Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall  (läst 1164 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Det här blir nog mycket detaljer, men jag försöker. Har en F730 som saktar ned kompressorn för att BT16 har för låg temp. Verkar som att den börjar sänka kompressorvarvtalet när BT16 kommer ned till -16 till -17 grader nånstans. Så långt OK, det har den alltid gjort, men inte vid så lågt varvtal som nu,

Nyligen har jag renoverat hemma, jobbar kanske nån eller några kvällar i veckan, sågen inomhus, så det blir dammigt. Har rengjort filtret ofta, kanske 2-3 veckor mellan. Har lagt märke till att varvatalet inte kommer upp, den har stannat vid 83-85 Hz, med ca. 180 m3/h i på BS1.

Nu blev jag klar med renoverignen i fredags och rengjorde filtret ungefär vid midnatt 14-15 februari, flödet gick upp till över 200 m3/h då. Det är normalt för den fläktinställning jag har.
Då kan jag se att varvtalet nu blir ännu lägre. Min erfarenhet är att man kan köra kompressorn till högre vartal med bättre flöde, men här blev det tvärtom. Dessutom, har den börjat sänka så blir det bara värre. Igår sänkte ända ned till 50 Hz men BT16 var forfarande på -16.5 fast flödet var på över 200 m3/h, ca 205 m3/h

Självklart orkar den inte värma. Den första tanken är ju att den frostar igen, men det är inte det som är problemet. Skillnaden mellan nuvarande och ref. flöde är inte stort, långt ifrån gränsen för att frosta av. Visst den frostar av ibland, men att behöva gå ned till 50Hz med över 200 m3/h för att den blir för kall på BT16 har inte hänt innan. Vad kan detta bero på? Fattas det gas eller är nåt annat på väg att gå sönder?

Man kan dessutom se att BT16 får nån svängning, dvs tempen svänger upp och ned, känner inte igen det från innan.

Vid den blåa markeringen är flödet runt 180 m3/h på BS1. Man kan se att den ligger stabilt på runt 80 Hz. Den saktar ned för att den kommit ned till ca. -16.5 på BT16, men den ligger i alla fall stabilt på 80 Hz. Den brukar gå upp till runt 90 Hz när filtret är nyligen rengjort, men som sagt jag har renoverat så tänkte att det är val dammigt. Jag hade sett detta som rätt normalt jämfört med innan, bortsett från för lågt flöde vilket ger att den inte kommer så högt i varvtal eftersom den blir för kall, men det koppla jag till smutsigt filter.

Vid den gröna markeringen rengjorde jag filtret.

Vid den röda markeringen ser man att den börjar med att ta sig upp till 74-75 Hz för att sedan bli för kall. Här är flödet ca. 205 m3/h, så högre än vid den blåa markeringen, men den lyckas ända inte få upp varvtalet utan att den blir för kall. Som sagt, med nyligen rengjort filter brukar den komma upp till 90 Hz. Dessutom kan man vid den röda markeringen se att den får ett svängningsfenomen på BT16.

Diagrammet är från HA, "32" på övre "linjalen" betyder att den saktar ned för att den är för kall på BT16. Övre diagrammet är kompressorvarvtal, nedre är BT16 (blå), BT1 (cyan) BT20 (lila)

Hoppas nån orkar läsa och tycker det är intressant, och kanske har nån tanke om vad som är fel.

Osäker på om bilden syns i forumet, den syns inte på förhandsgranskningen i alla fall. Länk: https://drive.google.com/file/d/17OmZO97Bi4TK4f2sEcWxfIj7sazMpI6D/view?usp=sharing

mvh H


Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan det vara så enkelt att BT20, luften från huset in i förångaren helt enkelt inte innehöll mer energi än att BT16 sjunker till -16-17 redan vid det låga varvtalet på kompressorn? Det var väldigt kallt i helgen, -12-13 mellan 14 och 15'de och dryga minus 15 natten till 16'de. Noterade att BT20 var nere i 18.4 som lägst, så lågt brukar den inte vara, ligger kanske på 19.7 eller 19.6 som lägst annars.

Läste nånstans att vid 16 grader och under så slutar kompressorn jobba helt, då kan den inte utvinna nån värme ur frånluften. (vet inte om det gällde F730, men det borde ju vara ganska universellt)
18.4 börjar ju närma sig...

Noterade även att BT21 (avluft) ligger mellan 2-4 grader över BT16 när kompressorn jobbar. Tycker det verkar rimligt, och det tyder väl på att man återvunnit den värme som fanns i luften?

