja, det kanske är lite onödigt när jag räknar på det....

Det bästa jag kan komma att tänka på är förvärma intagsluften genom markrör och att sedan ta reda på åtminstone något av värmeenergin genom att låta det passera avluften. Alternativt kan jag ta inluften genom markrör och strunta i återvinningen, det är ju klart lättast. Jag har funderat en hel del runt detta med markrör och kommit fram till att man bör vara noga med dränering av kondensvatten. Röret bör ha en lägsta punkt där vatten kan rinna av genom ett rör eller i en stenkista. Man kan förmodligen mildra effekten av kyleffekt ovanifrån genom att placera isolerande cellplastskivor ovanpå...

Gäller ju att hålla huvudet igång..

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2008, 15:20:45 »
Hej
Nja, det kanske är lite onödigt när jag räknar på det....
Det bästa jag kan komma att tänka på är förvärma intagsluften genom markrör och att sedan ta reda på åtminstone något av värmeenergin genom att låta det passera avluften. Alternativt kan jag ta inluften genom markrör och strunta i återvinningen, det är ju klart lättast. Jag har funderat en hel del runt detta med markrör och kommit fram till att man bör vara noga med dränering av kondensvatten. Röret bör ha en lägsta punkt där vatten kan rinna av genom ett rör eller i en stenkista. Man kan förmodligen mildra effekten av kyleffekt ovanifrån genom att placera isolerande cellplastskivor ovanpå...
Gäller ju att hålla huvudet igång..
MVH/Gano

Hej Gano!  Var nÃ¥gonstans i huset tar du in intagsluften?? Jag utgÃ¥r ifrÃ¥n att du fn blÃ¥ser ut utsugsluften via ett rör och huv pÃ¥ taket eller??  Du har inte funderat pÃ¥ att testa och leda ned utsugsluften till en av dina luftvärmepumpars baksida, för att se hur mkt man ev kan öka verkningsgraden pÃ¥ denna vid kall väderlek??
Jag har själv tänkt att innan hösten fixa till en lösning för att kunna testa detta på min nyaste pump Toshiba RAS10 GKVP-E. Jag har nämligen ett befintligt spirorör som går ned i källaren och som jag idag inte använder, och det röret ligger precis intill källarens yttervägg mot pumpen, och jag tänkte kapa detta rör och ta upp ett hål ut genom väggen, sätta på en böj och en rörbit och därefter med några krökar och en rörbit på vinden lägga om luftflödet från röret upp till min skorstenshuv och ned till källarröret. Det här utblåsröret kommer att hamna precis mitt för pumpens fläkt i längsledd och något lite under centrum i höjdledd (som du kanske kan se på bilden). Utblåset av uppvärmd luft på pumpens baksida kommer då att bli ca 130-150 m3 luft i timmen ungefär.
Tror du att detta kommer att fungera eller?? Kommer man ev att kunna få problem med påfrysning med viss ökad fuktighet i utluften eller?? Eller kommer det att bli mindre avfrostningar på pumpen ev??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad PatrickK

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2008, 21:00:37 »
...
Utblåset av uppvärmd luft på pumpens baksida kommer då att bli ca 130-150 m3 luft i timmen ungefär.
Tror du att detta kommer att fungera eller?? Kommer man ev att kunna få problem med påfrysning med viss ökad fuktighet i utluften eller?? Eller kommer det att bli mindre avfrostningar på pumpen ev??

Mvh Raffen.

Personligen hade jag samma idé inför kommande värmeombyggnation och kom fram till att luftflödet genom utedelen av luftvärmepumpen är så pass mycket högre att borde bli en försumbar förtjänst.

