Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klämring tätar inte ordentligt, varför?  (läst 1144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« skrivet: 11 juni 2023, 13:14:14 »
Jag gjorde tvÃ¥ klämringsanslutningar.  Ursprunglig kopplingar var för 28mm kopparrör men jag monterade pÃ¥ 22mm istället och köpte tvÃ¥ reduceringsringar istället (Hornbach "noname").

22mm röret jag tog av hade tidigare använts med lödning, men jag kapade av rörbitar som var släta och inte hade några lödningsrester.

På samma rörbitar (men il andra ändan) monterade jag på 22mm klämringskopplingar och de har jag inga problem med.

Nu undrar jag vad den troligaste anledningen till att det inte ville bli riktigt tätt kan vara:

A.  Reduceringssetet (förminskningsklämringen) var inte av samma fabrikat som kopplingen den monterades i.

B.  Kopparröret hade använts för lödning tidigare och blivit mjukt och det hade fungerat om stödhylsa använts.

C.  Valfri teori....

Jag undrar om de här reduceringsringarna, skall de fungera generellt eller enbart med samma fabrikat?  Tror t.ex. Vatette skriver att deras fungerar med alla CR märkta kopplingar?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2023, 13:20:04 »
Vilken lödning , mjuk eller hård. den sistnämnda gör röret mjukt en bra bit in och syns inte, så stödhylsa fixar det.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2023, 13:28:33 »
Vilken lödning , mjuk eller hård. den sistnämnda gör röret mjukt en bra bit in och syns inte, så stödhylsa fixar det.
Jag vet inte typ av lödning.  Ett IVT proffs som gjorde det nÃ¥gon gÃ¥ng pÃ¥ 80-90 talet. Hur ser jag typ av lödning? Lödställena är svarta om det hjälper...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3620
  • Karma +2/-0
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2023, 13:59:55 »
Svart är lödning. B tänker jag, har gjort det själv en gång och tyckte inte värmen skulle gått hela vägen, men det hade den.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2023, 14:51:24 »
Som sägs så är det hårdlödning där, då det är svart. Röret har varit rött vid lödstället. Röret behöver inte bli rött eller så för att bli mjukt. Det räcker mad att värmen åker iväg in på röret med upp till 5 - 10 cm, så dit med stödhylsa. Kan vara svårt nu, då röret är klämt och har mindre innerdiameter, det behöver vara ganska exakta mått. Mycket bättre är att mjuklöda, en lite gasolbrännare behövs då bara. Prova med att löda några rörbitar och muff. Enklare än du tror och håller lika bra som hårdlödning. En gång mjuk alltid mjuk, det är bara när skarven hamnar i vägg/bjälklag (får vara lödning på värme där ) som jag kör hård.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2023, 12:27:01 »
Precis som de andra skriver så brukar jag alltid stoppa in en stödhylsa (kostar inte många kr) även om det är en "hårt" kopparrör.
Man kan då dra åt precis så mycket man vill, men prova först knepet att lossa lite och sen dra igen, ibland hjälper det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2023, 20:32:36 »
22mm och mindre Cu ska det alltid vara stödhylsa mot klämringskoppling.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2023, 19:27:29 »
22mm och mindre Cu ska det alltid vara stödhylsa mot klämringskoppling.
Skall enligt vem?  Rekommendationerna verkar variera, men att säga at det skall vara frÃ¥n 22 och nedÃ¥t är ganska avvikande frÃ¥n mÃ¥nga av de rekommendationer man kan googla upp..
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2023, 21:22:48 »
En amatör skall använda stödhylsa eftersom dom som regel drar för hårt.

När man köper rördelar över disk så säger dom ALLTID att det ska var stödhylsa, att jag drar gränsen vid 22mm och neråt har jag hört från en röris som jag litade på.


Därför säger jag: 22mm och mindre Cu ska det alltid vara stödhylsa mot klämringskoppling.
Följer man det rådet så lyckas man alltid även som amatör, fast dom flesta amatörer vet inte ens vad stödhylsa är för något eller vad som händer med kopparröret när det har värmts upp.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2023, 14:28:38 »
Kopplade loss allt för att göra om.  DÃ¥ verkade förminskningsseten inte ordentligt klämda, sÃ¥ drog med största nycklarna för kung och fosterland, lÃ¥ngt över vad jag skulle se som normalt.  Ser ut att vara tätt nu (efter flera omgÃ¥ngar Ã¥tdragning).  Känns som om det är förminskningen som inte riktigt passar perfekt till kopplingen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2023, 15:50:39 »
Beroende på vilken sorts reducering. Normalt ska en reducering dras tills det knäpper i den. Har även röret hårdlöts så är det ett mjuky kopparrör och då ska det vara en stödhylsa i för att få det tätt till 100 %

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Klämring tätar inte ordentligt, varför?
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2023, 18:46:21 »
Glömde nämna att jag fick hjärnsläpp när jag var i affären och köpte tvÃ¥ förminskningsset 28/22 men stödhylsor för 18mm.  Vet inte hur jag fick 18, kanske jag tog i hyllan nedanför/ovanför rätt etikett eller hur det nu gick till.  SÃ¥ monterade av allt med den goda föresatsen att göra om allt, men när jag skulle prova att pressa in en hylsa i de redan klämda ringarna sÃ¥ upptäckte jag felet.

SÃ¥ nu fÃ¥r det vara som det är om den är tät nu.  Inget kritiskt ställe, ingen katastrof om det börjar läcka lite.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!