Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: WiFi - räckvidd  (läst 13033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
WiFi - räckvidd
« skrivet: 21 juli 2013, 09:51:50 »
Når en dyrare enhet längre än en enklare?
Exempelvis, skulle en Asus RT-N66U eller RT-N16 klara tjocka timmerväggar bättre än en Dlink WNR3500L?
Hur mycket bättre kan man isf räkna med? Jag har inhandlat den senare, men den åker nog i det eviga arkivet.

Frågan är nu hur jag ska ta mig vidare, en gammal timmerkåk i två våningar behöver trådlöst nätverk, för några mobiletelefoner och ett par laptops.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2013, 10:16:36 »
Inte en aning hur det är med det men ett rent chansande svar skulle vara att det finns de med olika bra räckvidd, billig eller dyr spelar nog mindre roll.
Jag har en Thomson från Telia och jag har fullt krut i källaren som ligger under en platta på 11cm av betong, jag har oxå bra fart på det runt om i kvarteret så jag skulle nog tippa på att just den jag har har bra signal ut sas.

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2013, 15:41:22 »
Det är skillnad på WiFi-trådlöst
Men var skall man få reda på den bästa för sitt hus? Jag "ser" grannarnas nät via bordsdatorn och laptopen men jag kan inte ens gå till tomtgränsen med laptopen så är det stopp, bra på sitt sätt
Har själv en TeleWell med enkel antenn på övre våningen, den ger övre våningen samt vinden men inte källaren. Hittade en 5db utomhusantenn i en sopkontainer som hjälpte lite men garaget fick "ethernet över elnätet" boxar kopplade till en modell 1 Airport utan lösenord
Garaget är en Faradaysbur för det har plåt på väggar och tak med dubbla gips
Grabben ville nödvändigtvis ha surf i garaget dontknow
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2013, 16:51:27 »
Testa och köp en sån här: http://www.dustinhome.se/product/5010603880/ubiquiti-unifi-802-11n-poe-access-point-long-range/

Du ansluter den(AP'n) i en LAN-port på din befintliga router, det går att sätta upp flera AP'er och då kan klienten växla mellan dom när du rör dig i huset.

Det följer med gratis övervakningsmjukvara.
I den mjukvaran skapar du ett WLAN och sedan när du ansluter AP'n (väljer att administrera den) så talar du om vilket WLAN den ska tillhöra, har du då flera AP's i samma WLAN så kommer det bara skilja på vilken kanal dom ligger på. Då kan du ha en nere och en uppe om det behövs, det finns även utomhusmodeller som kan monteras på maströr.

Det går självklart och göra manuellt med ej administrerbara AP's också.

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2013, 17:21:03 »
Jag har tre accesspunkter i huset - En Linksys WRT54GL, en Linksys WRT160NL och en billig D-link-nånting.
WRT160'an och D-linken funkar bra i de delar av huset dom står i WRT54'an täcker hela huset och mer därtill. Även om jag är betydligt närmare nån av de andra så brukar den ha bäst signalstyrka.
Enda nackdelen med den är att den inte stödjer de moderna snabbare trådlösa standarderna, men de 20-30 mbit/s jag brukar få är iallfall snabbare än mitt bredband så det spelar ingen större roll för mig.

Jag satte även in två såna hos en kompis som brygga mellan två hus. Först köpte han nån Netgear-brygga på Elgiganten, men dom enheterna såg inte ens varandra...
« Senast ändrad: 21 juli 2013, 17:23:26 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2013, 16:46:50 »
Jag bytte till kraftigare strömkälla och ökade spänningen med 1 volt.
Det löste alla mina problem med den svaga signalen.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2013, 10:14:40 »
Dustin var ju extremt kunniga och hjälpsamma: "Ja nää det vet man inte, du får väl köpa nåt å prova".