Jag vet inte detta, märk väl...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2008, 21:40:19 »
Ett av mina "projekt" var just detta, avluften in i utedelen, det la jag ner pga. ja, bilden talar för sig själv. Som ni ser så är det under altanen, inget att bry sig om hur det ser ut, annars så går gasrörena bakom husfasaden (osynligt) upp till övre vån.
« Senast ändrad: 23 maj 2008, 21:47:10 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2008, 19:37:41 »
Ett av mina "projekt" var just detta, avluften in i utedelen, det la jag ner pga. ja, bilden talar för sig själv. Som ni ser så är det under altanen, inget att bry sig om hur det ser ut, annars så går gasrörena bakom husfasaden (osynligt) upp till övre vån.

Hej leifa.k!  Mkt märkligt du, hade du sÃ¥ mkt fukt i inomhusluften dÃ¥ sÃ¥ att det frös igen i pumpen alltsÃ¥?? Hände det hela tiden eller var det bara vid enstaka tillfällen??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2008, 22:41:01 »
Jaadu, upplever att jag under uppvärmningssäsong har torr luft i bostaden vilket (slemhinnorna när det är kallt ute) + hygrometerna också visar, tvätten torkar över natten tex. Kommer inte ihåg om någon just hade duschat eller om vi hängt tvätt, kommer bara ihåg att att jag kröp in under altanen för att "kolla" om det frostade på någe extra, och när jag såg detta så satsade jag istället på den 3m. långa motströmsvvxlaren (andra tråden) vilket jag tyckte blev lyckat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2008, 11:20:58 »
Jaadu, upplever att jag under uppvärmningssäsong har torr luft i bostaden vilket (slemhinnorna när det är kallt ute) + hygrometerna också visar, tvätten torkar över natten tex. Kommer inte ihåg om någon just hade duschat eller om vi hängt tvätt, kommer bara ihåg att att jag kröp in under altanen för att "kolla" om det frostade på någe extra, och när jag såg detta så satsade jag istället på den 3m. långa motströmsvvxlaren (andra tråden) vilket jag tyckte blev lyckat.

Hej leifa.k!  Ok, men hur har man dÃ¥ tänkt tror du när det gäller Ecogrund isf http://www.ecogrund.se/funk.html  (kolla under värmeaggregat och värmeÃ¥tervinning), för där har man ju faktiskt Toshibas luftvärmepump som man släpper den varma frÃ¥nluften frÃ¥n huset rakt ut pÃ¥ pumpens baksida ju, och just för att öka verkningsgraden pÃ¥ pumpen och därmed ge en billigare energikostnad totalt sett.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2008, 13:06:29 »
Hej
Nja, det kanske är lite onödigt när jag räknar på det....
Det bästa jag kan komma att tänka på är förvärma intagsluften genom markrör och att sedan ta reda på åtminstone något av värmeenergin genom att låta det passera avluften. Alternativt kan jag ta inluften genom markrör och strunta i återvinningen, det är ju klart lättast. Jag har funderat en hel del runt detta med markrör och kommit fram till att man bör vara noga med dränering av kondensvatten. Röret bör ha en lägsta punkt där vatten kan rinna av genom ett rör eller i en stenkista. Man kan förmodligen mildra effekten av kyleffekt ovanifrån genom att placera isolerande cellplastskivor ovanpå...
Gäller ju att hålla huvudet igång..
MVH/Gano
Hej Gano!  Var nÃ¥gonstans i huset tar du in intagsluften?? Jag utgÃ¥r ifrÃ¥n att du fn blÃ¥ser ut utsugsluften via ett rör och huv pÃ¥ taket eller??  Du har inte funderat pÃ¥ att testa och leda ned utsugsluften till en av dina luftvärmepumpars baksida, för att se hur mkt man ev kan öka verkningsgraden pÃ¥ denna vid kall väderlek??
Jag har själv tänkt att innan hösten fixa till en lösning för att kunna testa detta på min nyaste pump Toshiba RAS10 GKVP-E. Jag har nämligen ett befintligt spirorör som går ned i källaren och som jag idag inte använder, och det röret ligger precis intill källarens yttervägg mot pumpen, och jag tänkte kapa detta rör och ta upp ett hål ut genom väggen, sätta på en böj och en rörbit och därefter med några krökar och en rörbit på vinden lägga om luftflödet från röret upp till min skorstenshuv och ned till källarröret. Det här utblåsröret kommer att hamna precis mitt för pumpens fläkt i längsledd och något lite under centrum i höjdledd (som du kanske kan se på bilden). Utblåset av uppvärmd luft på pumpens baksida kommer då att bli ca 130-150 m3 luft i timmen ungefär.
Tror du att detta kommer att fungera eller?? Kommer man ev att kunna få problem med påfrysning med viss ökad fuktighet i utluften eller?? Eller kommer det att bli mindre avfrostningar på pumpen ev??
Mvh Raffen.