« Senast ändrad: 18 februari 2025, 01:32:42 av user1048576 »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Kan du logga med usb ? så man får alla värden på din pump, bilden du la ut var lite otydlig.
formattera ett usbminne till fat32, sätt in det i usb uttaget och välj loggning varje minut, låt den gå några dygn, avbryt loggning och dela filerna här, så hjälper vi dig.
Har du myuplink kan du skicka mig en inloggning, så kan jag kolla vid tillfälle.
Vanliga fel i dessa maskiner är expansionsventil och torkfilter.
Men behöver absolut inte vara det som är felet.
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2147
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2025, 06:17:25 »
Hej!

Jag har bett en expert på dysharmoni vid ett erkänt lab i forna Östtyskland att titta på problemet, han skulle återkomma, "när tiden är mogen".  tOOmten

https://youtu.be/Eg_ghkwt5cs?si=oMXZOwwh1QLMQ0UT

Du verkar tech-savvy, och har av händelse inte uppdaterat värmepumpen den senaste tiden?

Har du månne SmartPriceAdaptation aktiverat? SPA kan ge exakt de här "problemen"...

Har du någon schemaläggning i övrigt, på din F730? Den ballar väldigt ofta ur ganska exakt efter 12:00... var i landet/i vilket elområde bor du? SE4?

Jag tycker din pump ser ut att jobba på "fint"(nåväl; såpass bra som en genomsnittlig F730 gör) mellan varven, förutom att den väljer att gå på sparlåga/pausa helt, då och då.
« Senast ändrad: 18 februari 2025, 07:22:33 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2147
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2025, 07:26:33 »
"Jag ser ljuset, Jonathan!"  :D

Den klipper helt när du får solvärme på utomhusgivaren och/eller  att solinstrålningen höjer tempen i huset all-by-itself, och/eller att du har rumsgivare aktiverat, allt detta sker när solen når tolvsnåret och därefter.

Har du vid renoveringen flyttat runt termostater, tempgivare eller utegivare?

Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har bett en expert på dysharmoni vid ett erkänt lab i forna Östtyskland att titta på problemet, han skulle återkomma, "när tiden är mogen".  tOOmten

https://youtu.be/Eg_ghkwt5cs?si=oMXZOwwh1QLMQ0UT

Du verkar tech-savvy, och har av händelse inte uppdaterat värmepumpen den senaste tiden?

Har du månne SmartPriceAdaptation aktiverat? SPA kan ge exakt de här "problemen"...

Har du någon schemaläggning i övrigt, på din F730? Den ballar väldigt ofta ur ganska exakt efter 12:00... var i landet/i vilket elområde bor du? SE4?

Jag tycker din pump ser ut att jobba på "fint"(nåväl; såpass bra som en genomsnittlig F730 gör) mellan varven, förutom att den väljer att gå på sparlåga/pausa helt, då och då.


Gillar din humor :-)

Inga givare flyttde, varken utomhus eller inoimhus. Daremot kan flodet ha andrats lite. Donen i taket ar inte andrade, men vetilerna i vaggarna har nog inte kommit i samma lage som innan, killen som tapetsera plockade bort dessa. Men som sagt, det frostar inte igen, vilket jag tycker borde vara symtomet om den inte far tillrackligt med luft.

Jag har inte SmartPriceAdaption pa, ville inte ta den nya losningen som kom i hostas/sommras som innebar att de skulle uppgradera min mjuk vara som de sjalva behagade, remote, om jag fatta ratt. Daremot har jag en egen losning dar jag via modbus reglerar gradminuterna uppat nar elen ar dyr och nerat den ar billig. Har ett program som laddar ner elpriserna for dygnet och gor detta. Det har funkat bra, har inte haft dessa problem jag ser nu innan i host/vinter. (Ja, jag ar tech-savvy, har 25-30 ars jobb med embeddedprogrammering bakom mig)

Jag har inomhusgivaren aktiverad, det ar darfor den stanger av nar jag eldar i braskaminen. Oftast ar det pa kvallen, men nu nar det varit kallt eldar jag pa dagen oxa. Jobbar hemifran sa det kan bli narsom pa dagen.