Vill ogärna spika kabel i hela huset. Kanske skulle prova ZYXEL PLA4231? Nån som har erfarenhet av denna typ av produkt? Om jag fattar saken rätt, skulle jag kunna sätta upp ett gäng såna för att täcka hela byggnaden.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2013, 13:06:45 »
Det funkar, men förvänta dig inga extrema hastigheter, dom produkterna jag testat och köra över elnätet har inte kommit upp i mer än 10-20 Mbit/s och då ligger dom på samma fas. Jag har inte testat dom nyare som ska ha upp till 500Mbit/s utan bara olika som ska vara upp till 200Mbit/s.

Räckvidden är inte heller fantastisk, det fungerar inte om du har uppskattningsvis mer än 60-70 meter elkabel som signalen ska ta sig igenom (uteffekten är låg), jag hade mellan förrådet och huset och då gick det ibland och ibland inte.
Jag bor dessutom så till att det bara är jag själv som stör mig, det är bara jag och ett hus till som ligger 700 meter bort på samma transformator.

Skulle du ta dig omaket och dra nätverkskabel till WLAN-accesspunkter som du matar med PoE så vet du att det fungerar, köper du PLC-produkter så kan det vara pengar i sjön.

En sån här i elcentralen som central knutpunkt för PLC-produkter: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/homeplug/homeplug-for-din-skena-p98948
Sedan WLAN-PLC accesspunkter.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2013, 19:39:15 »
Jag har modem/router med både WiFi och trådbundet DSL som jag anslutit till elnätet, inte med Xyxel men Devolo-dosor. Hastigheten är OK och högre än med WiFi, typ 8Mb i Devolonätet och 3-4 i det trådlösa. (har max 8MB abonnemang) Funkar bra i hela huset men jag använder bara en fas, har inte provat på flera.
Kör även med en 4G trådlös router när jag har behov av högrefart (60MB ner och 50 upp), t.ex uppladdning av typ nån GB foton för framkallning..och för barnbarnens GB-slukande nätspel.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2013, 21:03:13 »
Eftersom det finns regler för hur hög effekt man får använda så är det mottagningskretsarnas känslighet och antenner det hänger på.

Ställer du routern på USA tror jag sändeffekten ökar men du får inte använda det i Sverige.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2013, 00:33:39 »
Timmerhus, Apple's  Airport Time Capsule pÃ¥ övervÃ¥ningen och Airport Express nere som extra länk. GÃ¥r som tÃ¥get med bÃ¥de Mac'ar och PC. Kapaciteten räcker för tvÃ¥ som spelar WoW över WiFi och tvÃ¥ som samtidigt surfar normalt.

Inte det billigaste men extremt simpelt att installera och få att fungera för alla laptops, telefoner, osv, och riktigt bra kapacitet. Signalstyrkan var högre på den DLink router jag hade innan, men hastigheten är ca 3 ggr högre nu.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2013, 09:07:05 »
Det är bäst att skaffa en router som har externa antenner.  DÃ¥ kan man byta ut dem till bättre antenner eller sätta pÃ¥ en reflektor
Jag har haft bra resultat med en parabolisk reflektor, jag fick 8 db starkare singal.   http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html  tummenupp

Smallnetbuilder är ett bra ställe som teststar räckvid och hastighet.  http://www.smallnetbuilder.com/wireless.  tummenupp


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2013, 09:20:00 »
Eftersom det finns regler för hur hög effekt man får använda så är det mottagningskretsarnas känslighet och antenner det hänger på.

Ställer du routern på USA tror jag sändeffekten ökar men du får inte använda det i Sverige.
Vart ändrar man till Usa på en router inne i mjukvaran eller finns det nån brytare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2013, 10:03:47 »
Precis som allt annat beror det på fabrikat och modellnummer, det är inte alltid det finns heller.

Knut Kragballe

  • Gäst
Knut Kragballe
SV: WiFi - räckvidd
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2013, 16:57:49 »
Med din router kan du väl lägga in tomato usb och då kan du även förutom ändra till usa även styra effekten via webgränssnittet.
Dock hjälper väl det inte allt för mycket då dina enheter även ska skicka data tillbaka till routern och dessa kan du ju inte öka effekten på lika enkelt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!