Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vaccumpump  (läst 9413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vaccumpump
« skrivet: 08 oktober 2006, 21:26:33 »
Hej på er där ute!!!

Skickade idag denna information till Onzza för att se vad som gäller igentligen.
Kan vara lite förvirrande om någon köper en pump för att installera själv och det blir fel.

Hej

Skulle bara vilja fråga om det är er eller http://www.amexa.se/default.asp?product=ti-22009 som har rätt information om hur slangarna ska sitta på vaccumpumpen.

Er beskrivning skiljer sig en aning mot deras då ni skriver att den blå slangen ska sitta på klockan och sedan på utomhus enheten, medan dom säger att den ska sitta på vaccumpumpen.
Vad jag kan se så är det samma pump ni säljer och samma manometerställ.


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vaccumpump
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2006, 22:47:48 »
Enl. min uppfattning så är AMEXAS instruktion om vacuumsugning UTAN manometerställ HELT GALET.

Men, jag kan ju ha fattat allt fel så jag förbehåller mig redan nu rätten att be om ursäkt ifall jag FAKTISKT har fel.
Nåväl, mitt resonemang runt varför det är HELT JÄVLA FEL att göra så är:

När man kopplar på gul slang så petar man samtidigt till en ventilknopp som öppnar vägen fri för flöde i båda riktningarna in i "loopen".
Petar man inte till knoppen så kan man inte suga ur "loopen".
Knoppen tillhör en envägsventil, gjord för att hålla övertryck inne i loopen, fungerar PRECIS som ventilen på ett bildäck där det är intressant att hålla gaserna kvar i ringen när det är övertryck.

Nåväl, allt går kanonbra i instruktionen, gul slang sluter tätt, pumpen suger torrt och undertryck i loopen.
SEN skiter sig allt fullständigt. Enl. instruktionen skall man skruva loss gul slang.
När man gör det så släpper man in omgivande luft i loopen. Och inte bara lite, utan ALLT UNDERTRYCK försvinner!
Envägsventilen är gjord för att hålla ÖVERTRYCK inne i loopen, undertrycket får den att öppna sig!
Man suger in samma FUKTIGA omgivningsluft man just spenderat en timma att suga ur!!!
HELA grejen med vacuumsugningen blir med ett slag FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖST.

Jag hoppas INNERLIGT jag har fel !!! (för den där metoden kan bara vara katastrofal i mina ögon!)

Vacuumsug ALLTID med manometerställ med kranar! (med korrekta instruktioner)
Jättebra att du tog upp detta Linkan!
« Senast ändrad: 08 oktober 2006, 22:58:59 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vaccumpump
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 22:58:44 »
Om man absolut vill köra utan manometerställ så kan man alltid använda slangar med avstägningsventil kör vaccum stäng ventilen släpp på lite gas så att kretsen får ett övertryck sen tar man bort slangen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vaccumpump
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 23:04:42 »
Jo, det är en metod, men då bör man vara proffs, för en som aldrig gjort det nånsi'n så vet man inte vad "lite gas" är. Har man släppt på för lite "lite gas" så kommer systemet ändå suga i sig fuktig luft.

Har man släppt på all gas få man ta på sig skyddshandskarna och skruva väldigt fort när man tar av slangen!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vaccumpump
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2006, 23:12:16 »
Någon form av indikator för att se om det verkligen blir tillräckigt undertryck bör man självklart ha.
Manometerställ har behandlats i tidigare tråd, det finns tydligen flera varianter och de kopplas olika.
Att koppla av någon slang när man har undertryck i anläggningen är direkt olämpligt!
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vaccumpump
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2006, 17:47:08 »
Hallå!!

Här har ni svaret från Onzza på den fråga jag skickad.

Hej,

Den blå slangen under den blå klockan och den andra änden mot trevägsventilen på utomhusenheten. Kopplar du så här så kommer vacuumet att mätas i systemet. Den blå kranen stänger flödet mellan klockan och mittenuttaget medans det alltid är öppet under klockan, dvs. den blå slangen.

 
Kopplar du som det beskrivs på amexa hemsida kommer du bara att mäta vacuumet som finns i slangen mellan vacuumpumpen och klockan vilket är felaktigt.

 

Hälsningar

 

Christer Johansson

Hi-Tronic AB


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vaccumpump
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2006, 21:12:10 »
Ja jösses! Jag läste inte ens så långt i amexas manometerinstruktion!
Jag fastnade på deras montageinstruktion ruta 31 och 32!
Jag blev så chockad av deras vacuumsugning utan ställ att jag blev... helt ställd! ;D

Men givetvis ser även manometerinstruktionen galen ut, såvida dom inte säljer någon specialvariant av manometerstället.
Men även det vore ju sjukt, varför i hela friden skulle man koppla blå slang till vacuumpumpen?!?
Undra hur dom tänkte på Amexa...?
-"Hmm... det här röret/kopplingen innehåller normalt förångad vätska... det blir kallt, bra då tar vi gul slang där..."
-"Åsså har vi den där blåa slangen... pja.. vacuum är ju rätt coolt, vi kör med blå slang där då!"
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad musto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: östergötland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaccumpump
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2006, 18:11:10 »
Har just beställt en !! Hur ska man gör nu då?? :-\

Tacksam för svar! studs
Äger en CS PE12-DKE. Jobbar med värmeväxlare! Luvata
Har hängt upp ett hundra tal pumpar.

