Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensproblem !  (läst 2462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kondensproblem !
« skrivet: 05 december 2005, 13:55:14 »
Ja jag vet att det kanske inte ska handla om det här....
Men med så många luftisar här så kan jag inte vara ensam med kondens i fönstren.
Kallras jaja, men det retar mig till vansinne  fiR: har tätat om fönstren efter konstens alla regler och egna slutsatser.

Modell 1: Tätat runt karmen samt mellan föstren helt öppet i överkant.
Modell 2: Tätat runt karmen samt sidorna mellan fönstren.
Modell 3: Tätat runt karmen och lämnat delvis öppet i underkant helt öppet i överkant.

Nu är det inte lika i hela huset och som det verkar så har mina försök att täta delvis flyttat problemet från insidan av fönstret till mellan glasen.
Ska väl tillägga att jag nu har +-0 ute och 20grader inne och 48% luftfuktighet.

Hur har ni löst det ? ? ?

Eller är jag helt ensam om detta.
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensproblem !
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 15:49:38 »
Ja jag vet att det kanske inte ska handla om det här....
Men med så många luftisar här så kan jag inte vara ensam med kondens i fönstren.
Kallras jaja, men det retar mig till vansinne  fiR: har tätat om fönstren efter konstens alla regler och egna slutsatser.

Modell 1: Tätat runt karmen samt mellan föstren helt öppet i överkant.
Modell 2: Tätat runt karmen samt sidorna mellan fönstren.
Modell 3: Tätat runt karmen och lämnat delvis öppet i underkant helt öppet i överkant.

Nu är det inte lika i hela huset och som det verkar så har mina försök att täta delvis flyttat problemet från insidan av fönstret till mellan glasen.
Ska väl tillägga att jag nu har +-0 ute och 20grader inne och 48% luftfuktighet.

Hur har ni löst det ? ? ?

Eller är jag helt ensam om detta.



Kondens i fönstren tyder på dålig ventilation, antagligen har du självdragsventilation. Har du inga tilluftdon så ta bort alla tätningar. Öppna spjällen inne i badrummen helt. Kallras får du nog leva med.  :'(

Har du fukt mellan fönstrena så dela på fönstret och kolla att det inte sitter nån tätning emellan. Du kan även ventilera mellanrummet genom att stoppa dit en avbruten tändsticka mellan ramarna i mitten på nedkanten av fönstret.

Drar det mycket från något enstaka fönster kan du täta detta i nerkant och på sidorna, men för du kondens så ta bort tätningen igen...
« Senast ändrad: 05 december 2005, 15:52:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Kondensproblem !
« Svar #2 skrivet: 05 december 2005, 16:01:26 »
Om du har andra tilluftsdon gäller: Innåt skall du täta samt se till att det ventileras mellan glasen utåt.

Saknar du tilluftsdon, ja då är det väl antagligen bäst att lämna otätat på insidan i överkanten. Men då måste du se till att du faktiskt har undertryck i huset, annars får du, just det, kondens mellan rutorna.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!