Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När ställer ni in bortaläge? Hur mÃ¥nga dagar?  (läst 364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vilsenskåning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur många dagar ska man vara borta för att man öht ska bry sig om att ändra uppvärmningen till bortaläge?

Har ny LVVP och hus som är 15 år gammalt. Vi har det varmt (23 grader).
Är det vettigt att ställa ner temp för en resa på tre-fyra dagar? Eller var anser ni är en vettig brytpunkt för att sänka temp i huset?

Finns en risk att den drar igång elpatronen för att hinna värma upp till rätt temp.
(Jag har inte hunnit lära mig hur den beter sig om man vill värma 3-5 grader).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När ställer ni in bortaläge? Hur många dagar?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2024, 19:19:25 »
Jag anser att man ska resa bort minst en vecka för att det ska vara värt att sänka temperaturen i huset markant. Värmepumpen måste ju arbeta extra hårt och med sämre COP för att sedan få upp temperaturen igen och det finns risk för att även el-patronen kopplas in då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vilsenskåning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis, skrev ju om elpatronen själv.
I slutändan handlar det om hur mycket värmeförlust man har vid 23 grader jämfört med 18 eller 20 grader om man nu sänker temperaturen.

Har ställt in att innetemperaturen styr hur huset ska värmas och har inte hunnit experimentera för att se när elpatronen slår till.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: När ställer ni in bortaläge? Hur många dagar?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2024, 22:56:47 »
Första dagen sparar du mest då pumpen inte behöver jobba så hårt. Andra dagen när inneemperaturen ligger lägre sparar du mindre men ändå en del då pumpen jobbar med lägre temperatur. Dagen innan du kommer hem måste temperaturen upp igen. Då får pumpen jobba lite hårdare men höjer du mitt på dagen då det är som varmast ute kommer du undan billigast.
Jag säger prova så får du se. Redan vid 3dagars frånvaro kommer du ha sparat en del och sen ökar det ifall du är borta längre. Elpatronen ska inte gå in för att du höjer några grader. Går även att sätta vattnet i eco läge ifall du inte kör det när du är
hemma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!