Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera tilluftsrör  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolera tilluftsrör
« skrivet: 01 december 2020, 07:28:30 »
Hej,

Hade en Aques 270 med tilluftsbatteri TA 450 på ett ställe i grovköket. Köpte en Nibe 470 men placerade den 2,5 m från ursprungsplatsen för att förhindra oljud intill ett rum som ligger i anslutning. Upplevde störande ljud tidigare med den gamla.
Men med nya platsen så med nya pumpen så blev rören förstås längre. De isolerade röret som tar luft utifrån samt röret där luften lämnar pumpen. De övriga är oisolerade. Ursäkta vet ej vad ni kallar som olika rören.

Hur som helst. Jag undrar helt enkelt om tilluftsrören som är oisolerade och som nu är 2,5 m längre i grovköket och som ligger tätt med de övriga rören förlorar en del värme. Jag får inte lika varmt i tex vardagsrummet som jag fick med det gamla systemet. Den enda skillnaden är att jag bytt pump och placerat den 2.5 längre från ursprungsplatsen.
Kan det kylas av på den sträckan och att jag då märker skillnaden?

Det ni ser på bilden är oisolerat tilluftsrör och frånluftsrör. Samt skymt av isolerat rör( svart isolering).
Tack!
« Senast ändrad: 01 december 2020, 07:32:26 av Zeke2020 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #1 skrivet: 01 december 2020, 07:35:47 »
Citera
Kan det kylas av på den sträckan och att jag då märker skillnaden?

Där röret är oisolerat avges värme till omgivningen. Så det värmer i grovköket. Är grovköket normalt uppvärmt eller relativt svalt? Jag menar att en del av värmen i tilluften avges i grovköket som alltså borde blivit något varmare nu
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #2 skrivet: 01 december 2020, 07:57:44 »
Jag har ju nu byggt in alla rören. Lite svårare att värma upp grovköket nu antar jag.

Men vi hade varmare i grovköket förut. Det vet jag.
Men då var det inte inbyggt på samma sätt så det är svårt att jämföra.

Den svarta isoleringen på rören som ni ser, är den vanlig att isolera med?

Nåt är det i alla fall med tilluften. Ökade på värmen ytterliggare i natt och märker att jag inte får upp värmen på samma sätt i vardagsrummet som med gamla pumpen.

Undra om TA450 tilluftsbatteri var effektivare att värma upp tilluften?

Måste vara nåt? Men vet inte vad.
« Senast ändrad: 01 december 2020, 08:48:27 av Zeke2020 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #3 skrivet: 01 december 2020, 09:48:23 »
TA 450 kan ha haft ett el-värmebatteri monterat i utelufts-kanalen på 0,9 kW för att det inte ska frysa. Samma finns förmodligen inte kvar på F470. Sedan är TA 450 en tilluftsmodul för att få hög komfort med förvärmd tilluft. Själva uppvärmningen av huset sker med el-radiatorerna eller vilket annat system man har. Vill man man värma ett hus med hjälp av luften behövs ett större luftvärmeaggregat med cirkulationsluft förutom tilluften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #4 skrivet: 01 december 2020, 09:53:39 »
Om det var el-värme batteri monterat före eller efter TA450 borde jag ha sett det men så var det inte.
För det är väl inte integrerat i TA450?

Det vara bara den här installerad. Se bild.
« Senast ändrad: 01 december 2020, 09:59:17 av Zeke2020 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #5 skrivet: 01 december 2020, 10:01:01 »
Nej precis det var inte integrerat i TA450 utan satt som en burk på uteluftskanalen ca 50 cm innan TA 450.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #6 skrivet: 01 december 2020, 10:15:26 »
Intressant. Då hade jag inte sånt extra tillskott. Då har jag rett ut det i alla fall.

Men då är frågan igen om TA 450 är effektivare att värma upp tilluften jämf med Nibe 470?

Eller så är det 2.5 m längre tilluftsröret som avger värme på nåt sätt.
« Senast ändrad: 01 december 2020, 10:33:08 av Zeke2020 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #7 skrivet: 01 december 2020, 13:26:57 »
Den svarta isoleringen du ser är nog den bästa man kan ha, det är nog armaflex som ger en kondenstät isolering. Har samma själv på avluftkanalen

Om värme "försvinner" så strålar den ut i grovköket eller i det mindre installationsutrymmet där kanalerna går vilket då blir "lite" uppvärmt pga förlusterna. Värre vore om kanalen gick tex genom en kallvind. Kan ju mycket väl vara så att det gamla systemet värmde luften mer. Du kommer inte ihåg eller mätte temperaturen på tilluften då så du har något att jämföra med?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #8 skrivet: 01 december 2020, 13:31:57 »
Nej tyvärr. Ångrar att jag inte gjorde det.

