Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
vacum
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: vacum (läst 13547 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ulf björklund
Gäst
ulf björklund
vacum
«
skrivet:
27 december 2004, 15:15:35 »
Citera
Någon som kan upplysa om hur mycket manometern skall visa när det är färdigsuget. Är det olika värden om det är rc407 eller410. Vad brukar drifttrycken ligga på vid 407 respektive 410. Det är luft-luftpump det gäller.
Loggat
CarMan
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Katrineholm
Antal inlägg: 2562
Karma +0/-0
Kön:
CarMan
Re:vacum
«
Svar #1 skrivet:
27 december 2004, 18:22:30 »
Citera
håller du på att vakumsuga el luft/luft VP?
anledningen till att man vakumsuger är för att sänka kokpunkten för vatten & på det sättet bli av med all fukt som finns i systemet.
jag har inte siffror på vid vilken tempra tur vatten kokkar/vid olika tryck, det är viktigt att du komer ned till rätt tryck & håller detta tryck en längre stund för arr lyckar kokka bort all fukt.
när vi fyller bilar på jobbet så står det 1bars undetryck, men jag vet inte om det är 1 bar under atmosvärstryck eller ej!
när vi bara gör korta ingrepp så får den stå så i 30 minuter, men om din anläggning är ny eller stått öppen länge så bör du nog minst suga i en timme.
Loggat
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel ner till åtminstånde -25grader
årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.
Sune
Kan värmepumpar
Stad/land: V. Frölunda
Antal inlägg: 161
Karma +0/-0
Kön:
VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lågt i tak
Sune
SV: vacum
«
Svar #2 skrivet:
06 februari 2005, 00:44:41 »
Citera
Manometern ska visa så lite som möjligt vilket styrs av vakuumpumpen om systemet är torrt och tätt. CarMan's idé om en timme låter bra.
Normalt bör man ligga under 3 mBar innan fyllning vilket kanske inte går att utläsa på din manometer.
Vakuumnivån har inget ett göra med köldmedietypen.
Anledning till att vakuumsuga är:
1. att få bort all fukt (helt rätt CarMan). Vatten kokar vid ca. 23 mBar vid 20 °C. Fukt i systemet = ingen funktion
2. att få bort icke kondenserbara gaser vilket skulle kunna ge en prestandaförsämring
3. att kontrollera att systemet är tätt vilket kräver att man isolerar systemet från vakuumpumpen mha en ventil. Sedan väntar man länge och ser om trycket stiger (luft läcker in). Hur länge vet jag inte men efter en temperaturutjämning så ska undertrycket inte ändra sig alls på flera timmar.
Att kontrollera med helium som spårgas (övertryck alltså och innan vakuumsugning) låter sig inte göras på "fältet" men är en överlägsen metod.
Loggat
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på
.
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!
SILVER
Expert på värmepump
Stad/land: Sthlm
Antal inlägg: 363
Karma +0/-0
Kön:
SILVER
«
Svar #3 skrivet:
06 februari 2005, 12:26:33 »
Citera
Jag ser att det har startats ett nytt hett ämne....hi hi
Hur länge man ska vacumsuga är det nog ingen som kan svara på.
Har man en svag eller kraftig pump, är det ett litet eller stort system, fins det gammal gas som ligger och kondenserar i systemet osv.osv. Om jag skulle vacum-suga åt mig själv skulle den nog stå på i minst 6 tim.
Loggat
Din vän i nöden.
Sune
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Sune
«
Svar #4 skrivet:
06 februari 2005, 22:07:53 »
Citera
Vakuumpumpens storlek (m3/tim) eller systemets storlek (liter) spelar faktiskt inte så stor roll. Det gör däremot fukt, och som du nämner Silver, kvarvarande köldmedia som har löst sig i kompressoroljan (eller andra gaser som kokar vid olika låga tryck).
Det kanske finns något dokument som tydligt talar om hur man ska göra vid vakuumsugning. Är det någon som vet?
Loggat
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på
.
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!
sirkarlsson
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mölnlycke
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
sirkarlsson
«
Svar #5 skrivet:
08 februari 2005, 18:36:04 »
Citera
Jag skulle säga aldrig över över 1000 micron motsvarar vattnets kokpunkt vid ca - 18 mäts ALLTID med vacum mätare(alla ackrediterade företag skall förfoga över en sådan) vid kallare måste man nå ett lägre vacum. Når man inte målet har man läcka eller fukt kvar. Viktigt att rören förvaras stängda tills monteringen.När det gäller nya luft/luft värmepumpar suger man endast rören alltså inte någon gammal olja som ligger och spökar. Då kan man nå målet på 15 min även om jag föredrar längre tid, men i princip är man där är man i mål. Många fabriker vacumsuger kompressorerna endast 10 min. Man kan fylla med ren kvävgas några gånger med vacum i mellan för att nå ett bra vacum.
Innan utdrag ur boken citerar jag en kund
"Hur mycket tar du för en avsugning ?" -1000 kr plus moms " det är ju f-n dyrare än hororna tar "
Torkning och evakuering av kylsystem
Vakuumpumpning
Anslut först vakuummetern direkt till vakuumpumpen. Låt vakuumpumpen arbeta i två till tre minuter och läs av erhållet sluttryck. Bäst resultat erhålls med driftvarm vakuumpump. Håll även vakuummeterns anslutningar oljefria. En enstegs vakuumpump bör klara ett sluttryck på ca 400 micron, en tvåstegs bör nå 100 - 50 micron. Erhålls inte dessa värden bör i första hand oljan i pumpen bytas, eventuellt renovering/byte av pump.
