0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNja, det kanske är lite onödigt när jag räknar på det....Det bästa jag kan komma att tänka på är förvärma intagsluften genom markrör och att sedan ta reda på åtminstone något av värmeenergin genom att låta det passera avluften. Alternativt kan jag ta inluften genom markrör och strunta i återvinningen, det är ju klart lättast. Jag har funderat en hel del runt detta med markrör och kommit fram till att man bör vara noga med dränering av kondensvatten. Röret bör ha en lägsta punkt där vatten kan rinna av genom ett rör eller i en stenkista. Man kan förmodligen mildra effekten av kyleffekt ovanifrån genom att placera isolerande cellplastskivor ovanpå...Gäller ju att hålla huvudet igång..MVH/Gano
...Utblåset av uppvärmd luft på pumpens baksida kommer då att bli ca 130-150 m3 luft i timmen ungefär.Tror du att detta kommer att fungera eller?? Kommer man ev att kunna få problem med påfrysning med viss ökad fuktighet i utluften eller?? Eller kommer det att bli mindre avfrostningar på pumpen ev??Mvh Raffen.
Ett av mina "projekt" var just detta, avluften in i utedelen, det la jag ner pga. ja, bilden talar för sig själv. Som ni ser så är det under altanen, inget att bry sig om hur det ser ut, annars så går gasrörena bakom husfasaden (osynligt) upp till övre vån.
Jaadu, upplever att jag under uppvärmningssäsong har torr luft i bostaden vilket (slemhinnorna när det är kallt ute) + hygrometerna också visar, tvätten torkar över natten tex. Kommer inte ihåg om någon just hade duschat eller om vi hängt tvätt, kommer bara ihåg att att jag kröp in under altanen för att "kolla" om det frostade på någe extra, och när jag såg detta så satsade jag istället på den 3m. långa motströmsvvxlaren (andra tråden) vilket jag tyckte blev lyckat.
Citat från: Gano skrivet 23 mars 2008, 00:49:17HejNja, det kanske är lite onödigt när jag räknar på det....Det bästa jag kan komma att tänka på är förvärma intagsluften genom markrör och att sedan ta reda på åtminstone något av värmeenergin genom att låta det passera avluften. Alternativt kan jag ta inluften genom markrör och strunta i återvinningen, det är ju klart lättast. Jag har funderat en hel del runt detta med markrör och kommit fram till att man bör vara noga med dränering av kondensvatten. Röret bör ha en lägsta punkt där vatten kan rinna av genom ett rör eller i en stenkista. Man kan förmodligen mildra effekten av kyleffekt ovanifrån genom att placera isolerande cellplastskivor ovanpå...Gäller ju att hålla huvudet igång..MVH/GanoHej Gano! Var någonstans i huset tar du in intagsluften?? Jag utgår ifrån att du fn blåser ut utsugsluften via ett rör och huv på taket eller?? Du har inte funderat på att testa och leda ned utsugsluften till en av dina luftvärmepumpars baksida, för att se hur mkt man ev kan öka verkningsgraden på denna vid kall väderlek??Jag har själv tänkt att innan hösten fixa till en lösning för att kunna testa detta på min nyaste pump Toshiba RAS10 GKVP-E. Jag har nämligen ett befintligt spirorör som går ned i källaren och som jag idag inte använder, och det röret ligger precis intill källarens yttervägg mot pumpen, och jag tänkte kapa detta rör och ta upp ett hål ut genom väggen, sätta på en böj och en rörbit och därefter med några krökar och en rörbit på vinden lägga om luftflödet från röret upp till min skorstenshuv och ned till källarröret. Det här utblåsröret kommer att hamna precis mitt för pumpens fläkt i längsledd och något lite under centrum i höjdledd (som du kanske kan se på bilden). Utblåset av uppvärmd luft på pumpens baksida kommer då att bli ca 130-150 m3 luft i timmen ungefär.Tror du att detta kommer att fungera eller?? Kommer man ev att kunna få problem med påfrysning med viss ökad fuktighet i utluften eller?? Eller kommer det att bli mindre avfrostningar på pumpen ev??Mvh Raffen.
HejInluften kommer in via ställbara gallerspjäll ovanför ett antal fönster. Avluften går ut via en huv på taket.Jag tror inte på detta med avluft mot värmepumpens ytterdel, risken för frost är för stor. Den relativa fuktigheten från ett hus kan vara väldigt hög även mitt i vintern, det behövs några få graders temperaturfall för att nå daggpunkten. Men man vet ju inte förrän man provat (som vanligt). Däremot så tror jag på markrör, det används flitigt i nybyggda lågenergihus. Man kan kanske använda markrör direkt mot ytterdelen, det blir som en mark/luft/luftvärmepump eller nästan en sån där Zirius.MVH/Gano