Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tgärder för Älvsbyhus  (läst 16189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #15 skrivet: 29 juni 2007, 09:41:18 »
Kanske skrev lite konstigt.

Menade att jag har aldirg känt jord lukt eller den speciella doft som brukar finnas i en krypgrund inne i huset därför ansåg jag det inte va nödvändigt att den skulle gå hela tiden.
Kör med endast avfuktning.

Fast man kanske borde ha den på kontinuerlig drift även om man inte känner jordlukt pga andra orsaker eller??

Största delen av fukten kommer på sommaren när varm fuktig uteluft ventileras in i grunden och kyls av.
Mina funderingar var att kommer lika stor mängd fuktig uteluft in i grunden om fläkten går?
(Det är möjligt. jag är ingen expert på området så detta är mer menat som en fråga)
Avfuktaren drar mer el när den avfuktar än vid enbart fläktdrift.

Min AceTec drar ca 550w/h vid avfuktning och 55w/h vid enbart fläktdrift om jag minns rätt. Dvs som en normal glödlampa. Vill man snåla finns det väl bättre ställen att spara in på. Och är det så att den inte behöver avfukta lika ofta när fläkten går så är frågan om man tjänar så mycket alls på att låta fläkten stå still när den inte avfuktar. (Munters drar ca 900w när den avfuktar har jag för mig. Vet inte vad den drar i enbart fläktdrift)
« Senast ändrad: 29 juni 2007, 09:43:22 av MangeH »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #16 skrivet: 29 juni 2007, 10:01:57 »
Om man kör fläkten kontinuerligt så avfuktar den lite mer, man ventilerar ju in fukt utifrån även om en del av den luft som tillförs krypgrunden kommer innifrån bostadsutrymmet.
Min teori om varför man skall köra den kontinuerligt är för att hela tiden ventilera eventuell lukt, även om man aldrig känt någon lukt kan den ju finnas där under vissa tider på året, utaför vårt hus kunde man under 1-2 veckor på våren och 1-2 veckor under "rötmånaden" känna en odör kring ventilationsöppningarna - i övrigt inget.

Om man hela tiden håller ett undertryck finns ingen risk att lukt kan uppstå, koncentreras eller ta sig in i bostadsutrymmet.
Även jag anser att man kan spara in de 50-70 W som fläkten drar på något annat, jag kan i alla fall inte så några nackdelar med att köra fläkten hela tiden.
Däremot håller jag inte med en del installatörer somm enar att man skall plasta in även kantbalken, enligt mitt sätt att se det så innebär det att den allra fuktigaste delen av krypgrunden, rasskydden och marken i direkt anslutning till dessa, inte avfuktas och att där kan uppstå både fukt, mögel och svamp.
Jag anser att det är bättre att bara lägga plasten på marken och på så sätt avfukta både kryputrymmet, rasskydden och kantbalken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #17 skrivet: 29 juni 2007, 10:22:38 »
Om man kör fläkten kontinuerligt så avfuktar den lite mer, man ventilerar ju in fukt utifrån även om en del av den luft som tillförs krypgrunden kommer innifrån bostadsutrymmet.

Jag trodde att fläkten mest ventilerade ut luft. Dvs att mer uteluft kom in när fläkten stod stilla.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #18 skrivet: 29 juni 2007, 10:26:07 »
Den luft som ventileras ut kommer ju in någonstans, antingen sugs den in via läckage i krypgrunden mot utemiljön, eller via läckage i trossbotten mot bostadsytan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #19 skrivet: 29 juni 2007, 10:34:24 »
Den luft som ventileras ut kommer ju in någonstans, antingen sugs den in via läckage i krypgrunden mot utemiljön, eller via läckage i trossbotten mot bostadsytan.

Jo det är klart. Men mest fukt borde väl komma från uteluften via otätheter i grunden? När fläkten inte går så borde väl kattglugen där den ska blåsa ut luften vara en större bov än vad den är när fläkten går? Eller är det så att suget den skapar när den går gör att mer fukt dras in på andra ställen via otätheter så att avfuktningsbehovett ökar?



Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #20 skrivet: 29 juni 2007, 11:28:51 »
Hej! Men Rickard, är inte risken att om man inte har plast även uppför kanterna, så att man verkligen tätar allt, att avfuktaren då börjar att försöka avfukta hela kvarteret?

Simon
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #21 skrivet: 29 juni 2007, 11:40:43 »
Hej! Men Rickard, är inte risken att om man inte har plast även uppför kanterna, så att man verkligen tätar allt, att avfuktaren då börjar att försöka avfukta hela kvarteret?

Simon
Det finns olika teorier om det där. Den jag tror på är att man ska dra plasten intill muren, inte upp på den.

Risken för frostsprängning i grundmuren under vintertid ökar om man drar upp plasten på grundmuren.
Täta sprickor osv i muren med tex fogskum så blir det tillräckligt tätt.


Här finns bra info från folk i branchen:

http://www.lfs-web.se/fragor%20svar%20krypgrund%20torpargrund.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #22 skrivet: 29 juni 2007, 11:59:25 »
Hej! Men Rickard, är inte risken att om man inte har plast även uppför kanterna, så att man verkligen tätar allt, att avfuktaren då börjar att försöka avfukta hela kvarteret?

Simon

Om du skulle lyckas täta allt skulle plasten sugas upp mot trossbotten när frånluftsfläkten i avfuktaren går, det undertryck du lyckas skapa skulle utan problem lyfta upp plasten från marken om det vore helt tätt.

Om vi kan vara överens om den delen kan jag fortsätta mitt resonemang.

