Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 608 C - ingen tillskottsenergi  (läst 350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad varmepumpsproblem

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 608 C - ingen tillskottsenergi
« skrivet: 07 januari 2024, 09:17:07 »
Hej på er!

Vi bytte ut vår Greenline C7 till en 608C i mitten av 2023. Sen start har det inte vart annat än problem. Det började med att termisk desinfektion inte kunde uppnås, display fungerade inte, tryck i köldbärare försvann, läckage i pannan och köldbärare, VV försvinner vid avstängning eller strömavbrott och nu senast så har pannan slutat använda tillskottsenergi. Just det, den har också slutat lyckas uppnå termisk desinfektion igen. Jag har haft installatörerna här kanske 10-15 gånger nu. Jag är påväg att ge upp. Vad är det här för skit?

Jag sitter här, jag har en pytting, vi har max 16 grader i sovrummet och pannan ger mig inte mer. Den aktiverar aldrig elpatronen trots att inställningarna tydligt talar för att den ska det. Inomhustemperaturen är uppvriden från 22 grader till 25 och kurvan är också uppvriden för högre inomhus värme vid dessa tempraturer. Men framledningstemperaturen ändras inte - den stannar på 44 grader och jag kan se att kompressorn jobbar 100%. Det ska tilläggas att det är runt -15 grader där jag bor just nu, så det är kallt.

Vad ska jag göra? Sist dom fixade termisk desinfektion så tror jag dom gjorde någon återställning av systemet. Och allt verkade fungera rätt mycket bättre precis därefter. Vad för återställning kan man göra utan att förstöra något? Vilka inställningar kan jag kolla på för att bekräfta att energitillskott faktiskt ska ges? Dom menyer jag kikat på säger att tillskott ska vara på men man kanske behöver titta efter något i servicemenyerna?

Framledning till radiatorer är 44 grader, returen ligger mellan 40-41 grader. Kurvan säger 65 grader vid -17 så vi borde ligga väldigt nära 65 grader på framledning tycker jag. Har jag missförstått något?
Kan lägga till att vår gamla C7 fungerade utmärkt. Trots tempraturer under -10.

Jag håller på att bli galen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 608 C - ingen tillskottsenergi
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2024, 13:55:06 »
Det kan vara nån effektvakt som är inkopplad som hindrar elpatron att kopplas in?
Tyvärr suger manualen riktig ordentligt.
Jag har letat efter nån manual som beskriver hur detta kan funka, men hittar inget.
Så du måste nog vända dig till återförsäljaren och be dem visa hur effektvakten ställs in och var man kan se inställd huvudsäkring?


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rottnev

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 608 C - ingen tillskottsenergi
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2024, 17:55:36 »
Till min Bosch, som är samma pump, finns det en särskild manual till ”Reglercentralen”. Där är servicemenyerna hjälpligt beskrivna. Finns en undermeny för tillskott där man kan ställa in Max effekt med och utan kompressor.
https://ecom-api.comfort.se/globalassets/KONFIG_765_6249370.pdf
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 18:28:26 av Rottnev »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 608 C - ingen tillskottsenergi
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 09:22:57 »
Till min Bosch, som är samma pump, finns det en särskild manual till ”Reglercentralen”. Där är servicemenyerna hjälpligt beskrivna. Finns en undermeny för tillskott där man kan ställa in Max effekt med och utan kompressor.
https://ecom-api.comfort.se/globalassets/KONFIG_765_6249370.pdf

 tummenupp

Jepp, där finns säkringsstorlek, i drifttagningsmenyn och den ska ställas in efter husets huvudsäkring och inte gruppsäkringen till själva värmepumpen.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 372
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!