Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump för 100kvm?  (läst 820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel12345

  • Gäst
Axel12345
Värmepump för 100kvm?
« skrivet: 22 augusti 2022, 10:10:15 »
Hej! Vi har ett litet hus ute på landet med drygt 90kvm boyta och totalt 110kvm med biytorna. Just nu drivs huset av direktverkande el och har en ackumulatortank på 1000L med drygt 20 000kwh förbrukning per år, 100kwh per dag som mest. Jag har suttit och läst febrilt men fortfarande inte greppat hur kraftfull pumpen ska vara. Någon jag ringde sa 8.5kwh på ett ungefär. Det vi vill göra är att installera en massa solpaneler då vi har ett jättestort ladatak som skulle passa ypperligt. Samt införskaffa batteri. På så vis vill jag inbilla mig att värmepumpens COP inte spelar så jättestor roll sålänge den kan värma huset ordentligt, eftersom elen för att driva pumpen kommer från solen/batteriet. Därför vill jag spendera mer pengar på solpaneler och batteri än på pumpen. Är jag ute och snurrar eller är detta rätt tänkt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump för 100kvm?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2022, 10:51:01 »
T.ex. Mitsubishi Electric har några mindre modeller av luftvattenvärmepumpar som jag kan tänka mig skulle passa. Även NIBE har en "6 kW-modell" som troligen passar. Ta in offerter med besparingskalkyl. Sol-el ska man väl sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten om man har den möjligheten? Jag tror det är bra att hålla isär sol-projekt och värmepumps-projekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Axel12345

  • Gäst
Axel12345
SV: Värmepump för 100kvm?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2022, 11:13:53 »
Tack för svaret Josh. Varför tror du att 6kwh räcker och tror du isf att även äldre begagnade pumpar på den nivån räcker? Min plan är att ha en massa solpaneler på taket på vår lada samt ett batteri. På så vis tänker jag att jag ska slippa betala för el förutom i undantagsfall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump för 100kvm?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2022, 11:18:45 »
Jag gissade storlek på värmepump med 90 kvm boarea men vet ju inte när huset är byggt, hur det är isolerat och var det står osv. Vad jag vet blir ett sådant batteri du vill ha väldigt dyrt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Axel12345

  • Gäst
Axel12345
SV: Värmepump för 100kvm?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2022, 11:38:12 »
Huset är byggt 1998 och har extra glas för bättre isolering. Vad jag läst så bör ett 20kwh stort batteri vara tillräckligt och vad jag förstår så är detta ett exempel på ett sådant: https://m.made-in-china.com/product/Elite-Lithium-IP67-Tesla-Powerwall-Replacement-Lithium-Ion-Solar-Storage-Lithium-48V-51-2V-100ah-200ah-5kwh-10kwh-15kwh-20kwh-LiFePO4-Wall-Mount-Li-Ion-Battery-942306775.html

Men som sagt jag är helt grön på allt detta så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!