(1 torr = 1000 micron = 1,33 mbar = 133 Pa)
Omgivande temperatur skall vara lägst +10°C för hela systemet. Tryck- och täthetsprov skall vara klart. För tryckmätare gäller att man skall kunna läsa trycket i hela systemet samtidigt, med föreskriven noggrannhet. För fabriksbyggda enheter gäller tillverkarens anvisningar och för platsbyggda system gäller:
Systemet evakueras till ett tryck av 4 mbar (5000 micron) varefter ventil mellan vakuumpump och system stängs.
Systemet fylls till atmosfärstryck med t.ex. torr kvävgas (akta tryckmätaren).
Systemet evakueras till minst 1,5 mbar (2000 micron), varefter ventil mellan vakuumpump och system stängs.
Trycket i systemet får under följande fem minuter inte stiga. Om tryckstegring sker repetera från punkt 2.
Systemet skall fyllas med köldmedie till lägst atmosfärstryck snarast efter färdig evakuering och kontroll.
Om omgivande temperatur och alla systemdelar håller lägst +20°C får trycket i punkt 3 höjas till lägst 4 mbar. A rekommenderart för effektivare evakuering och kontroll, att sluttrycket enligt punkt 3 ovan sätts till 0,7 mbar eller 500 micron.
Tid för evakuering
Den tid som erfordras för att avlägsna vatten och luft beror på följande faktorer:
Storleken på systemet
Den mängd vatten som finns i systemet
Kapaciteten på vakuumpumpen
Storleken på anslutningsledningarna
Den mängd vatten som förekommer i vätskeform har en direkt inverkan på hur lång tid det tar att evakuera ett system. Förångning av vatten genom sänkning av trycket tar mycket längre tid än att bara avlägsna luften. Storleken på vakuumpumpen är ytterligare en påverkande faktor. En vakuumpump med kapaciteten 100 l/min rekommenderas som stor nog för evakuering av system med en motoreffekt av upp till omkring 7,5 kW (10 hk).Större vakuumpump kan användas, men i många fall erhålls ingen märkbar minskning i evakueringstid.
Storleken på anslutningsledningen och rörledningarna i systemet är en begränsande faktor. Anslutningsledningarna skall vara så stora och så korta som möjligt. Det tar åtta gånger så lång tid att uppnå samma undertryck genom en 1/4" ledning som genom en 1/2" ledning. Det tar dubbelt så lång tid att uppnå ett önskat undertryck genom en 2 meter lång ledning som det tar om den är 1 meter.
Tillförsel av värme till systemet är fördelaktigt. En höjning av temperaturen påskyndar förångning av vattnet i systemet. Värmelampor, elektriska kaminer som byggtork eller kupévärmare, varmluftspistoler kan vara lämpliga värmekällor. Använd inte en låga från svets- eller gasolbrännare, eftersom den lokalt höga temperaturen kan sönderdela olja och köldmedium.
När pumpen stängs av från systemet kan en tryckökning förekomma. För noggrann kontroll av sluttrycket skall trycket läsas av omkring fem minuter efter avstängning av vakuumpumpen och sedan efter ungefär 30 minuter.
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #6 skrivet:
08 februari 2005, 19:54:13 »
Citera
Hmm. i mina ögon innebär detta att de som monterar och vacumsuger en värmepump i Piteå vid -15 grader inte har en chans att det blir rätt.
Har jag fattat det rätt, eller kokar vatten av vid vacum, även om det är fruset till is?
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4425
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #7 skrivet:
08 februari 2005, 22:17:47 »
Citera
Jodå, det går direkt från is till ånga.
Kolla:
http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/States_of_Matter_and_Energy/Boiling_Evaporating_and_Condensing/976072539.htm
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Sune
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Sune
«
Svar #8 skrivet:
08 februari 2005, 23:10:36 »
Citera
Lysande sirkarlsson.
Vilken bok är det som du har tagit utdraget ur?
Loggat
.
sirkarlsson
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sirkarlsson
«
Svar #9 skrivet:
09 februari 2005, 08:53:17 »
Citera
Ett bra dokument som tipo874 refererar till vilket belyser hur viktigt det är att nå rätt vacum. Kan aldrig avgöras med normala manometrar, måste använda vacumeter. "sune" skall se om jag hittar tillbaka till min källa,återkommer i så fall.
Loggat
sirkarlsson
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sirkarlsson
«
Svar #10 skrivet:
09 februari 2005, 20:20:54 »
Citera
Utdraget kommer från en grossist som heter tempcol.
Loggat
lindeberg
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
lindeberg
«
Svar #11 skrivet:
28 juni 2005, 02:23:44 »
Citera
läste med intresse alla inlägg och det kan man väl tillägga att de företag som bokar värmepumpsmontage i okt nov dec jan o februari i det här landet dom kan stå och vacumera till fan löser av dom det blir inte torrt i alla fall då är det nog nästan bättre att köra den europeiska vacumering som en del näringsidkare kör med DVS att dom kopplar rören öppnar kranen på vätskesidan och lossar kopplingen på motsvarande sida och pressar ut luften ur systemet (luft/luft värmepump)
När jag va ute sist kom det en granne till den jag monterade hos och tittade förundrat och sa "va mycke grejer du har" han som installerade min värmepump hade bara en skiftnyckel och så pös det lite och sen var det klart !!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
vacum
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1016
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Rickard
Smurfen.
phera
tomasbjork
mindis
JoA
Raketost
Göte
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info