Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är vår anläggning underdimensionerad för att även klara poolen?  (läst 761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När vi installerade vår BVP hade vi inga planer alls på pool, men det blev ändå en pool sommaren 2022. Så det blir nu tredje säsongen med den.

Vi har en Thermia Optimum Duo 10 med 180 m borrdjup. Det var samma installatör av pumpen som sen kopplade in poolen mha värmeväxlare, och de sa då att det inte skulle vara några dimensioneringsproblem.

Vintern som varit har ju varit en väldigt kall sådan, och vi fick under den, för första gången sedan pumpen installerades, larm om för låg brine-ut-temperatur. Det hände rätt många gånger. I februari utfördes service av pumpen och de ställde då ner larm-temperaturen, då de tyckte att den var onödigt högt ställd.

När vi nu tänkt starta poolsäsongen så får vi snabbt larm om för låg brine ut. Varje gång pumpen går igång för att värma poolen/värmeväxlaren. Tidigare säsonger har temperaturen i poolen ökat ungefär 3°/dygn, men på ett dygn denna gång ökade temperaturen bara 1°. Och vi kan se att brine-ut-larmet triggats i princip varje timme (kan se värdena i Home Assistant).

Vi blir därför nu oroliga att vårt hål är för kallt för att det ska vara hållbart på lång sikt att värma både pool och hus?
Teorin är att poolen kylt ner hålet för mycket på sommaren och tillsammans med denna kalla vinter gör att vi kanske inte ens borde försöka värma vår pool med BVPn denna sommar för att det kommer sabba för oss i vinter?

Larm för brine ut är inställd på -1° tydligen. Är det säkert att sänka den ytterligare, för att på så sätt få ut mer värme från hålet? Elpriserna är inte så farliga nu heller, så det gör inget att pumpen inte är så effektiv den kan just för att värma poolen, känner vi. Men vi vill ju att det ska vara effektivt på vintern utan att behöva särskilt mycket tillsatser.

Är det någon som har koll på detta? Borde vi byta uppvärmningsmetod för poolen? Eller kan vi fortsätta med BVPn och bara sänka larmet för brine ut utan fara? Och varför kan man inte få pumpen att använda tillsats för att värma poolen, eller kan man?
« Senast ändrad: 01 maj 2024, 20:06:06 av joakimc »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9697
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
En larmgräns för KBut på bara -1 °C låter alldeles för högt tycker jag. Tänker snarare det borde kunna vara -4 eller -5 °C(?) Skulle prova att sätta larmgränsen lägre. Har man utomhuspool på sommaren ger ju annars en riktig poolvärmepump väldigt fin COP men det är ju en extra pryl som ska tas om hand och tar sitt utrymme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
En luftvatten vp har ju jätteeffektiv under poolsäsong. Mycket billig uppvärmning

Bergvp är ju som bäst vintertid. Sommartid borde den stå still.

Självklart ska du ha en poolvp. De är ju billiga....och enkla att sköta....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var just för att slippa en extra pryl utomhus som vi valde att koppla poolen till bergvärmen, istället för att ha en poolvärmepump.

Jag var i kontakt med vår vp-installatör och de tyckte också att vi kunde ställa ner larm-tempen till -5°, så sen dess har uppvärmningshastigheten varit densamma som tidigare  :)

Får hoppas att hålet laddas upp bra ändå i sommar, så att vi kan fortsätta med denna lösning utan att vi får uppvärmningsproblem på sikt.
Men får vi det får vi väl bita i det sura äpplet då och byta ut värmeväxlaren mot en poolvärmepump.

Någon som har koll på om solceller kan hjälpa bvp:n med att värma poolen på sommaren? (Vi har inte solceller, men överväger om det skulle vara en bra investering)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9697
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ska man värma poolen är ju solfångare väldigt bra. Hög verkningsgrad. Solceller har väldigt låg verkningsgrad och är ett ganska dyrt sätt att producera el. Har sett kombinerade solfångare och solceller och det låter intressant eftersom solfångarna kyler av solcellerna så att det blir en något bättre verkningsgrad på cellerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har installerat två pooler, så min erfarenhet är mycket begränsad.

Den först poolen...värmdes med solfångare ....men blev aldrig tillräckligt varm.  Dessutom var det inte vackert med vattenslangarna(2") som gick upp och ned efterfasaden...till det platta villataket.

Det blev byte till pool-vp...efter ett par somrar.

