Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2st EcoEl + EcoAir + Vattenmantlad kamin  (läst 183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasK85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2st EcoEl + EcoAir + Vattenmantlad kamin
« skrivet: 02 maj 2024, 08:29:17 »
Eftersom det numera är så enkelt och billigt att få tag på EcoEl så tänkte jag att jag kunde komplettera min befintliga men en innedel till.

Men tänker jag rätt, kommer det att fungera bra?

1. Värmepumpen är den primära värmekällan och ska helst gå så mycket som möjligt.
2. Kaminen är för att stödja vid extra värmebehov och ersätta elpatronen när elpriset är högt.
3. Panna 1 är lågtempererat och pannans övre del är ställd till en låg temperatur.
4. Panna 2 är högtempererad och elpatronen är ställd till ca 50 grader.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2st EcoEl + EcoAir + Vattenmantlad kamin
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2024, 09:30:05 »
EcoEl lever väl sitt eget lilla liv och ställer ju upp temperatur elpanna till en temperatur som ligger på framledning + några grader, oavsett vad du har för inställning.
Så för att få panna 1 att inte spetsa i onödan så bör du nog ställa ner övre elpatron på denna till 0 kW.
Men hur gör du när du eldar? Då vill du väl att värmepumpen ska vila?
Eller tänker du att värmepumpen får gå och så eldar du som spetsvärme, det kan nog funka i så fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ThomasK85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2st EcoEl + EcoAir + Vattenmantlad kamin
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2024, 09:59:56 »
Ja så tänkte jag också, övre pannan till 0kw om det inte går att sätta den till enbart låg temperatur.
Oftast är ändå elpriset så pass lågt att värmepumpen tillverkar den billigaste värmen, så jag vill i princip alltid att värmepumpen ska gå.

Men värmepumpen räcker sällan till 100% av värmebehovet så kaminen är ett bra tillskott istället för elpatronen plus att det är lite mysigare.

Jag skulle kunna rigga ihop någon knapp/styrning som aktiverar rundstyrning i panna 1 så den inaktiveras när elpriset är väldigt högt samt att jag eldar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 566
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!