Varmvattnet gar pa mellan 22.00 och 6.00 "hardkodat", vilket betyder att det oftast genereras varmvatten mellan 22.00 och 2-3 pa natten. Eldar jag mycket sa den far "vara ifred" med varmvattnet sa ar den klar vi 00.00

Dessutom reglerar jag flakt-vartalet for att spara energi nar kompressorn inte gar. Input parameter for det ar BT16. Nar den ar kall drar jag pa flakten, nar den blir varmare drar jag ned flakten. Den jobbar i 4 steg 55%, 70% 85% och 100 %

Tror jag har franluftdonen for snalt stallda, nu med rent filter ger 100% flakt 210 m3/h nar den precis frostat av, det borde nog vara hogre pa 100 % flakt. Men faktum kvarstar att nar flodet ar runt 200 sa har den inte gatt ned pa 49 Hz innan, som den gor nu.

Egentligen hade jag inte velat tala sa mycket om alla detaljer, men loggningen kommer att se valdigt skum ut om man inte vet om dessa saker.

Summeringen ar att det verkar ha hant nagot senaste dagarna, den har andrat beteende. Just nu ar BT16 -16.6 flodet pa 193 m3/h komressorn pa 49 Hz, BT20 pa 19.4 och BT21 pa -12.9. Tycker egentligen det verkar rimligt, BT21 ar lag, lite hogre an BT16, vilket pekar pa att den lyckas "dra ur" all energi i luften. Hur det kan racka med 49 Hz for att gora det ar daremot skumt.

Har aktiverat loggning nu, ska lata den ga nat dygn. "Problemet" ar att nu ska det bli varmare, sa jag vet inte hur mycket det kommer att ge.

Jag bor utanfor Uddevalla, sa det ar sodra delen av riket.


Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom att tanka pa en sak, det har later ju som nagot man kunde fraga det ost-tyska labbet om.... men i all fall..

Tanken slog mig att det varit _valdigt_ torrt senasta dagaran, vilket ar ovanligt pa vastkusten. Luften haller nu sa lag fuktighet att det inte ens blir forst pa bilen nar det ar 10-15 grader kallt pa natten, luften har val blivit "frystorkad". Sa jag tankte att torr luft kanske inte innehaller lika mycket energi som fuktig, varmekapacitiviteten blir lagre. Jag fraga Chat-GPT hur mycket det gor, den svara:

Conclusion:

Moist air can store many times more energy than dry air due to the large amount of energy stored in the form of latent heat. At full saturation, the energy stored in water vapor (latent heat) vastly exceeds the energy in dry air (sensible heat), by a factor of around 2000 times (for the same mass). This makes moist air a significant energy reservoir, especially in meteorological processes like thunderstorms and hurricanes.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Ja fuktig luft innehåller mer energi, men skapar också mer frost och is på förångaren, vilket genererar fler avfrostningar.
Kan du kolla vad du har för överhettning när maskinen går på låga hz, men förångaren är kall?
bt17-bt16 skall finnas i meny 3.1 annars får man läsa av värdet på givarna, det bör ligga på 12-18K när värmebäraren ligger mellan 30-55 grader
« Senast ändrad: 19 februari 2025, 05:06:32 av DonPablo »
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2147
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2025, 07:21:09 »
Ja fuktig luft innehåller mer energi, men skapar också mer frost och is på förångaren, vilket genererar fler avfrostningar.
Kan du kolla vad du har för överhettning när maskinen går på låga hz, men förångaren är kall?
bt17-bt16 skall finnas i meny 3.1 annars får man läsa av värdet på givarna, det bör ligga på 12-18K när värmebäraren ligger mellan 30-55 grader


Ok!

Min diff på BT17-BT16 ligger därikring, 10 till 16°C vad jag sett.

Fråga offtopic:
Vad för analysutrustning behöver man för justering av expansionsventilen (OM DET KONSTATERATS ATT DEN DRIFTAT? (Förutom en skruvmejsel för att justera, och en försäkring när man spränger kompressorn av vätskeslag?)  Sc:,h

Termometerdioder? En köldteknikertryckmätare? Eller räcker vassa ögon på värmepumpsdisplayen?  Sc:,h

Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja fuktig luft innehåller mer energi, men skapar också mer frost och is på förångaren, vilket genererar fler avfrostningar.
Kan du kolla vad du har för överhettning när maskinen går på låga hz, men förångaren är kall?
bt17-bt16 skall finnas i meny 3.1 annars får man läsa av värdet på givarna, det bör ligga på 12-18K när värmebäraren ligger mellan 30-55 grader

