Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Adapter till 1/4" rör och 3/8" gänga  (läst 595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Adapter till 1/4" rör och 3/8" gänga
« skrivet: 05 november 2022, 13:26:45 »
Hej
Jag har en Daikin innerdel som jag inte har monterat än. Det sticker ut tvÃ¥ rör som har 1/4"  och 3/8" gänga. Dessa rör vill jag kunna ansluta till ett standardrör inom vvs och fÃ¥ en vanlig 1/2" anslutning. Är det nÃ¥gon som har en lösning pÃ¥ vilket adapter jag skall köpa?
Har varit på Jula och Biltema, dessa adaptrar glappar rejält av okänd anledning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Adapter till 1/4" rör och 3/8" gänga
« Svar #1 skrivet: 05 november 2022, 18:03:50 »
Det kommer inte fungera bra, det blir för mycket tryckfall att köra en gasburen innedel med vatten i. En pytteliten radiator kommer bli effektivare. Eller ett annat råd är att köpa en vattenburen konvektor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mats1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Adapter till 1/4" rör och 3/8" gänga
« Svar #2 skrivet: 05 november 2022, 22:21:20 »
Jag skall bara kyla ett rum och har denna innerdel redan över så jag vill göra ett test som visar vad behovet senare kommer att landa i. Jag är medveten om att r410 kommer göra jobbet effektivare och man kan punktbelasta för att sänka temperturen effektivt. Däremot kommer lösningen med frikyla göra att man kan använda denna metod under en kontinuerlig drift med väldigt låga driftskostnader. Så frågan kvarstår, vart och vad bör jag vända mig för att ansluta till denna innerdel där det finns en konad del på 1/4" och 3/8" för att ansluta ett rör? Rinkaby rör?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Adapter till 1/4" rör och 3/8" gänga
« Svar #3 skrivet: 05 november 2022, 23:54:33 »
Rörmockeridelar finns det inga som passar. Gör rent uttagen och lägg kopparrör över, nyp åt dem med polygrip och sen löd fast. Sen har du övergången klar.

Annars får du gå till kylteknikerns hylla och skaffa 1/4" rör, 3/8 rör" och flare:a dessa. Köpa flaremutter. Sen har du en kopparända som du kan köpa lödadapter till 1/2". Sen expanderar du 1/2"-adaptern något så insidan går över 12 mm röret. Sen passar det och kan lödas. Då har du vanligt kopparrör och har inte förstört något mer än kontaminerat insidan efter provkörning.
Till mässing behöver du fluss och silverlod. Vanligt fosforkopparlod utan silver verkar dock fungera ändå till rörmockeri.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!