0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har bett en expert på dysharmoni vid ett erkänt lab i forna Östtyskland att titta på problemet, han skulle återkomma, "när tiden är mogen". https://youtu.be/Eg_ghkwt5cs?si=oMXZOwwh1QLMQ0UTDu verkar tech-savvy, och har av händelse inte uppdaterat värmepumpen den senaste tiden?Har du månne SmartPriceAdaptation aktiverat? SPA kan ge exakt de här "problemen"...Har du någon schemaläggning i övrigt, på din F730? Den ballar väldigt ofta ur ganska exakt efter 12:00... var i landet/i vilket elområde bor du? SE4?Jag tycker din pump ser ut att jobba på "fint"(nåväl; såpass bra som en genomsnittlig F730 gör) mellan varven, förutom att den väljer att gå på sparlåga/pausa helt, då och då.
Ja fuktig luft innehåller mer energi, men skapar också mer frost och is på förångaren, vilket genererar fler avfrostningar.Kan du kolla vad du har för överhettning när maskinen går på låga hz, men förångaren är kall?bt17-bt16 skall finnas i meny 3.1 annars får man läsa av värdet på givarna, det bör ligga på 12-18K när värmebäraren ligger mellan 30-55 grader
Ok!Min diff på BT17-BT16 ligger därikring, 10 till 16°C vad jag sett.Fråga offtopic:Vad för analysutrustning behöver man för justering av expansionsventilen (OM DET KONSTATERATS ATT DEN DRIFTAT? (Förutom en skruvmejsel för att justera, och en försäkring när man spränger kompressorn av vätskeslag?) Termometerdioder? En köldteknikertryckmätare? Eller räcker vassa ögon på värmepumpsdisplayen?
Vad jag kan se så ser det ganska okej ut, överhettning m.m. ser schysst ut. Det jag inte gillar med dessa pumpar är regleringen, varför släpper den ner till -1000 gm och sen pinnar på som ett psyk till noll igen? Varför inte reglera så framledningen hela tiden ligger 0,5 till 1 grad över kalkylerad framledning, då hade den kunnat ligga och mysa på i lägre varvtal längre tider, istället för att brassa på i 92hz, till förångningsbegränsningen slår till, och sen ligga och reglera ner kompressorvarvet till obefintligt, innan den kan reglera igen.Jag önskar jag hade en egen 750/730 någonstans, där jag kunde laborera utan att någon drabbas, oj vad det hade tweakats för att få den att gå mer optimalt.