Utloggad Linkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vaccumpump
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2006, 20:49:09 »
Hej Musto!

Det är nog inget fel på grejorna utan det jag frågade om var slangarna.
Va bara nogran när du vaccumsuger minst en 1 tim och kolla flera gånger för att inte göra fel så ska det nog gå bra ska du se.
Kontrollera slangar och kopplingar innan du börjar så att det stämmer bara.
Viktigt är ju att det är täppt och att inget läkages finns innan du släpper på gasen i pumpen.

Att man gör det själv är ju att man får ta dom risker det kan medföra typ garanti, men det tror jag att du har räknat med.
Gör man fel och gasen sipprar ut så är det ju inge kul varken för miljön eller dig.
Dyrt blir det med.

Läs och sök i detta forum du lär dig en massa saker från alla duktiga som finns här.

Hoppas att det går bra!!

Utloggad musto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: östergötland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaccumpump
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2006, 10:57:01 »
Tjena Linkan!

Jag har hängt upp ca 110 pumpar när jag jobba med det! :) Det jag undra var om det var en fel instruktion till pumpen? Ska nog fixa det här  hoppas jag! Forumet är ju kalas bra! studs

Tack för hjälpen!
Äger en CS PE12-DKE. Jobbar med värmeväxlare! Luvata
Har hängt upp ett hundra tal pumpar.

Utloggad julapump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vaccumpump
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2006, 10:59:16 »
Hej!

Jag är helt ny här och i VP-branschen, men detta verkar vara ett fantastiskt forum . Så sprängfyllt med know-how .

Jag hittade denna site:

http://www.lowener.se/vakuumpumpar.htm

som verkar vara en leverantör av allt vad vakuum heter till hela världen . Dom har en sida där man kan hyra vakuumpumpar . Har ingen aning om man som GDS-are kan hyra därifrån men tänkte att jag postar länken här då dom har en sju särdeles massa pumpar !!

Jag har hittat en L/L-pump på JULA nedsatt från 5995:- till 4995:- och finally till 3995:- då dom sa att de alltför sent upptäckt att den krävde proffs-installation samt uppgivit 90kvm kapacitet när det bara var 40kvm !

Jag fastnade för den i alla fall och kom via Google hit . Jag har tänkt mig att installera den i ett sommarhus på en ö, så att kunna göra vakuumtrixet själv, skulle vara bra . Jag har läst alla trådar jag funnit om vakuum här . Det som förbryllar mig är vad pumpen egentligen är för något . Den heter Chunlan och sägs ge värme 5500W . Kylmedia framgår ej . Jag fann dock två pumpar på:

http://www.trendimport.se/bad_hem.asp?pid=2109

och av effekten och utseendet att döma skulle JULA-pumpen motsvara Chunlan 50GW . Uppgiven yta i kvm svarade dock bäst mot Chunlan 32GW, som Trendimport också har . Bägge verkar ha kylmedel: R410A .

På JULA sa man att den inte var "Sverige-mässig" då den inte hade uppvärmning av tråget men att de skickade med 2 meter värmekabel för att lösa det . Säljaren där sa också att den nog inte fungerade under -7 C . Det senare gör inte så mycket då det mest är vår, sommar höst användning . Har ni någon åsikt om denna pump ? Är det som bäddat för att man går på pumpen om man suger sig fast vid den här modellen ?

MVH

Utloggad Convertible90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vaccumpump
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2006, 15:05:04 »
Hej,

Har nyligen själv installerat en Chunlan 50GW från Jula i ett garage på 50 m2. Har fått den till specialpris då den enligt Jula krävde professionell installation. Hittills har den fungerat bra, men det skall bli intressant att se hur den klarar vintern. Den betalar sig snabbt om den bara klarar 1 vinter. Det är sällan vi har kallare än -7 grader i Malmö och den sitter väl skyddad i en carport.
Jag har även specifikationer och manual i pdf format om någon är intresserad.

/Lasse


Utloggad musto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: östergötland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaccumpump
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2006, 20:02:45 »
Någon som behöver låna(hyra) en vacuumpump? Bor i Östergötland studs
Äger en CS PE12-DKE. Jobbar med värmeväxlare! Luvata
Har hängt upp ett hundra tal pumpar.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vaccumpump
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2006, 15:46:29 »
Och jag kan tänka mig att hyra ut min vacuumpump med manometerställ i Småland

Utloggad SS/EA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • 427 six-pac till min stiga park.
SV: Vaccumpump
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2006, 16:19:46 »
Finns även pump och ställ att hyra av mig privat i Haninge,skicka ett pm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!