Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyo 126, dÃ¥lig värme?  (läst 31165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #75 skrivet: 07 januari 2009, 00:04:01 »
Låter konstigt med dålig värme.. Jag har 1o1/2plans hus 140 kvadrat, min 126:a klarar värma hela huset ner till -grader, under det vågar jag inte låta shunten vara stängd utan cirkulerar vatten i rören, men inga element brukar värma. När det var -12 hade elementen längst ut på övre plan och ett i köket börja värma, men dessa var inte heta. tempen inne är 22grader. När det var -12 förbrukade vi iofs 96kwh/dygn totalt, men när det är +5 så förbrukar vi bara ca 30kwh/dygn. Jag är helnöjd med pumpen! *roflmao*

Utloggad Sallen

  • Pierre Sahlin
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sysslebäck
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #76 skrivet: 29 januari 2009, 07:26:35 »
Följetongen fortsätter.

Nu har jag äntligen fått ordning på värmen i huset, -11 grader är det idag och hela huset håller exakt den temperaturen som jag har ställt in på fjärrkontrollen. Vad som krävdes för att få ordning på det var att jag köpte en ny pump och det blev en MITSUBISHI
FD35VABH.

Så att man inte skulle kunna värma upp ett hus bara med LVP när det är minus 10 grader stämmer inte, det går utmärkt om man har rätt pump skulle jag vilja säga.

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #77 skrivet: 02 februari 2009, 14:20:01 »
Katastrof att behöva köpa ny pump eller kunde du reklamera din? har själv inte pengar som gräs till att byta pump fast jag skulle vilja
själv har jag fått en ny utedel som jag inte ska stycka :D men tror ni skiten funkar bättre? nä huvuddunk ok fick den på goodwill men får pröjsa monteringen själv >:( funkar halvskapligt vid 0 - -3grader sen så får man hoppa hopprep för värmen *roflmao*
sen till ett delikat problem köpte pumpen via importföretag,garanterar anpassad för oss här i norden = -20grader
anlitade sen STORseriös installations firma pröjsa 5500:- för kompl bas instl + EXTRA GARANTI I 3 ÅR sa han ok då är man safe tänkte jag,nu när de var här för installationen så nää inga extra garantier från oss vi har inte sålt pumpen, :o
firman jag köpte av frÃ¥gade jag om inte dom skulle stÃ¥ för service kostnader och fel "nä vi är sÃ¥ billiga sÃ¥ det är inte hÃ¥llbart,dÃ¥ skulle jag köpt hos "vanlig butik för 22000:-" fick jag till svar :o sÃ¥ nu har man en pump satan som gÃ¥r pÃ¥ full fläkt i automatläge hela tiden utan att kunna värma upp ett rum pÃ¥ 40kvm samt liten hall direkt i linje där kontrollen ligger fan pinsamt fiR: ok om man köpt chinplingpong märke för 4000 spänn men nu näää som sagt grÃ¥hÃ¥rig blir man.NÃ¥n som tror man kan fÃ¥ lämna tillbaka samt fÃ¥ pengarna för installationen tillbaks via allmänna reklamationsnämnden? ska ju vara en sÃ¥ bra och fin pump det här   Thumbsup

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #78 skrivet: 02 februari 2009, 16:48:38 »
Katastrof att behöva köpa ny pump eller kunde du reklamera din? har själv inte pengar som gräs till att byta pump fast jag skulle vilja
själv har jag fått en ny utedel som jag inte ska stycka :D men tror ni skiten funkar bättre? nä huvuddunk ok fick den på goodwill men får pröjsa monteringen själv >:( funkar halvskapligt vid 0 - -3grader sen så får man hoppa hopprep för värmen *roflmao*
sen till ett delikat problem köpte pumpen via importföretag,garanterar anpassad för oss här i norden = -20grader
anlitade sen STORseriös installations firma pröjsa 5500:- för kompl bas instl + EXTRA GARANTI I 3 ÅR sa han ok då är man safe tänkte jag,nu när de var här för installationen så nää inga extra garantier från oss vi har inte sålt pumpen, :o
firman jag köpte av frÃ¥gade jag om inte dom skulle stÃ¥ för service kostnader och fel "nä vi är sÃ¥ billiga sÃ¥ det är inte hÃ¥llbart,dÃ¥ skulle jag köpt hos "vanlig butik för 22000:-" fick jag till svar :o sÃ¥ nu har man en pump satan som gÃ¥r pÃ¥ full fläkt i automatläge hela tiden utan att kunna värma upp ett rum pÃ¥ 40kvm samt liten hall direkt i linje där kontrollen ligger fan pinsamt fiR: ok om man köpt chinplingpong märke för 4000 spänn men nu näää som sagt grÃ¥hÃ¥rig blir man.NÃ¥n som tror man kan fÃ¥ lämna tillbaka samt fÃ¥ pengarna för installationen tillbaks via allmänna reklamationsnämnden? ska ju vara en sÃ¥ bra och fin pump det här   Thumbsup