Hej Gano!  Inga kommentarer om det här frÃ¥n dig Gano??  Skulle vara riktigt skoj att höra din uppfattning och teorier om detta!

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #12 skrivet: 03 juni 2008, 16:55:24 »
Hej

Inluften kommer in via ställbara gallerspjäll ovanför ett antal fönster. Avluften går ut via en huv på taket.

Jag tror inte på detta med avluft mot värmepumpens ytterdel, risken för frost är för stor. Den relativa fuktigheten från ett hus kan vara väldigt hög även mitt i vintern, det behövs några få graders temperaturfall för att nå daggpunkten. Men man vet ju inte förrän man provat (som vanligt).

Däremot så tror jag på markrör, det används flitigt i nybyggda lågenergihus. Man kan kanske använda markrör direkt mot ytterdelen, det blir som en mark/luft/luftvärmepump eller nästan en sån där Zirius.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #13 skrivet: 03 juni 2008, 18:40:43 »
Hej
Inluften kommer in via ställbara gallerspjäll ovanför ett antal fönster. Avluften går ut via en huv på taket.
Jag tror inte på detta med avluft mot värmepumpens ytterdel, risken för frost är för stor. Den relativa fuktigheten från ett hus kan vara väldigt hög även mitt i vintern, det behövs några få graders temperaturfall för att nå daggpunkten. Men man vet ju inte förrän man provat (som vanligt).
Däremot så tror jag på markrör, det används flitigt i nybyggda lågenergihus. Man kan kanske använda markrör direkt mot ytterdelen, det blir som en mark/luft/luftvärmepump eller nästan en sån där Zirius.
MVH/Gano

Hej Gano!  Tack för ditt svar. Själv har jag ju inte bara utsug i vÃ¥tutrymmena utan även i sovrummen och vardagsrummet i bostadsvÃ¥ningen, och med en separat köksfläkt i köket givetsvis, samt intagsluften som kommer in via väggventiler i källaren.
Jag håller nog med dig om att risken för påfrysning kan vara ganska stor men jag tänker ändå testa det hela, det är ju inte så mkt jobb med att ordna till det hela med att få avluften till pumpen, och det är ju ännu enklare att lägga tillbaka luftflödet till det ursprungliga om det nu inte skulle fungera, men jag lovar dig att återkomma med rapporter om hur det fungerar fram emot hösten/vintern.
Jag mÃ¥ste dÃ¥ bara frÃ¥ga dig vad du tror om det här med Ecogrund  http://www.ecogrund.se/funk.html för där använder man ju den principen att man släpper ut den varma frÃ¥nluften frÃ¥n huset rakt ut pÃ¥ pumpens baksida ju, och just för att öka verkningsgraden pÃ¥ pumpen och därmed ge en billigare energikostnad totalt sett, det borde ju vara samma problem med pÃ¥frysning även för dem dÃ¥ eller??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Råd och tips, värmeåtervinning i F-system
« Svar #14 skrivet: 04 juni 2008, 10:46:42 »
Ring till Ecogrund och säg att du är intresserad av produkten och fråga om dom har några sådan problem.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 565
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!