Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alternativ vakuumsugning :-)?  (läst 22989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Alternativ vakuumsugning :-)?
« skrivet: 18 september 2005, 11:54:52 »
Jag presenterade samma ide under vakuumsugning i vpgrs eget forum, men fick inget svar, det kanske är totalidiotiskt???

Om man leker med tanken att man kan koppla rören istället för till utedelen till en "sluten låda" innehållande en värmefläkt och en avfuktare där man låter luften värmas till låt säga 65-70 grader samtidigt som den med hjälp av en liten billig kompressor cirkulerar luften genom rören och innedelen i låt säga ett par timmar. Sen kopplar man ihop rören lite snabbt till rätt anslutningar på utedelen och kör igång med "pysmetoden". Får man då inte bort all fukt minst lika bra som med vakuumsugningen?? OBS OBS, jag har inte tänkt på detta som något annat än i rent vetenskapligt syfte.   
/ mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2005, 11:57:01 »
Glömde tillägga: Då fungerar det ju även om det är minus 52 grader när man installerar (sverige (botten)rekordet)  ;D
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2005, 12:20:09 »
??????????????????????? !
LJ

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2005, 12:40:02 »
Om du vill använda värme för att ta bort vattnet så kanske du skall använda Goretex.
Man tar en låda och delar av den med goretex och sen värmer man upp den sidan man vill skall torka och kyler den sidan man vill ha vattnet i.
Funktionen blir att på varma sidan bildas vattenånga var molekyler är så små att dom kan diffundera genom goretex till andra sidan där den kyls av och kondenserar till vatten vars molekyler är för stora för att diffundera tillbaka genom goretex filmen.
På så sätt borde allt vatten till slut hamna på kalla sidan.

Din ide med en avfuktare har inget som hidrar vattnet i avfuktaren från att förångas ut i luften igen, dessutom skall du inte värma luften i behållaren utan bara den luft du pumpar in i rören så att den kan ta upp fukt innifrån rören.

Har du funderat på frystorkning, det kanske kan vara en ide.

Messer

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2005, 12:42:58 »
Det finns något som heter " absolut vacuum" .  Fixa det så talar vi.
LJ

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #5 skrivet: 18 september 2005, 13:01:47 »
Din ide med en avfuktare har inget som hidrar vattnet i avfuktaren från att förångas ut i luften igen, dessutom skall du inte värma luften i behållaren utan bara den luft du pumpar in i rören så att den kan ta upp fukt innifrån rören.

Självklart ska fukten droppa ut ur den slutna lådan genom evakueringsröret från luftavfuktaren. Eftersom avfuktningen ökar med högre temperatur på luften (därav benämningen relativa luftfuktigheten) "http://www-vaxten.slu.se/atmosfaren/relat_luftfukt.htm" får man ju en bättre avfuktning ju högre temperaturen blir motsvarande alternativet trycksänkning genom vakuumsugning. Lådan måste ju finnas för att få plats med grejerna!!
 / mvh   :)
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #6 skrivet: 18 september 2005, 16:20:41 »
Ett litet tillägg:

Har du funderat på frystorkning, det kanske kan vara en ide.

Det är ju så luftavfuktaren fungerar, den kyler luften så att fukten kondenserar.
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ vakuumsugning :-)? Nr2
« Svar #7 skrivet: 18 september 2005, 23:15:54 »
Rätt utförd vakuumsugning reducerar fuktmängden till 10 ppm. Systemet måste då vakuumpumpas till 0,3
mbar (250 micron) eller lägre.

Innan systemet fylls på med köldmedium måste det vakuumpumpas. En rätt utförd evakuering reducerar
fukthalten till 10 ppm.

Dessa två ovanstående citat hittade jag på nätet i en skrift avseende scrollkompressorer, här kommer länken:
http://www.tempcold.se/40bestall_info/Dokumentation/scrolhb5.pdf

Efter det pratade jag med en kompis som dyker(!) om detta. Han sade att luften i en vanlig dykartub vanligtvis innehåller mindre vatten (än 10 ppm),  så han tyckte att det borde räcka med att låta luften (med en förvärmare, han föreslog en hårtork) :D från en sådan strömma genom rören en stund för att torka ur dom ordentligt innan man kör "pysmetoden". Det kostar mellan 100-300:- att fylla en sådan tub beroende på storlek sa han, jag kunde ev få låna hans vid behov  :).
Vad säger man om det, en dykartub???

I detta forum på denna länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1612.0.html
Anges 3, 4 respektive 1,5 mbars undertryck vilket är högre än tempcolds rekommendation i pdf dokumentet ovan, vilket torde föra med sig ännu högre fukthalt kvarlämnad i systemet??? Är luft från en dykartub bättre än installatörernas utsugningar(!) ;)
Eller har jag missuppfattat något? Sc:,h
 /mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #8 skrivet: 19 september 2005, 01:08:19 »
Mycke grejer blev det.
Börjar med relativ luftfuktighet, jag vet inte vad som menas med det exakt, relativt vad, jag tror 100% relativ luftfuktighet är när luften inte kan ta upp mer vatten vid vilken temperatur som helst. Varm luft har mer vatten vid 100% än kall luft vid 100%.
Om nån vet och kan berätta så gör det
Detta betyder att om allt vatten i sytemet redan finns i luften så sjunker bara den relativa luftfuktigheten om man värmer luften men mängden vatten i luften förblir densamma.
Sen kommer man i avfuktaren att sänka temperaturen på luften för att få vatten att kondensera sig, det betyder isåfall att man värmer luften onödigt mycket.
Men visst om det finns vatten i flytande form i systemet så kan lite värme snabba på processen.

