Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ack.tank frÃ¥ga  (läst 2613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ack.tank fråga
« skrivet: 24 januari 2010, 19:52:19 »
Någon som har koll på vad som borde vara vad på denna acktank jag fick av en bekant?



1 och 2 ska vara anslutningsplatser för termometrar enligt tidigare ägare. Han sa även att den skulle innehÃ¥lla slinga eller beredare, men det verkar inte sÃ¥.  Sc:,h

3,4,5 och 6 verkar alla gå in i själva tanken (blås i ett av dom och det pyser i de andra)

Röret i mitten (5) har en förlängning neråt i tanken, de andra (3 och 6) verkar bara gå direkt ner i behållaren.

(Längst ner under 2:an (ej med på bild) sitter det något som likar en dränering)

Någon som har koll på vad som är vad?? Jag tänkte koppla in braskamin via laddomat och några element.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 19:54:23 av Glock18 »
150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ack.tank fråga
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2010, 21:59:01 »
5 retur och 6 tillopp till radiatorkretsen, 3 hetvatten från kamin och 4 retur till kamin via laddomat.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ack.tank fråga
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2010, 22:47:28 »
Tackar  Thumbsup
150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ack.tank fråga
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010, 08:02:12 »
Hej!
Är du säker på att det inte är en slinga mellan 3 och 4?
Jag tycker dimensionerna på 3 & 4 verkar klena för laddning av acken om man vill få till bra skitning.
Jag skulle gissa pÃ¥ att laddningen ska ske via 1 och 2. Det verkar overkill att sätta termometrar som oftast har dykrör med utv 15 i 1" hÃ¥l. Sedan är det konstigt att det bara finns 2  anslutningar för termometrar. Det har man väl ingen nytta av om man har en vetting skitning?

Mitt gissning är:

Laddning tillopp: 1
Laddning retur:  2
Rad retur: 5
Rad tillopp: 6

Om det är slinga så är:

Kallvatten in: 4
Varmvatten ut: 3

Täpp för 3 och blås i 4. Är det stopp så är det ju slinga.
Det kan ju också vara så att slingan är sönder ristad/ärjad då tar det ju ite stopp när du blåser. Då skulle jag proppa dom.

/Raptor


Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ack.tank fråga
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010, 11:39:48 »
Hej!
Är du säker på att det inte är en slinga mellan 3 och 4?
Jag tycker dimensionerna på 3 & 4 verkar klena för laddning av acken om man vill få till bra skitning.
Jag skulle gissa pÃ¥ att laddningen ska ske via 1 och 2. Det verkar overkill att sätta termometrar som oftast har dykrör med utv 15 i 1" hÃ¥l. Sedan är det konstigt att det bara finns 2  anslutningar för termometrar. Det har man väl ingen nytta av om man har en vetting skitning?

Mitt gissning är:

Laddning tillopp: 1
Laddning retur:  2
Rad retur: 5
Rad tillopp: 6

Om det är slinga så är:

Kallvatten in: 4
Varmvatten ut: 3

Täpp för 3 och blås i 4. Är det stopp så är det ju slinga.
Det kan ju också vara så att slingan är sönder ristad/ärjad då tar det ju ite stopp när du blåser. Då skulle jag proppa dom.

/Raptor




Jag tror på Cougars alternativ. Det är nämligen ett ytterhölje runt hela tanken, som (1) och (2) går in i. De andra anslutningarna går in i själva tanken.
150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ack.tank fråga
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2010, 12:02:54 »
Om det är ett hölje så är det ju en mantelberedare...inte en acktank.
Yttermanteln skall laddas för att värma varmvatten i innermanteln.
Ska du använda den som acktank så måste du nog koppla som cougar föreslår.
Men den är egentligen till för varmvattenproduktion och panna/kamin ska anslutas i de stora anslutningarna.

Jag tror att du kan få problem med skitningen vid laddning. I alla fall vid stora anslutningseffekter.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!