Lite osaker pa vad du menar med overhettning, men BT16 ar just nu -16.6, BT17 ar +0.2 men det verkar variera lite, den "svanger" lite. For en liten stund sen var den -15,3 pa BT16 och -4.4 pa BT17. Kompressorn ar just nu nere pa 39 Hz och "slow down reason" ar 32, dvs for kall BT16. BT2 ar pa 31.3 grader nu, antar att det ar de som ar varmebarare, eller ? Men just nu har den dragit igan el-patronen oxa, 1.5 kW. Gradminuterna ar nere pa -1014

Jo, visst ar det sa att det vid hogre luftfuktighet blir mer frost, men det ar ju oxa ett bevis pa att man utvunnit energi ur den luftfuktighet som fanns kan man saga.

Det gick over nollan i nagra timmar igar, alltsa ute-tempen. Strax efter det drog pupmen pa rejalt, gick upp till 92 Hz. Det tog da inte heller mer an knappt tva timmar fran en avfrostning till en annan. Den lyckades oxa beta av en stor "gradminut-skuld" pa 500-600 tror jag det var. Min slutsats ar att det beror pa att fukt i luften okade nar det gick over nollan. Sen har det varit kallt i natt igen, ner mot -10 ute. Nu har den gatt utan att avfrosta sedan 3:25 inatt alltsa i over 9 timmar ! Kan inte komma ihag att jag sett det nan gang innan. BS1 ar pa 189 just nu, och Air ref. pa 207, sa den kommer att frosta av snart, men den har alltsa inte behovt frosta av pa over 9 timmar. (Har for mig att den frostar av nar adjusted BS1 ar pa 90 % av Air ref.) Jag ser det som ett bevis pa att det ar lag luftfuktighet, det blir ingen is i forangaren, och darmed finns det heller inte sa mycket energi i luften. Tror att anledningen till att jag inte sett eller tankt pa detta innan ar att det ar sa ovanligt har pa vastkusten att det ar torr luft.

Detta ar med pa loggningen, men jag ska lata den ga lite till innan jag lagger upp datat.

mvh H
« Senast ändrad: 19 februari 2025, 16:23:23 av user1048576 »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2025, 05:14:47 »

Ok!

Min diff på BT17-BT16 ligger därikring, 10 till 16°C vad jag sett.

Fråga offtopic:
Vad för analysutrustning behöver man för justering av expansionsventilen (OM DET KONSTATERATS ATT DEN DRIFTAT? (Förutom en skruvmejsel för att justera, och en försäkring när man spränger kompressorn av vätskeslag?)  Sc:,h

Termometerdioder? En köldteknikertryckmätare? Eller räcker vassa ögon på värmepumpsdisplayen?  Sc:,h

Man använder termometer och manometer för att justera expansionsventilen, vet ej om den är justerbar på dessa pumpar, aldrig justerat någon. De byts ofta ut om de felar. Speciellt om den börjar vara några år gammal, går man och usterar kan man just för stunden få bra värden, men sen kan den börja pendla, om den är sliten invändigt. Man brukar justera in dessa nör de är nya och sen brukar de sköta sig själv, om inget knas sker.
« Senast ändrad: 20 februari 2025, 05:17:50 av DonPablo »
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, nu har jag lite mer data, laddar upp loggarna.

Har som sagt litte styrningar via modbus och annat "special" som man bör veta när man läser loggarna.

Klipp från innan:

Jag har inte SmartPriceAdaption pa, ville inte ta den nya losningen som kom i hostas/sommras som innebar att de skulle uppgradera min mjuk vara som de sjalva behagade, remote, om jag fatta ratt. Daremot har jag en egen losning dar jag via modbus reglerar gradminuterna uppat nar elen ar dyr och nerat den ar billig. Har ett program som laddar ner elpriserna for dygnet och gor detta. Det har funkat bra, har inte haft dessa problem jag ser nu innan i host/vinter. (Ja, jag ar tech-savvy, har 25-30 ars jobb med embeddedprogrammering bakom mig)

Jag har inomhusgivaren aktiverad, det ar darfor den stanger av nar jag eldar i braskaminen. Oftast ar det pa kvallen, men nu nar det varit kallt eldar jag pa dagen oxa. Jobbar hemifran sa det kan bli narsom pa dagen.