Trycksänkning vid vacum gör att vattnet kokar och bildar vattenånga vilket inte är detsamma som att varm luft kan innehålla vatten.

Frystorkning görs genom att låta vattnet frysa till is ja läs själv http://susning.nu/Frystorkning
Det var ju ingen bra ide man använder ju vacum då med.

Dykartuber, ja han som fixa min pump gjorde nästan så, han använde nitrogen och sa att det var som torr luft, han provtryckte systemet med 27 kg tryck av nitrogen, sen släppte han ut nitrogenet.
Men sen vacumsög han förståss, mitt system var inte förfyllt, och fyllde på med hjälp av en våg.
Så att blåsa med torr dyk-luft är nog bättre än att inte blåsa alls om man skall köra pysmetoden på systemet.

Tror jag Messer




Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #9 skrivet: 19 september 2005, 07:43:06 »
tänk så enkelt det är med en vacuumpump..................................................
LJ

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 10:09:18 »

Om man har någon ja!
(Finns vakuumpumpar (ganska tunga) här på jobbet. Problemet är att hitta/skapa rätt nipplar och dylikt!)

Intuitivt låter metoden med vakuum bäst. Frågan är hur pass mycket bättre???
Så som ”Jagge” tidigare påpekat används pysmetoden (men en bild på vakuummetoden?!) på sid 17 i följande manual:
www.aircon.se/pdf/bruksanvisn_zymbo.pdf
Skulle vara konstigt att en firma beskriver den metoden om den inte är OK!

Misstänker att de flesta LLVP är pysstartade i Sverige. Går ju mycket fortare!! Man hinner således installera flera pumpar om dagen!

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #11 skrivet: 19 september 2005, 18:22:45 »
Mina intentioner med denna tråd var att "vädra" fram ev alternativ till den traditionella vakuumsugningen. Man har dessutom haft känslan av
att vakuumsugning är "bäst". Helt plötsligt kommer ju idén med dykarluften fram som kan ge en lägre fukthalt kvar i systemet än vakuumsugningen??

tänk så enkelt det är med en vacuumpump..................................................
Då spelar det ju inte längre någon roll om vakuumsugningen är enklare även för den som har en vakuumpump, det går ju att göra det bättre?, framför allt om man jobbar med det professionellt. Kanske även billigare för engångsinstallatören (om man måste investera i dyktub eller vakuumpump). Eller finns det andra kriterier än just fukten som man evakuerar ur systemet som gör att vakuumsugningen ändå kan anses överlägsen?? Ligger det t.ex. damm / annat i rören så försvinner väl inte det med vakuumsugningen, däremot om man blåser rent med dykarluften?? Dykartub - Vakuum (2-0)??  Sc:,h
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad wireman

  • expert på att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2005, 21:46:41 »
Jag jobbade en gång i tiden för länge sen med en reprokamera. Man lade originalet på en glas skiva och fällde ner
ett lock med en tätningskant  och startade en vaccumpump. efter 5 sekunder satt locket stenhårt fast.
Vaccumpumpun var en vanlig  kylskåps kompressor. Är det något som ni tror man kan använda och anpassa för
att vaccumsuga en installation av  värmepump. Min ide`är att koppla en slang till insuget på kompressorn och en backventil och en vaccummätare emellan till värmepumpen. Eller tror ni att vaccumet blir för lite. 
Bara en fundering.

Utloggad trtr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2005, 22:24:57 »
Här finns en beskrivning på hur man bygger en vakuumpump
http://www.dream-models.com/eco/vacuumpump.html

Utloggad asdf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ vakuumsugning :-)?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2005, 15:29:15 »
I stället för vaccumpump kan man använda en vattendriven ejektor. Kostar bara 200:- ger 10mbar tryck.
Innan man kör med ejektorn kan det vara lämpligt att fylla systemet med torr kvävgas(nitrogen) eller torr koldioxid eller torr argon eller gasol. Gasol kan du köra direkt från flaskan utan reduceringsventil. OBS Håll ej flaskan upp och ner. För de andra gaserna behövs reduceringsventil. Eller manometer om du fyller försiktigt. Max 15 bar.
Eller det bästa är följande.  Kör med ejektorn. Fyll med någon av de fyra gaserna. Kör med ejektorn igen. Nu finns det säkerligen bara spår av fuktighet kvar.
Till hemmaläskbryggare och ölautomater finns det koldioxidtuber. låna en sådan.
Eller låna argontuben från någon som har en MIG-svets.
Gastuber går även att hyra från AGA eller Alfax.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!