Eftersom vi vet att vi har ett läckage utifrån och in via kantbalken eller rasskydden så vet vi också att den luften kommer att passera i utrymmet mellan plasten och kantbalken/rasskydden = den enda del av krypgrunden som inte avfuktas och som GARANTERAT är fuktig och antagligen angripen av mögel, luften kommer då att bära med sig sporer och doftämnen från den mikrobiella aktiviteten i den enda del av krypgrunden som inte avfuktas...

Som jag ser det är det mycket bättre att låta plasten sluta 1-2 cm innan rasskydden/kantbalken, det säkerställer att både kryputrymmet, rasskydden och kantbalken är torra, låt vara att avfuktaren kanske måste avfukta några tiotals timmar mer/år, det är ändå småsummor det handlar om, Själva avfuktningen kostar i min krygrund (ca 230 timmar/år) inte mer än ett par hundra kronor, driften av fläkten kostar betydligt mer.

Det enda man måste tänakk på om man gör som jag förespråkar är att man inte får utifrån inträngande vatten som kan rinna ut på plasten, och/eller attman gör små hål på lågpunktr så att eventuellt vatten som söker sig ut på plasten kan rinna ned under plasten och inte behöver avfuktas bort.

Än en gÃ¥ng, man förvÃ¥nas över hur lite de vet de som uppger sig vara experter.  ^-^
« Senast ändrad: 29 juni 2007, 13:12:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #23 skrivet: 29 juni 2007, 12:39:45 »
Förstår jag dig rätt då, att detta som du förespråkar också är bättre ur luktsynpunkt? Det vore ju hur som helst smidigare att bara lägga ut plasten istället för att hålla på att trixa med balkar och uppfästningar.

Ska man tejpa plasten i skarvarna?

Simon
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #24 skrivet: 29 juni 2007, 13:05:57 »
Förstår jag dig rätt då, att detta som du förespråkar också är bättre ur luktsynpunkt? Det vore ju hur som helst smidigare att bara lägga ut plasten istället för att hålla på att trixa med balkar och uppfästningar.

Ska man tejpa plasten i skarvarna?

Simon

Jag var lat och tejpade inte. Dock la jag den omlott med ca 50 cm. Drog ut den mot kanten av muren och la på lite stenar vid kanterna för att plasten ska ligga stilla.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #25 skrivet: 29 juni 2007, 13:12:45 »
Citera
Jag var lat och tejpade inte. Dock la jag den omlott med ca 50 cm. Drog ut den mot kanten av muren och la på lite stenar vid kanterna för att plasten ska ligga stilla

Upplever du att detta har funkat bra? Hade du lite luktproblem?

Simon
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #26 skrivet: 29 juni 2007, 13:17:14 »
Förstår jag dig rätt då, att detta som du förespråkar också är bättre ur luktsynpunkt? Det vore ju hur som helst smidigare att bara lägga ut plasten istället för att hålla på att trixa med balkar och uppfästningar.

Ska man tejpa plasten i skarvarna?

Simon

Jag anser att var och en bör bedöma hur de vill göra, men jag personligen förkastar "experternas" snack om att de får helt tätt mot kanbalken, och i och med det så borde resten av mitt resonemang stämma, man ventilerar alltså in luften från det icke avfuktade utrymmet mellan plast och kantbalk/rasskydd.
Min uppfattning är alltså klar, hur du väljer att göra är upp till dig.

Jag tejpade mina skarvar med silvertejp och det verkar hålla bra, kanske onödigt dyrt, men det har funkat nu i snart 10 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #27 skrivet: 29 juni 2007, 13:26:19 »
Citera
Jag var lat och tejpade inte. Dock la jag den omlott med ca 50 cm. Drog ut den mot kanten av muren och la på lite stenar vid kanterna för att plasten ska ligga stilla

Upplever du att detta har funkat bra? Hade du lite luktproblem?

Simon

Jag hade inte luktproblem. Och jag upplever att det fungerat bra Lägger man tillräckligt om lott sÃ¥ borde det räcka och man bör kunna skippa tejpen. Dock är det inte sÃ¥ bökigt att tejpa heller om man vill det. Det borde ju rimligtvis bli lite tätare. (Kanske är mer än 50 cm jag har om lott när jag tänker efter.  Hur bred är en rulle byggplast? Kan nog vara uppÃ¥t 80 cm om lott jag har).

Anledningen till att jag inte tjepade när jag höll på med detta var (förutom att jag var lat) att div andra saker ska göras där nere snart. (bla Nya kablar för kabeltv osv.) Smidigare att kunna vika undan delar av plasten isf hela plasten när man håller på med något.


Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Åtgärder för Älvsbyhus
« Svar #28 skrivet: 29 juni 2007, 20:10:57 »
Bigge.

Har du inte haft några problem med lukt och om syftet med avfuktaren enbart handlar om att förebygga för framtida problem behöver du inte konstant undertrycksventilering, dvs fläkten behöver inte gå hela tiden. Därmed sparar du energi.

En kommentar angående plasten:
Jag har tryckimpregnerad syll och när denna blir fuktig luktar den. Jag började dra upp plasten på halva kantbalken, men fick nästan värre luktproblem sommaren efter. Har nu vikt ned plasten så att det finns ca 10 cm fri mark innanför kantbalken o i år har jag inte haft dessa problem. Jag tror att fukten stiger upp i kantbalken/syllen när jag drog upp plasten. Jag har svårt att tro att det har ngn betydelse för tätheten att dra upp plasten mot kantbalken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!