Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärare Nibe F1155  (läst 476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad -Martin-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbärare Nibe F1155
« skrivet: 19 augusti 2022, 21:14:49 »
Hej!

Jag har en Nibe F1155 16 kW som jag håller på att installera om köldbäraren på. Tanken är att få följande funktioner då jag är klar:

1. Frikyla för ventaggregatet
2. Avfuktning av kompressorluft

Jag har två borrhål på ca 160 m vardera där 40 mm kollektorslangarna är ihopkopplade parallellt medelst T-kopplingar. Enklast möjligt där eventuell obalans "självregleras" iom viskositeshöjningen vid kall temp. Tror jag... ;) Från T-koppling till pannrum är avståndet ca 4 m och här går brine i PN10 40-slang.

För att få mina tänkta funktioner är jag inne på följande idé:
Göra en "loop" i pannrummet med 28 mm Cu-rör (ca 10 m totalt) som är avshuntad från inkommande kölbärarslinga medelst trevägare mot ventaggregat och kompressor och utnyttja värmepumpens cirkulationspump vid kylbehov. Gör jag en tankevurpa här och är för optimistisk vad gäller tryckfallet i CU-slinga, kompressorns värmeväxlare och kylbatteriet i ventaggregatet? Tänker att eftersom F1155 är dimensionerad för att trycka brine genom 400 m 40-slang så har jag marginal att ta av till min "Cu-koppling" eftersom mina kollektorer motsvarar drygt 220 m slang?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!