Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Liten" innerdel...  (läst 3178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
"Liten" innerdel...
« skrivet: 25 september 2013, 17:53:00 »
Hej, har i några år funderat på vad jag skall göra med vår nedervåning, men när pumpen där nere nu havererat totalt i slutet av förra säsongen är det dags att göra något om det inte skall bli direktel hela vintern.

Jag vill placera den i hallen där man kommer in. Det finns inte många platser att installera den på, i princip är det över ytterdörren på grund av dörrhål överallt. Där finns 29cm att leka på tills överkanten av dörren dyker upp.

Finns det några andra alternativ än Fujitsu Nocria 14 LBC som jag hittade hos Polarpumpen? Är det annars ett bra val?

Total yta som skall värmas upp är under 100m2. Idealiskt skulle jag kunna styra luften manuellt åt höger och åt vänster för att värma rum som sitter åt de hållen bäst. Finns risk för att jag måste installera värmeflyttare också.

Placering av utedel: Jag har lite drygt 4 meter från ytterdörren till fasaden. Ytterdörren och hela sträckan finns under en ballkong, vilket gör den väderskyddad, men jag vill helst inte ha den där av avrinningsskäl. Är det smartare att dra den genom fasaden 4,5m bort? På den fasaden sitter redan befintlig(a) utedelar. (En av dem kan tas bort...)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #1 skrivet: 26 september 2013, 07:38:24 »
Nya Toshiba berkar vara 27.5 cm höga. http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-25-nd
Hur nära tak man kan montera dem framgår dock inte, och det beror på var de har sina luftintag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #2 skrivet: 26 september 2013, 07:55:10 »
Placering av utedel: Jag har lite drygt 4 meter från ytterdörren till fasaden. Ytterdörren och hela sträckan finns under en ballkong, vilket gör den väderskyddad, men jag vill helst inte ha den där av avrinningsskäl. Är det smartare att dra den genom fasaden 4,5m bort? På den fasaden sitter redan befintlig(a) utedelar. (En av dem kan tas bort...)
Om man bortser från det estetiska är frågan alltså om det är bättre att dra 4 m rör till L/L-pumpen inomhus eller utomhus.
Jag vet inte svaret, men frågorna kan möjligen renodlas.
Vad är smartast ur:
- energisynpunkt (det torde vara en kall och en varm ledning?)
- kan kondens orsaka problem?
- läckagefara?
Någon på forumet som är mer kunnig kanske har svar?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #3 skrivet: 26 september 2013, 08:23:01 »
Det låter lite från rören så en rördragning inomhus måste vara i utrymmen där man står ut med detta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #4 skrivet: 26 september 2013, 17:16:41 »
Sen måste man dra ut ett dräneringsrör för kondensvatten, det kan i och för sig göras rakt bakom innerdelen, om det finns avsättning för vatten där, men annars måste man se till att det är fall på ledningen hela vägen från innerdel, det kan se lite knepigt ut att sätta en rörledningskanal snett på en innervägg.
Det vanligaste är nog att dra ledningarna ute, men visst, beroende på hur det ser ut vid entrén kan det vara knepigt att göra det utomhus.
Kanske kan du bifoga ett par bilder på hur det ser ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #5 skrivet: 26 september 2013, 21:20:36 »
Hej, bifogar tre bilder. Utomhus är sträckan där jag vill ha bort pumpens rör till ytterdelen.
Bild 1 visar entrén inifrån där entrédörren är ungefär mitt i bilden.
Bild 2 är tagen från entren och visar hallen därifrån (förstås då...)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #7 skrivet: 27 september 2013, 10:54:11 »
FUJITSU 09 LEC-N och 12 LECAN är också 26cm hög.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad peoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2013, 08:37:22 »
Vilken av dessa pumpar hade ni valt?
Det är alltså bara cirka 75m2 som behöver värmas.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: "Liten" innerdel...
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2013, 23:49:06 »
FUJITSU 09 LEC-N räcker nog bra till 75m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!