Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utjämningskärl? NIBE eller CTC  (läst 361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utjämningskärl? NIBE eller CTC
« skrivet: 11 januari 2024, 08:28:44 »
Hej!

Ska byta min anläggning ctc ecoair 107 ecoel 1550 till en NIBE s2125 med innerdel vvm225.

Men efter har läst lite så finns det risk för att jag behöver en volymtank?

Det är golvvärme från 1967 med stålrör som är 20-22mm tror jag? som täcker 100kvm.

Fick offert på en ctc ecoair 610 med ecozenith i255 som har volymtank inbyggd. Dock 15 000 dyrare offert.

Ett företag menar på att jag inte kommer behöva en volymtank men inget dom kan garantera och att det är aldrig fel med en volymtank.
Ett annat företag säger att ecozenith i255 är noll risk för problem med volym.
Resterande företag har inte ens nämnt något om volymtank.

Jag har inte plats för någon större volymtank och vill helst slippa detta.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9697
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utjämningskärl? NIBE eller CTC
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 10:04:09 »
Istället för VVM 225 kan du köra med VVM 310 som har inbyggd volymtank och fungerar som CTC. Passar i situationer som hos dig. Hoppas du lyckas dimensionera värmen rätt. Golvvärme från -67 låter som det saknas isolering i plattan? Stora värmeförluster i så fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningskärl? NIBE eller CTC
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 12:52:54 »
Fungerat bra med 107:a men visst en del elpatron vid minusgrader. Men hela funktionen som ctc 107 med 1550 har blir det en del elpatron oavsett.

Plattan är faktiskt isolerad med cellplast enligt de gamla bygganvisningar men ingen aning på tjocklek, det är nog inte samma standard som idag så det är säkert värmeförluster.

Tack för svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!