Varmvattnet gar pa mellan 22.00 och 6.00 "hardkodat", vilket betyder att det oftast genereras varmvatten mellan 22.00 och 2-3 pa natten. Eldar jag mycket sa den far "vara ifred" med varmvattnet sa ar den klar vi 00.00

Dessutom reglerar jag flakt-vartalet for att spara energi nar kompressorn inte gar. Input parameter for det ar BT16. Nar den ar kall drar jag pa flakten, nar den blir varmare drar jag ned flakten. Den jobbar i 4 steg 55%, 70% 85% och 100 %

Tror jag har franluftdonen for snalt stallda, nu med rent filter ger 100% flakt 210 m3/h nar den precis frostat av, det borde nog vara hogre pa 100 % flakt. Men faktum kvarstar att nar flodet ar runt 200 sa har den inte gatt ned pa 49 Hz innan, som den gor nu.

Egentligen hade jag inte velat tala sa mycket om alla detaljer, men loggningen kommer att se valdigt skum ut om man inte vet om dessa saker.

Summeringen ar att det verkar ha hant nagot senaste dagarna, den har andrat beteende. Just nu ar BT16 -16.6 flodet pa 193 m3/h komressorn pa 49 Hz, BT20 pa 19.4 och BT21 pa -12.9. Tycker egentligen det verkar rimligt, BT21 ar lag, lite hogre an BT16, vilket pekar pa att den lyckas "dra ur" all energi i luften. Hur det kan racka med 49 Hz for att gora det ar daremot skumt.

Har aktiverat loggning nu, ska lata den ga nat dygn. "Problemet" ar att nu ska det bli varmare, sa jag vet inte hur mycket det kommer att ge.

Jag bor utanfor Uddevalla, sa det ar sodra delen av riket.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2025, 05:08:35 »
Vad jag kan se så ser det ganska okej ut, överhettning m.m. ser schysst ut. Det jag inte gillar med dessa pumpar är regleringen, varför släpper den ner till -1000 gm och sen pinnar på som ett psyk till noll igen? Varför inte reglera så framledningen hela tiden ligger 0,5 till 1 grad över kalkylerad framledning, då hade den kunnat ligga och mysa på i lägre varvtal längre tider, istället för att brassa på i 92hz, till förångningsbegränsningen slår till, och sen ligga och reglera ner kompressorvarvet till obefintligt, innan den kan reglera igen.
Jag önskar jag hade en egen 750/730 någonstans, där jag kunde laborera utan att någon drabbas, oj vad det hade tweakats för att få den att gå mer optimalt.
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35753
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: F730 som slår av på kompressorarvtalet för den blir för kall
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2025, 08:46:35 »
Det finns 3 möjliga logiska orsaker till det du ser, som jag tolkar det (Har inte granskat graferna, bara läst)
1. Torr luft innehåller mindre energi
2. Du har kallt inne
3. Flödesmätaren visar för mycket av någon anledning

Sen kan det förstås vara något som är direkt fel som börjar visa sig, men det är nog inte så stor risk för det, om jag får gissa.
Rent allmänt kan man säga att det ofta kan kosta mer än det smakar att labba med varvtal, effekt och tidsstyrningar på en värmepump, de arbetar lugnast och effektivast när de får arbeta med stabila förutsättningar, och normala temperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad user1048576

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad jag kan se så ser det ganska okej ut, överhettning m.m. ser schysst ut. Det jag inte gillar med dessa pumpar är regleringen, varför släpper den ner till -1000 gm och sen pinnar på som ett psyk till noll igen? Varför inte reglera så framledningen hela tiden ligger 0,5 till 1 grad över kalkylerad framledning, då hade den kunnat ligga och mysa på i lägre varvtal längre tider, istället för att brassa på i 92hz, till förångningsbegränsningen slår till, och sen ligga och reglera ner kompressorvarvet till obefintligt, innan den kan reglera igen.
Jag önskar jag hade en egen 750/730 någonstans, där jag kunde laborera utan att någon drabbas, oj vad det hade tweakats för att få den att gå mer optimalt.

Håller helt med om regleringen, den suger. Efersom jag jobbarmed liknanade saker själv, alltså jag gör mjukvara ibland till styr-regler prylar, så stör det mig rejält. Den verkar helt sakna D (deriverande) i PID-regulatorn. Alltså när lutningen neråt på gm-kurvan börjar bli brant så borde den dra på, inte först när man nått ett lågt gm-tal.


Gött att du tycker det ser bra ut.

Svängningen på BT16 när den ligger lågt, är det nåt att bry sig om?

mvh H

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!