Den andra poolen(Folkpool) värms till 27 gr...billigt med en vp pool vp.  Tyst...och och är snyggt integrerad med cirkpump, sandfilter.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9756
  • Karma +19/-4
Håller med om att en larmgräns på -5 är rimligare. -1 är för hög temperatur.

Det finns ingen anledning till oro för borrhålet. Ämnet har varit uppe till diskussion tidigare och i samband med det gjorde jag en rätt grov beräkning som visade att om poolvärmen sommartid förbrukade 30% av husets värmebehov vintertid gjorde det att ingående köldbärartemperatur vintertid efter 10 år blev 0,2 grader lägre än om man inte hade värmt någon pool.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 861
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Fått för mej att en del borrhål kan återhämta sej relativt snabbt.
Så mitt förslag är att låta ert borrhål vila utan att värma poolen tex hela maj månad och sedan från september innan nästa vinter.
Kanske ni även är på semester 3-4 veckor, eller det är dåligt väder, då är också ett passande tillfälle till borrhålsvila och kanske även helt avstängd värmepump.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9756
  • Karma +19/-4
Alla borrhål återhämtar sig snabbt då en stor del av motståndet mot värmeöverföringen ligger i borrhålet och berget närmast borrhålet. Det är rätt meningslöst att stänga av pumpen för att låta borrhålet återhämta sig. När man startar pumpen igen sjunker temperaturen snabbt igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 861
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kan du utveckla ditt resonemang lite mer?
Tex om det värms en stor pool hela sommarhalvåret och vpn suger mycket energi ur hålet, kanske mer än på vintern, spelar det ingen roll?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Han förklarade ju det i sitt tidigare inlägg?
Däremot så kan nog poolen ta mycket mer än 30% av husets behov under vintern, för oss förbrukar huset kanske 20 000 kWh för värme och varmvatten (brutto) och poolen vill ha minst 12 000 kWh, troligen mer då jag bara har data för 1 år med elpatron, och då hade vi en väldigt energisnål pooltäckning och värmde bara till 28 grader, det gick då 10 000 kWh på en sommar.
Nu har vi 32 grader varmt och en mindre energieffektiv pooltäckning, så jag gissar att vår pool har ett bruttoenergibehov under säsongen på minst 15 000 kWh, kanske mer - vi har rätt likartad elförbrukning sommar som vinter.
Det där kan skilja mycket beroende på vattentemp, var i landet man bor, och vilken typ av pooltäckning man har.
Enormt mycket.

Är man orolig över borrhålet och funderar på att investera i något annat kanske man ska fundera på pooltak, eller har ni kanske redan det?
Pooltaken sparar vädligt mycket energi och håller poolen ren och fin då allt skit som kommer med luften hamnar utanför poolen istället för inuti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 861
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ja, jag lurade på betydelsen av poolens förbrukning relativt husets.
Att isolera poolen är ju också en ide, tex med ett poolhus! ☺️
Men det vore ju kanon om det endast blir 0,2°C skillnad vintertid efter 10 år. Jag kanske är förblindad av att hela tiden vilja ha högre brine temperatur året om.
« Senast ändrad: 07 maj 2024, 07:44:53 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9756
  • Karma +19/-4
Om man enbart värmer huset brukar man räkna med att borrhålstemperaturen sjunker 0,8 - 1 grad på 10 år med det värmeuttag som borrhålen brukar dimensioneras efter. Därefter planar det ut så att sänkningen efter 20 år bara är några tiondels grader mer.

Tar man sommartid ut lika mycket värme från borrhålet som för uppvärmning av huset vintertid kommer borrhålstemperaturen att sjunka dubbelt så mycket, det vill säga ingående köldbärare år 10 kommer att bli upp till två grader lägre än vad den var efter första vintern.

Det är möjligt att jag var optimistisk när jag antog att värmningen av en typisk pool bara kräver 30 % av antalet kWh som krävs för att värma huset men jag saknar poolerfarenhet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innan vi driftsatte poolen var vi nere på en total elförbrukning på drygt 15 tusen kWh/år och efter har vi legat på drygt 18 tusen kWh/år. Så för oss är det bara en skillnad på ca 3 000 kWh, men då är ju det via bvp:n så den faktiska energiåtgången är ju högre.

Vi har inget pooltak då de är lite väl dyra, tycker vi. Plus att man förlorar den extra ytan som taket tar när man avtäckt poolen. För bekvämlighetens skull hade jag gärna haft ett dock, så får se om det blir något i framtiden  8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 363
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!