Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 410 avfrostar ofta  (läst 7016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
410 avfrostar ofta
« skrivet: 27 juli 2014, 13:52:58 »
Pumpen från 2005. Den avfrostar ofta, panntemp endast 29 nu. Elpatronen blockerad. Kompressorn kör emellanåt 5 minuter eller något liknande. Det här beteendet kan ha börjat när vi hade elavbrott häromdagen.
Var börjar jag? Känner inget drag i frÃ¥nluftskanaler  :'(, oavsett om kompressorn gÃ¥r eller ej (jag har haft det dära fläktsynkrelät inkopplat ett bra tag nu, kanske den som är paj). Borde kanske mäta om det kommer nÃ¥ spänning till frÃ¥nluftsfläkten.
Hur går jag vidare?
« Senast ändrad: 27 juli 2014, 22:14:41 av svmh906 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2014, 22:38:50 »
Börja med att kolla om fläkten går som den skall.
« Senast ändrad: 27 juli 2014, 22:44:15 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2014, 10:13:33 »
Börja med att kolla om fläkten går som den skall.
Ok, hur gör jag det? Tycker inte jag har nå flås i frånluftskanalerna, inge flås där frånluftsfiltret finns, kan jag kolla på flera sätt?
Mätte lite nu och det ser ut som att fläkten har matning hela tiden, 219V när kompressorn går och 168V när kompressorn inte går.
Drog loss fl-fläkten och slog på spänningen, fläkten snurrade, vet dock inte om den snurrar när kompressorn kommer igång. Tar det 15minuter innan kompressorn startar vid omstart?
« Senast ändrad: 28 juli 2014, 10:32:49 av svmh906 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2014, 10:52:23 »
Normalt sett skall det väl aldrig bli minusgrader på avluften på en 410? Blir det det mer än nån enstaka gång så är luftflödet är för lågt. Inga spjäll som nån har råkat stänga? Igensatt filter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2014, 11:17:41 »
Normalt sett skall det väl aldrig bli minusgrader på avluften på en 410? Blir det det mer än nån enstaka gång så är luftflödet är för lågt. Inga spjäll som nån har råkat stänga? Igensatt filter?
Konstaterade förångningstemp som blev -14 igår innan avfrostningen började, avluftstempen var då 20.
Avluft har jag på plussidan alltid (vinter o sommar).
Bytte båda filtrena (till/frånluft) igår.
Vilka spjäll har 410? vet om endast en på tilluftssidan (frostskyddsspjäll), den tror jag inte har m mitt problem att göra.
Hällde i vatten m diskmedel på kalla delen (kondensor llr vad den heter) o såg att det rann ut genom slangen.


Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2014, 12:08:01 »
Ok, nu snurrar frånluftsfläkten.
Ingen aning om vad problemet var. Enda jag kan komma på är att nån elledning glappar.
Våran NIBE Fighter 410 P är en riktig hokuspokusmaskin, vet inte vad den pysslar med då och då.
Man blir sugen på att gå loss på den med storsläggan. Men en ny flvp kostar en del.
Jag måste gjort en besparing på flera tusen idag när jag slapp ta in en servicegubbe.
Hoppas det nu inte blir flera problem på läääänge.
Tackar för Er som visade intresse och tipsade om saker, pulsen var uppe pÃ¥ max här  :).
Sugen på att konvertera till ftx+lvvp, då kanske livet blir enklare, men kostar nog mer än en ny flvp.
« Senast ändrad: 28 juli 2014, 12:13:17 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2014, 13:07:55 »
Kom på att burken var avstängd säkert minst en timme medan vi petade på den, kan det ha varit nån säkring eller nåt som återställdes av sig självt när pumpen var avstängd så länge så fl-fläkten kom igång igen vid uppsart? Långsökt kanske.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29407
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2014, 16:08:03 »
Det enda jag hittar som kan spärra fläktarna är tilluftsspjället.
Det sitter en dragmagnet som ska stoppa fläktarna om spjället stängs, kan det vara denna som hakat upp sig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2014, 10:13:14 »
Det enda jag hittar som kan spärra fläktarna är tilluftsspjället.
Det sitter en dragmagnet som ska stoppa fläktarna om spjället stängs, kan det vara denna som hakat upp sig?
Nu har jag felläget igen, stängde av pumpen igår morse så jag skulle slippa brandrök i huset.
Startade pumpen igen imorse, kompressorn kom igång som väntat, vid -14 på förångaren och 9 på avluften så börjar avfrostning. Inget drag i frånluftsventiler, pappersservetten fastnar inte vid donen som den ska.
Kollade tilluftsfläkten, den snurrar, hur kollar jag om dragmagneten hakat upp sig? Dragmagnet har nr 64 i komponentlistan visst. Hur kollar jag om frostskyddsspjället är stängt, hur kommer jag åt den?
Är det nåt relä som kärvar kanske eller kanske 57 Startkondensator, fl-fläkt?
« Senast ändrad: 06 augusti 2014, 10:49:44 av svmh906 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2014, 10:50:08 »
Är du säker på att fläkten snurrar så fort som den skall?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2014, 11:14:04 »
Är du säker på att fläkten snurrar så fort som den skall?
Den har ju gått såhär en längre tid, när problemet försvann så märkte jag direkt att det drar i fl kanalerna. Det är som att fläkten inte går alls när problemet är framme. Nej, jag är inte säker på hur fort den snurrar när problemet är framme om den nu snurrar alls.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2014, 11:15:37 »
kollade spjället, var ju inte så svårt, bara att lyfta upp tilluftsfläkten, spjället är öppet iaf, ska hålla ett öga på den.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29407
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2014, 12:45:43 »
Dragmagnet har nr 64 i komponentlistan visst. Hur kollar jag om frostskyddsspjället är stängt, hur kommer jag åt den?

Vet inte, men den borde sitta i anslutning till spjället.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2014, 13:06:42 »
Om det är spjället borde väl båda fläktarna vara avstängda?
För rökigt ute nu för att köra burken, tilluftsfläkten skickar rök in i huset, får fortsätta en annan dag.
Gissar att jag får mäta matningen till fl-fläkten igen sen.
Får skruva loss fläkten nästa gång med matningen på för att se om den snurrar alls..
Vad kostar en servicegubbe?
« Senast ändrad: 06 augusti 2014, 13:18:07 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410 avfrostar ofta
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2014, 20:38:02 »
Röklukten frÃ¥n branden försvann tidigare idag (skönt) sÃ¥ testade kanske 2 omstart och inget flÃ¥s i fl-kanalerna trots att jag väntade pÃ¥ att kompressorn kom igÃ¥ng o sen avfrostade den igen. Sen vid sista (kanske 3:e) försöket sÃ¥ väntade jag pÃ¥ kompressorstarten som vanligt (inget fl-drag) och sedan började jag skruva loss fl-fläkten för att kolla om den snurrar alls, innan jag fÃ¥r loss alla 4 skruvarna ordentligt hoppar fl-fläkten igÃ¥ng med bra drag. Flummigt va? Skönt att duscha i värmepumpsuppvärmd-VV istf elpatronuppvärmd :-). Men vad är felet?  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!