Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 februari 2024, 08:54:03 »Torbjörn:
Om man utgår ifrån en sån här
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/dieseldrivna-elverk/duab-power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaende
och kopplar på tex en sån här
https://www.slipcentralen.se/shop/product/90-elmotor-3-fas-15-kw-4-polig
Hur vet man hur stor kondensator man bör ha?
Är motorn lämpad för Y/D-start?
Räcker massan som snurrar eller bör man sätta på något lämpligt svänghjul. Som det är nu så är allt förpackat och nån på fabrik har säkert gjort ett bättre arbete än jag på att balansera ett ditsatt svänghjul. Dessutom, om svänghjulet får för sig att rymma så kan det bli stökigt. Att nåt skulle rymma från elmotorn kanske har lägre sannolikhet...
Hur vek är varvtalsregulatorn, kan man ens se det ur specen?
Tunga enfaslaster känner jag inte till något behov av. Det är disk, tvätt, tork, värmepump, enfas vattenpump under 1 kW med mjukstart som jag kommer på.
Det framgår inte av produktsidan om motorn är avsedd för Y/D-start eller inte, det får man kolla mot motorns typskylt eller mer fullständigt datablad från motortillverkaren. Om motorn är konstruerad för att gå D-kopplad vid den spänning som elverket ger, och har alla 6 lindningsändarna åtkomliga i kopplingslådan, så går den att Y/D-starta. Ska man Y/D-starta en motor från det allmänna 400/230 V-nätet i Sverige, ska motorn t ex ha märkspänning 400 V vid D-koppling och 690 V vid Y-koppling. Ska man köra den från ett norskt 3 x 230 V-nät eller militärens "fältspänning, så ska motorn vara märkt 230/400 V. Osv osv.
Ur närmare uppgifter från motortillverkaren (eller egna mätningar) kan man få fram vilken reaktiv effekt motorn drar i tomgång, och välja en kondensator som avger samma reaktiva effekt vid aktuell spänning. Kondensatorberäkningarna brukar finnas med i elmaskinböcker för gymnasieskolan och går säkert att hitta på t ex Wikipedia också.
Det står inget om varvtalsregulatorn i specen för elverket, så det kräver nog grundligare undersökningar.
De enfaslaster du räknar upp bör nog anses som "tunga". I synnerhet då värmepumpen samt värmeelementen i vitvarorna. Åtminstone tvättmaskin och torktumlare kan gå att hitta med trefas värmeelement, åtminstone om man inte tänker köpa nytt utan kan nöja sig med äldre begagnade maskiner (70-80-tal). Utomlands (t ex Spanien) finns vitvaror med gasoleldat värmeelement, det är väl inte omöjligt att det kan gå att beställa hit sådana.
Är det huvudsakligen enfaslaster du ska köra, så är det bättre att du skaffar ett enfaselverk och använder en frekvensomriktare för att mata trefaslasterna.
Det är inte god ekonomi att driva en luftvärmepump med dieselelverk, då är det en bättre affär att ordna uppvärmningen genom att elda dieseloljan direkt i en eberspächervärmare eller liknande.