SÃ¥ armaflex isolerar bra.

Det oisolerade röret (frånluft) bredvid tilluftsröret kan inte kyla det något?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #9 skrivet: 01 december 2020, 13:37:40 »
Om det är frånluft så har det röret ungefär rumstemperatur, ingen fara alltså. Se nu ocksså bara till att röret för avluften är isolerat i hela dess längd med den svarta armaflexen, inga otäta skarvar får förekomma då kan du få kondens där och som kan leda till framtida fuktskador
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #10 skrivet: 01 december 2020, 13:40:20 »
Då är det utrett oxå dvs inga större värmeförluster på dessa 2.5 m jämfört hur jag hade det tidigare.

Då kanske det är så att TA450 var effektivare att värma upp luften jmf med min nya Nibe 470. Surt värre >:(
Hade jag väl aldrig trott.


Har någon mer input om TA 450 resp NIBE 470 och varför jag upplever att gamla TA450 kunde vara effektivare så vore jag tacksam.
« Senast ändrad: 01 december 2020, 20:08:37 av Zeke2020 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3626
  • Karma +3/-0
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #11 skrivet: 02 december 2020, 20:57:00 »
Jag tror F470 tilluftsbatteri är likvärdigt som TA 450, båda konstruerade med 125 mm rör och därför bör ha proportionerligt tilluftsbatteri.
TA har dock 900W eltillskott. Har det hakat upp sig, ja då blir F470 är nerbyte, då den inte har en elvärmare.

Du har stenkoll på alla rör väl, så inte avluften går till vardagsrummet?

Uteluft = friskintag utomhus mot tilluftsbatteri, sen går det ut som tilluft mot "vardagsrummet".
Frånluft från tex badrum, går till värmepumpen, kyls ned och sedan släpps ut utomhus direkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #12 skrivet: 03 december 2020, 07:13:08 »
Tack H Berggren

Japp, jag har koll på rören.

Däremot så tror jag att det mer lutar mot att jag nu har högre frånluft jämfört mot tidigare. Igår gjorde jag ett test att dra ned på det något och upplevde annan temp i vardagsrummet. Jag har ju nu inställt på 46 liter per sekund (123 m2) och har räknat ut att jag absolut inte får gå under 123x0,35= 43 liter per sekund.
Jag kan få låna flödesmätare och funderar om jag kanske ska sänka flödet lite till. Men vet inte om jag ska göra det.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3626
  • Karma +3/-0
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #13 skrivet: 03 december 2020, 12:43:14 »
Så skönt.
Har du möjlighet att komplettera med vattenburen radiator, med utanpåliggande rörsystem där det känns kyligt?

En annan tanke, finns det något fönster som kan vara felaktigt isolerat bakom listerna eller liknande, som kan vara värt att kolla upp?

Ännu en tanke, det hade varit intressant att veta vad du har för undertryck i huset, nu vet jag att det är svårt att mäta just hos dig. Men är undertrycket högt så kan det ju vara så att luften drar sig in på mindre lämpliga ställen än anvisade. Öppnas nya vägar in så sänks mottrycket och luften leds in på rätt väg så kanske det inte blir dragit där du idag får ont av det vid samma normala flöde. På så viss kan du hålla uppe rätt frånluftsflöde utan det obekväma draget.

Tilluftsdonsplaceringar, om det inte går dra från F470, så skulle det kunna vara över en luft/luftpump, över element eller där det är praktiskt att montera en vattenburen radiator med utanpåliggande rörsystem. Eller bara där drag och kallras inte stör.
Bara ett don som står för kanske 70% av hela husets tilluft som är placerad centralt borde kunna göra underverk utan mycket jobb. Ibland kan det gå att få dit ett sånt lite större.

Ett annat tips som jag såg rätt nyss men aldrig hört talas om innan, faktiskt ganska smart. Klipp bort 10 cm av tätningslisten i alla fönsters ovankant. Då kan man smyga in lite friskluft utan att det stör när det blir så utspritt. Det går ju återställa enkelt i framtiden jämfört med ett borrat hål i ytterväggen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera tilluftsrör
« Svar #14 skrivet: 03 december 2020, 18:23:24 »
Det där med tätningslist och klippa bort 10 cm tycker jag helt klart värt att prova.

Mest strategiskt att göra det är faktiskt i vårt sovrum som är på andra våningen längst bort. Min fru och jag vill alltid ha svalt där, så nu så gjorde jag testet. Klippte bort ca 10 cm av tätningslisten (ovan fönstret). Jag har tilluftsdon med varmluft som finns bakom elementet och nu så klippte jag bort tätningslisten precis ovanför tilluftsdonet så det kan blanda sig med varm luft. tummenupp

Intressant och se vad detta leder till.

TACK för tipset H.Berggren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!