Har du skriftligt på att 3 års garanti ingår borde det gå att få upprättelse. Är det bara ngt som tjommen som installerade hostade ur sig när han hängde upp prytlarna hos dig, kan det säkert bli svårare.

Pumpen skall naturligtvis klara lägre temperaturer än de du skriver.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #79 skrivet: 02 februari 2009, 17:01:16 »
Har du köpt maskinen som privatperson så är det lättare för dig att få rätt mot företaget som sålt din Sanyo, vilken Sanyo är det du har köpt ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #80 skrivet: 03 februari 2009, 13:13:20 »
Har du köpt maskinen som privatperson så är det lättare för dig att få rätt mot företaget som sålt din Sanyo, vilken Sanyo är det du har köpt ?

Har en 126:a 126:A

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #81 skrivet: 03 februari 2009, 15:44:24 »
För att krångla till det finns det 2 eller 3 olika 126 med olika max knUpeffekter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #82 skrivet: 05 februari 2009, 12:38:51 »
För att krångla till det finns det 2 eller 3 olika 126 med olika max knUpeffekter
hur ser  man vilken variant man har dÃ¥? :D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #83 skrivet: 05 februari 2009, 19:57:35 »
Ni ser hela beteckningen på en klisterlapp på höger sida om utedelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #84 skrivet: 07 februari 2009, 07:20:37 »
Kallt ute så jag kollade innedelen ::) SAP-KCRV126EHDSN stod det där,
har nu via suporten konstaterat fel E13 sÃ¥ nu har jag ringt och härjat pÃ¥ den"seriösa"installationsbyrÃ¥n har ett välkänt STORTsvensk företagsnamn slutar pÃ¥ ux!!!!!!!!!!dock ingen garanti för service eller sÃ¥, som ett dagis  när man ringer,lämnar dom lappar Ã¥t varandra eftersom ingen tycker att det är deras bord, ingen svarar pÃ¥ lämnade telesvars med mm,precis som i trÃ¥den ang eget montage,garanti av vakumsugning sÃ¥ köpte jag denna pump av en firma som importerar dem valde sen denna STORA välkända byrÃ¥ jo jättebra tar du det vitt för 5500:- sÃ¥ fÃ¥r du tot 5 Ã¥rs garanti nice somsagt tänkte jag,bullshit nu vet jag fiR: när jag väl fick tag i nÃ¥gon pÃ¥ firman och förklarade att vi har 17 grader inne och vi hade fel E13 pÃ¥ pumpen sÃ¥ frÃ¥gade jag efter jour service nääää pÃ¥ onsdag nästa vecka Ã¥ tack sÃ¥ jävla huvuddunk mycket jaja sagan fortsätter.............

normalt med vakumsugning på 20 min?ingen läcksökning`?

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #85 skrivet: 11 februari 2009, 13:30:20 »
Jaha då har dom vart här den "trevliga" service teknikern från ELEKTROLUX SERVICE,det första han kläckte ur sig efter vi hälsat var CITAT: VA ÄR DET FÖR JÄVLA SKIT DU KÖPT" då svarade jag att det va den skiten som NI rekommenderade då ni var här fösta gången och skulle se om Elektrolux (egna märket)största pump SOM JAG HADE KÖPT HEM skulle funkat i mitt hus,och dom rekommenderade en 123:a lr bättre pga fjärren kunde placeras en bit ifrån och på så sätt få luften varmare en bit bort.
det han gjorde va att stoppa in en termometer "ojoj 54 grader inne i pumpen då är allt som det ska" va bra sa jag men det är fortfarande 19-20 grader i samma fyrkantiga 40kvm storarum som pumpen sitter i mer bur på 25grader,"ja ditt hus kan väl inte transportera runt luften" tilläggas ska att det sitter friskluft ventiler i varje jäkla rum på nedervåningen + takfläkt, då får du väl börja stöd elda med pellets då men ska det vara nödvändigt på denna pump??-2,8 grader ute, fiR:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!